Nodžiri je zpátky ve hře
Super Formule v Motegi
Tomoki Nodžiri se stále nemusí vzdávat snu o třetím titulu šampiona Super Formule v řadě za sebou. Naopak. Po vítězství při předposledním podniku v Motegi sice zůstává celkově třetí, na první místo ale ztrácí před závěrečným závodem už jen deset bodů. Využil totiž zaváhání svých dvou hlavních konkurentů. Zatímco Ritomo Mijata dojel po nevydařeném startu až jako čtvrtý, Liam Lawson po hromadné kolizi ve druhé zatáčce nebodoval a obsadil pouze 13. příčku.
Pro Nodžiriho šlo o druhé letošní prvenství. Triumfovat se mu podařilo již při druhé jízdě dubnového úvodního podniku v Suzuce. V Motegi měl jezdec stáje Mugen závod pod kontrolou v podstatě celou dobu. To ale neznamená, že nenastaly situace, kdy se musel o své první místo obávat.
První přišla už po startu. Nodžiriho týmový kolega Liam Lawson totiž využil potíží Kanukošina Oty a posunul ze třetí pozice na druhou. V úvodních dvou zatáčkách si navíc brousil zuby i na Nodžiriho. Souboj dvojice ale skončil na výjezdu ze druhé zatáčky. Tam byl Lawson příliš široký a po přejezdu přes obrubník se roztočil. Jeho vozu se navíc nestačili vyhnout Tadasuke Makino, Juhi Sekiguči a Nobuharu Macušita. Incident se postaral o vyvěšení červených vlajek.
Později se musel Nodžiri vypořádat také s Rjem Hirakawou. Jezdec stáje Impul totiž pobyl na dráze delší dobu než šampion posledních dvou sezon a zdálo se, že by se před ním mohl udržet i po zastávce v boxech. Při ní ale došlo na jeho monopostu k problémům s nasazením pravé zadní pneumatiky a na trať se tak vrátil až jako třetí. Od té doby už se Nodžiri nemusel o své vítězství strachovat.
„Novináři si asi mysleli, že to bude přímý boj mezi Mijatou a Lawsonem. Když jsem to viděl, chtěl jsem jim ukázat opak. Řekl bych, že čím více jezdců je zapojeno do boje o titul, tím zajímavější to je. Jsem šťastný, že jsem mohl takovou situaci přichystat. Mým cílem je třetí titul v řadě za sebou,“ radoval se 33letý závodník v cíli.
Hirakawa se sice po své nepovedené návštěvě u mechaniků propadl na třetí pozici, cílem ovšem projel jako druhý. O stříbrném výsledku rozhodl čtyři kola před koncem, kdy překonal Tošikiho Ojua. Ten se musel spokojit s bronzem.
Na cestě za druhým místem musel Hirakawa přečkat ještě jednu náročnou situaci. Po návratu na dráhu se totiž zařadil jen těsně před Naokiho Jamamota. V tu dobu ještě Hirakawa neměl dostatečně zahřáté pneumatiky a jeho soupeř ze stáje TCS Nakajima proto ucítil příležitost. V 11. zatáčce se pokusil na svého krajana zaútočit. Souboj ale skončil kolizí. Zatímco Hirakawa vše ustál a poté, co se jeho auto ocitlo v polosmyku, byl schopen dál pokračovat, Jamamoto incident odnesl poškozeným zavěšením levého předního kola. To ho ze závodu vyřadilo.
Favorité v problémech
Za nejvydařenější rozhodně nebudou nedělní závod považovat první dva muži průběžného pořadí -Ritomo Mijata a Liam Lawson. První jmenovaný nejprve zaspal na startu a propadl se dozadu. V dalších kolech se mu ale dařilo stoupat vzhůru a nakonec skončil čtvrtý. Lawson se sice po incidentu v úvodu vrátil do závodu, jeho vůz ale přece jen už nebyl v optimálním stavu. Navíc dostal penalizaci průjezdu boxy za opravy během červených vlajek. Nakonec z toho pro juniora Red Bullu byla 13. příčka v cíli a první nebodovaný výsledek v sezoně.
I navzdory neúspěchu Lawson po skončení závodu vysekl obdiv svým mechanikům za práci, kterou předvedli během přerušení závodu.
