Nodžiri ucítil příležitost, Pourchaireho příšerný začátek
Super Formule v Suzuce
Ze třetího místa do čela hned v první zatáčce a poté již cesta za 12. triumfem v kariéře. Tomoki Nodžiri při úvodním letošním závodě Super Formule ukázal, že jeho jasným cílem je vrátit se zpět na mistrovský trůn. Na stupně vítězů se díky dřívějším zastávkách propracovali také Kenta Jamašita s Naokim Jamamotem, pro kterého šlo o emotivní návrat do kokpitu. Trápením začalo angažmá v Super Formuli pro loňského šampiona F2 Théa Pourchaireho. Francouz si poškodil přední křídlo a cílem projel až jako osmnáctý.
Do závodu se Nodžiri kvalifikoval až jako třetí poté, co nestačil na Senu Sakagučiho s Kakunošinem Ohtou. Tento stav ale netrval dlouho. Šampion z let 2021 a 2022 se totiž hned v prvním kole posunul do čela a od té doby již měl závod pod kontrolou. Na cestě za triumfem ho nezastavil ani výjezd zpomalovacího vozu po kolizi šampiona z roku 2016 Judžiho Kunimota s Kazutem Kotakou ve druhém kole. Později závodník Mugenu zvládl bez potíží i zastávky v boxech.
Nodžiri letos bude usilovat již o svůj třetí titul v Super Formuli. Po dvou mistrovských sezonách se musel loni spokojit s celkovým bronzem, neboť nestačil na Ritoma Mijatu s Liamem Lawsonem. Ani jeden z nich už ale v šampionátu nepokračuje. Zatímco Mijata letos pojede s podporou Toyoty F2 a European Le Mans Series, Lawson se plně soustředí na roli rezervního pilota u Red Bullu.
Před zastávkami v boxech kroužili za Nodžirim Ren Sato a Sena Sakaguči, který po startu z pole position ztratil dvě pozice. Návštěvy mechaniků ale pořadím na zbylých pódiových pozicích zamíchaly. Kentovi Jamašitovi a Naokimu Jamamotovi se vyplatilo, že zastavili dříve než jejich soupeři a nakonec to byli oni, kdo projel cílem na druhém, respektive třetím místě.
Zejména Jamamoto byl v cíli velmi spokojen. Nejenže se podíval v Super Formuli na stupně vítězů poprvé od prvního závodu v Motegi z roku 2022, který na mokré dráze vyhrál, ale rovněž šlo o jeho první vystoupení na závodní dráze po dlouhé době. Loni v září totiž boural v Sugu při závodě Super GT. Při této nehodě utrpěl zranění krku a páteře, což pro něj znamenalo předčasný konec sezony.
"Jsem zkrátka rád, že to můj krk vydržel. Když jsem při předsezonních testech znovu usedl do monopostu Super Formule, myslel jsem si, že to bude těžké. Nevěděl jsem, jestli se v dalších dvou týdnech zlepší má výdrž a jak moc poleví bolest. Věřil jsem zkrátka svým fyzioterapeutům. Já i oni jsme udělali, co jsme mohli, abychom mohl do závodu jít v té nejlepší kondici," radoval se trojnásobný šampion, kterému byl krk operován.
Kakunošin Ohta nakonec dojel do cíle jako čtvrtý. Ren Sato se propadl na pátou pozici a vítěz kvalifikace Sena Sakaguči dokonce obsadil až sedmé místo.
"Měl jsem pomalý start, chybělo mi tempo a ani strategie mi nevyšla. Byl to závod plný výzev," smutnil Sakaguči, který je ale do budoucna optimistou. "Letos je něco jinak. Nadcházející přestávku využijeme efektivně, abychom příště dosáhli lepšího výsledku," dodává.
Pourchaire s nulou
Hodně sledovaným jezdcem byl v Suzuce mimo jiné i Théo Pourchaire. Loňský šampion F2 letos bude svou pozici rezervního jezdce u Sauberu kombinovat právě se závoděním v Super Formuli. Vstup do nové sezony mu ale vůbec nevyšel.
Francouzský pilot dorazil do cíle až jako osmnáctý. Jeho vystoupení se zkomplikovalo mimo jiné i výletem mimo trať v sedmé zatáčce šestnáctého kola. Při něm si Pourchaire poškodil přední přítlačné křídlo, které mu poté muselo být během zastávek v boxech vyměněno. Nakonec obsadil až 18. místo a skončil jako poslední z jezdců, kterým se podařilo dojet do cíle.
