Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

První vítězství pro Wilsona a RuSport

První vítězství pro Wilsona a RuSport

Molson Indy Toronto

Toronto Exhibition Place
86 kol, 150,930 mil
slunečno, teplota 23 C
4 žluté fáze, celkem 21 kol
nejrychlejší kolo: Justin Wilson: 0:59.940
 
Závod v Torontu přinesl historicky první a zcela zasloužené vítězství týmu RuSport a Justinu Wilsonovi. Jinak byl ale především ve znamení pokračujícího souboje mezi Bourdaisem a Tracym, mezi kterými to letos doslova jiskří již od závodu v Monterrey. Na svůj souboj doplatil tentokráte přímo hlavně Bourdais, ale na Tracyho si paní Smůla připravila na oplátku velmi povedený kousek.
 
Oproti loňsku začal závod relativně poklidně bez havárií, jedinými postiženými byli Dominguez, který po kontaktu muel hned na konci prvního kola do boxů s proraženou pneumatikou a Dalziel, který musel do boxů rovněž. Bourdais využil svého pole position na výbornou a začal se zbytku pole okamžitě vzdalovat. Jeho nástup však zachytil Tracy i Wilson, a tak v první fázi závodu určovala tempo tato skupina. Za nimi se do první pětky ještě vešli Oriol Servia a Alex Tagliani. Nejrychlejší kola závodu však pravidelně zajížděl při své stíhací jízdě Mario Dominguez.
 
Tak jak se blížila doba prvních zastávek v boxech, Bourdais zvýšil svůj náskok na Tracyho postupně  až na dvě sekundy a jejich tempu už nestačil ani Wilson. Francouz zřejmě dobře věděl, proč to dělá, jenomže jeho snaha přišla zcela vniveč, když dojel o kolo zpět Marcuse Marshalla. Australan začíná pomalu platit za zlého pomalého muže a do zpětného zrcátka zřejmě nijak pečlivě nekouká. Justin Wilson mezitím výrazně ztratil nepovedenou zastávkou v boxech, když mechanikům nešla zasunout tankovací hadice.
 
V 34. kole se v boxech ocitli jak Bourdais, tak Tracy. V souboji o vedení se tým Forsythe rozhodl natankovat Tracymu méně paliva a zkrácením zastávky poslat Kanaďana do vedení. Jenomže při sprintu z boxů se dostali oba kohouti vedle sebe, Tracy u zdi, Bourdais u čáry. Bourdais byl přece jen o kousek vpředu, ale aby neriskoval penalizaci přejetím výjezdové čáry, pokusil se o manévr směrem doprava. Místo tam ale nebylo a došlo ke kontaktu jeho zadního pravého kola s levou částí přítlačného křídla Tracyho. Ten o tuto část křídla přišel, Bourdais kontakt odnesl okamžitým proražením pneumatiky.
 
Jenomže zatímco Francouz musel do boxů pro výměnu kola, Tracy na dráze zůstal a po dalších dvacet kol předváděl, proč je bezesporu za oceánem stále považován za jednoho z nejlepších pilotů monopostů. S polovinou předního přítlačného křídla postupně zrychloval a zajížděl posléze časy stejně rychlé nebo rychlejší, než většina pilotů v poli. Když zajel Bourdais při své stíhací jízdě nejrychlejší kolo závodu, Tracy dokázal být jen o 0,3 sekundy pomalejší. Svůj díl štěstí si však Kanaďan v Torontu už vybral.
 
V 57. kole havarovali v první zatáčce da Matta a Ricardo Sperafico, když Sperafico při výjezdu z boxů přehlédl projíždějícího krajana. Následovala okamžitě žlutá fáze, a její následky zcela poznamenaly druhou část závodu. První obětí se stal Tracy, který právě  v tom okamžiku již mířil do boxů pro palivo a novou příď vozu. Jenomže ke vjezdu do uličky dorazil několik sekund poté, co byly boxy kvůli žluté fázi uzavřeny. Tracy věděl, že na další kolo již nemá palivo a tak jen projel cílovou rovinku a odstavil vůz na výjezdu z boxů. Je lehké si představit, co se asi dělo v Kanaďanově hlavě.
 
Do vedení se dostal Servia, ale několik následujících restartů pokazily havárie. Prvním viníkem se stal Wirdheim, při dalším restartu kolidovali hned tři vozy. Restart se konečně povedl až v 71. kole. Servia udržel první pozici před dotírajícím Wilsonem, stejně tak jako Tagliani třetí místo před Allmendingerem. Oba piloti týmu Rusport však cítili šanci přivézt týmu vítězství, či dokonce double. Tagliani podlehl v 75. kole jako první, jen o dvě kola později se dostal Wilson před Serviu.
 
Jenomže Allmendinger chtěl až příliš a v 82. kole vyletěl po vlastní chybě do pneumatikové bariéry. Ta ho odrazila zpět do poloviny tratě. Jezdci jedoucí těsně za ním se stačili vyhnout, nikoliv však Dominguez. Mexičan však stačil alespoň skvělým manévrem dostat vůz do smyku a narazil tak do Allmendingera bokem. Byla z toho pořádná rána, kterou naštěstí oba přestáli bez zranění. V tu chvíli již bylo jasné, že závod se dojede pod žlutou, ale dramatům ještě stále nebyl konec. Během poklidné jízdy za zaváděcím vozem najednou ztichl pro poruchu na elekrické instalaci vůz Andrewa Rangera, který se držel na skvělém šestém místě.
 
Wilson tedy přivezl týmu Rusport zasloužené první vítězství a jen potvrdil, že týmům NHR a Forsythe roste v RuSportu (a PKV Racing) silná konkurence. Servia se tedy svého prvního vítězství ani tentokráte nedočkal. Spokojený ale byl určitě třetí Alex Tagliani, který tak přivezl Derricku Walkerovi první umístění na "bedně" pro Team Australia.
 
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 J.Wilson  Team RuSPORT
1:46:10.177
2.
 O.Servia  Newman/Haas Racing
0.731
3.
 A.Tagliani  Team Australia
1.696
4.
 J.Vasser  PKV Racing
1.868
5.
 S.Bourdais  Newman/Haas Racing
2.559
6.
 R.Hunter-Reay  Rocketsports Racing
3.234
7.
 T.Glock  Rocketsports Racing
4.699
8.
 A.Sperafico  HVM Inc.
5.378
9.
 R.Dalziel  Dale Coyne Racing
1 kolo
10.
 N.Philippe  Mi-Jack Conquest
1 kolo
11.
 A.Ranger  Mi-Jack Conquest
porucha
12.
 A.J.Allmendinger  Team RuSPORT
havárie
13.
 M.Dominguez  Forsythe Racing
havárie
14.
 M.Marshall  Team Australia
havárie
15.
 B.Wirdheim  HVM Inc.
havárie
16.
 P.Tracy  Forsythe Racing
palivo
17.
 C.da Matta  PKV Racing
havárie
18.
 R.Sperafico  Dale Coyne Racing
havárie

Všechny časy neoficiální