„Jsem na tým opravdu hrdý. Bylo to úžasné. Nikdy jsem neviděl, aby tolik lidí spolupracovalo tak jako teď. Bylo opravdu skvělé na to koukat. Auto bylo hodně rozbité. Zavěšení bylo poškozené, zadní křídlo bylo celé pryč, zadní nárazová konstukce byla poškozena. Auto jsme nastartovali asi 30 nebo 20 vteřin před restartem,“ popisuje hektické chvíle v boxech.
Stáj Mugen musela během oprav řešit jednu kuriózní situaci. Chybělo jí totiž náhradní zadní křídlo. Nakonec si ale poradila.
„Musel jsem běžet a koupit tento díl v garáži týmu LeMans,“ odhaluje Lawsonův šéfinženýr Tomo Koike.
Zatímco Lawson mohl v závodě pokračovat, pro další účastníky postartovního incidentu Tadasukeho Makina, Juhiho Sekigučiho a Nobuharua Macušitu znamenala kolize konečnou. Makino a Sekiguči se dokonce vznesli se svými vozy do vzduchu. Zatímco Sekiguči dopadl na zem koly vzhůru a mohl děkovat systému Halo, že ho zachránil od zranění hlavy, Makino se nebyl po dopadu schopen dostat z vozu bez pomoci. Stěžoval si na bolest zad a hrudníku a byl později transportován do nemocnice. Zde ale vyšetření žádná vážná zranění neodhalilo.
Závěrečný dvojzávod se uskuteční o víkendu 27.-29. října. Během něj bude možné získat až 46 bodů. To znamená, že kromě vedoucího Mijaty, Lawsona a Nodžiriho stále mají matematickou naději i čtvrtý Rjó Hirakawa (-43 bodů) a Šo Cuboj (-44 bodů). Jejich šance už jsou ale jen mizivé.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Tomoki Nodžiri | Team Mugen | Honda | 1:31'13,699 | 37 | 20+3 |
2. | Rjó Hirakawa | Itochu Enex Team Impul | Toyota | +7,439 | 37 | 15 |
3. | Tošiki Oju | TGM Grand Prix | Honda | +15,456 | 37 | 11 |
4. | Ritomo Mijata | Vantelin Team TOM´S | Toyota | +15,933 | 37 | 8 |
5. | Sena Sakaguči | JMS P.mu/cerumo-INGING | Toyota | +32,873 | 37 | 6 |
6. | Kazuto Kotaka | Kondo Racing | Toyota | +36,302 | 37 | 5 |
7. | Kamuj Kobajaši | Team KCMG | Toyota | +36,772 | 37 | 4 |
8. | Kazuja Ošima | docomo business ROOKIE | Toyota | +38,148 | 37 | 3 |
9. | Kenta Jamašita | Kondo Racing | Toyota | +38,752 | 37 | 2 |
10. | Judži Kunimoto | Team KCMG | Toyota | +40,229 | 37 | 1 |
11. | Cem Bölükbasi | TGM Grand Prix | Honda | +41,653 | 37 | 0 |
12. | Ukjo Sasahara | Vantelin Team TOM´S | Toyota | +1'01,366 | 37 | 0 |
13. | Liam Lawson | Team Mugen | Honda | +1'04,340 | 37 | 0+1 |
14. | Nirej Fukuzumi | ThreeBond Racing | Honda | +1'05,577 | 37 | 0 |
15. | Raoul Hyman | B-Max Racing Team | Honda | +1'19,994 | 37 | 0 |
16. | Ren Sato | TCS Nakajima Racing | Honda | - | 35 | 0 |
DNF | Naoki Jamamoto | TCS Nakajima Racing | Honda | - | 27 | 0 |
DNF | Kanukošin Ota | Dandelion Racing | Honda | - | 13 | 0+2 |
DNF | Šo Cuboj | JMS P.mu/cerumo-INGING | Toyota | - | 8 | 0 |
DNF | Tadasuke Makino | Dandelion Racing | Honda | - | 0 | 0 |
DNF | Juhi Sekiguči | Itochu Enex Team Impul | Toyota | - | 0 | 0 |
DNF | Nobuharu Macušita | B-Max Racing Team | Honda | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí: 1. Mijata 94, 2. Lawson 86, 3. Nodžiri 84, 4. Hirakawa 51, 5. Cuboj 50, 6. Makino 37, 7. Jamašita 30, 8. Oju 22, 9. Sato 17, 10. Kobajaši 16, 11. Sakaguči 15, 12. Jamamoto 14, 13. Ošima 13, 14. Kotaka 10, 15. Ota 8, 16. Fukuzumi 8, 17. Bölükbasi 5, 18. Kunimoto 4, 19. Alesi 3.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Team Mugen