"Žádná velká frustrace tu není, udělal jsem, co bylo v mých silách, snažil jsem se. A když se snažíte, tak zkrátka občas děláte chyby," říká Pourchaire.
Francouz ovšem cítí, že jeho stáj Impul potřebuje zabrat: "Nevím, jestli bychom vůbec byli schopni bojovat o body. Opravdu musíme zapracovat. Potřebujeme něco najít, protože pozice, o které momentálně bojujeme, jsou šílené. Abych byl upřímný, mám trochu obavy. Myslím si, že jezdím docela dobře a že jsem se autu rychle přizpůsobil. Budeme ale s týmem pracovat, abychom porozuměli vozu, pneumatikám a zlepšili výkonnost, protože opravdu hodně zaostáváme," nezastírá.
Zatímco Pourchaire se trápil, jeden z jeho loňských soupeřů ve F2 Ajumu Iwasa začal své působení v Super Formuli lépe. Junior Red Bullu dojel devátý a zaznamenal dva body.
Jediná žena ve startovním poli Džudžu Nodaová, která je dcerou bývalého pilota F1 Hidekiho Nody, obsadila 17. místo. Další bývalý závodník formule 1 Kamuj Kobajaši do cíle nedojel kvůli uvolněnému kolu. Byl však klasifikován jako devatenáctý se třemi koly ztráty.
Letošní ročník Super Formule bude pokračovat druhým podnikem o víkendu 17.-19. května. Uskuteční se na okruhu Autopolis.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Tomoki Nodžiri | Team Mugen | Honda | 57:14,911 | 31 | 20+1 |
2. | Kenta Jamašita | Kondo Racing | Toyota | +1,855 | 31 | 15 |
3. | Naoki Jamamoto | PONOS Nakajima Racing | Honda | +3,091 | 31 | 11 |
4. | Kakunošin Ohta | Docomo Team Dandelion Racing | Honda | +3,845 | 31 | 8+2 |
5. | Ren Sato | PONOS Nakajima Racing | Honda | +13,705 | 31 | 6 |
6. | Nirej Fukuzumi | Kids com Team KCMG | Toyota | +15,716 | 31 | 5 |
7. | Sena Sakaguči | Vertex Partners Cerumo - ING ING | Toyota | +16,833 | 31 | 4+3 |
8. | Nobuharu Macušita | TGM Grand Prix | Honda | +17,836 | 31 | 3 |
9. | Ajumu Iwasa | Team Mugen | Honda | +18,425 | 31 | 2 |
10. | Tadasuke Makino | Docomo Team Dandelion Racing | Honda | +23,912 | 31 | 1 |
11. | Šo Cuboj | Vantelin Team TOM´S | Toyota | +25,770 | 31 | 0 |
12. | Iori Kimura | San-Ei Gen with B-Max | Hoon | +30,377 | 31 | 0 |
13. | Kazuja Ošima | docomo business ROOKIE | Toyota | +33,224 | 31 | 0 |
14. | Acuši Mijake | ThreeBond Racing | Honda | +45,170 | 31 | 0 |
15. | Ukjo Sasahara | Vantelin Team TOM´S | Toyota | +52,160 | 31 | 0 |
16. | Tošiki Oju | Vertex Partners Cerumo - ING ING | Toyota | +53,621 | 31 | 0 |
17. | Džudžu Nodaová | TGM Grand Prix | Honda | +1:09,374 | 31 | 0 |
18. | Théo Pourchaire | Itochu Enex Team Impul | Toyota | +1:18,873 | 31 | 0 |
19. | Kamuj Kobajaši | Kids com Team KCMG | Toyota | +3 kola | 28 | 0 |
DNF | Judži Kunimoto | Itochu Enex Team Impul | Toyota | DNF | 1 | 0 |
DNF | Kazuto Kotaka | Kondo Racing | Toyota | DNF | 1 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Nodžiri 21, 2. Jamašita 15, 3. Jamamoto 11, 4. Ohta 10, 5. Sakaguči 7, 6. Sato 6, 7. Fukuzumi 5, 8. Macušita 3, 9. Iwasa 2, 10. Makino 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Team Mugen 22, 2. PONOS Nakajima Racing 17, 3. Kondo Racing 15, 4. DoCoMo Team Dandelion Racing 9, 5. Kids com Team KCMG 5, 6. Vertex Partners Cerumo - INGING 4, 7. TGM Grand Prix 3.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Suzuka Circuit