Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nodžiri vykročil slibně za třetím titulem, Lawson ale vystrčil drápy

Nodžiri vykročil slibně za třetím titulem, Lawson ale vystrčil drápy

Super Formule na okruhu Fudži

Nová sezona japonské Super Formule začala nadvládou stáje Mugen. Zatímco v sobotu triumfoval hned při svém prvním startu v seriálu junior Red Bullu Liam Lawson, v neděli ho na nejvyšším stupni vystřídal týmový kolega Tomoki Nodžiri. Japonec se po tomto triumfu ujal celkového vedení a ukázal, že to s útokem na třetí titul v řadě myslí vážně.

Že ani v novém monopostu s označením SF23 (po aerodynamických úpravách má nižší přítlak než jeho předchůdce a má se postarat o dramatičtější podívanou) neztrácí Nodžiri rychlost, ukázala už kvalifikace pro první závod. V ní vybojoval pole position a poté dlouho vedl i v závodě. Pak se ale jeho situace začaly komplikovat.

Nodžirimu totiž vyrostl vážný konkurent v týmovém kolegovi Liamu Lawsonovi. Junior Red Bullu, který do "země vycházejícího slunce" zamířil z F2, startoval do závodu jako třetí. Na této pozici zůstal i v úvodních metrech. V osmém kole ale zdolal Tošikiho Ojua, kterého při souboji vyhnal mimo trať, a dostal se na druhou pozici. Posun do čela pak přišel ve 23. kole. Lawsonovi se vyplatilo, že zajel do boxů o kolo dříve než Nodžiri. Šampion z posledních dvou let se sice po zastávce před svým parťákem udržel, na nezahřátých pneumatikách ho ale neměl šanci ubránit.

Od té doby už Lawsona z prvního místa nikdo nesesadil. V závěru závodu navíc vyjel na dráhu zpomalovací vůz po kolizi Giuliana Alesiho a Nireje Fukuzumiho v souboji o osmé místo. Lawson se tak stal vůbec prvním jezdcem, který dokázal v Super Formuli vyhrát hned při své premiéře.

Závěrečná kola závodu se sice uskutečnila pod žlutými vlajkami, to ale neznamená, že šlo pro Lawsona o klidný závěr.

"Auto mi spadlo do falešného neutrálu. Měl jsem sice zařazený rychlostní stupeň, ale nejelo to. Málem jsem zastavil. Bylo to opravdu stresující, zpomalovací vůz se mi vzdaloval. Nodžiri ale naštěstí počkal, až to vyřeším. Nakonec jsem se dokázal znovu rozjet. Ani nevím, jak jsem to dokázal," přiznal v cíli třetí muž loňského ročníku F2.

Liam Lawson triumfoval hned při svém prvním startu v japonské Super Formuli. Foto: Red Bull Racing


Nodžiri se musel na úvod sezony spokojit se druhou příčkou. Na třetí pozici dorazil do cíle Rjó Hirakawa. Závodníkovi stáje Impul se vyplatila sázka na pozdější zastávku. Pro nové pneumatiky si totiž dojel až deset kol před koncem a ve zbytku závodu těžil z jejich výhody.


Nedělní odplata



Zatímco v sobotu musel Nodžiri skousnout porážku od svého mladšího parťáka, v neděli už si triumf nenechal utéct. Nejprve opět vyhrál kvalifikaci a poté si připsal své deváté prvenství v šampionátu.

Ani tentokrát ale nebyla cesta za vítězstvím jednoduchá. V úvodní zatáčce třetího kola totiž předjel Nodžiriho Tošiki Oju, který do závodu vyrážel jako třetí. V osmém kole ale vyjel na trať zpomalovací vůz poté, co Kakunošin Ota poslal do hodin Giuliana Alesiho a vyřadil ho tak ze závodu. A přesně to pomohlo Nodžirimu zpět do čela.

Když se totiž v desátém kole otevřelo okno pro zastávky v boxech, nahrnula se k mechanikům většina startovního pole. U Mugenu dokázali Nodžiriho odbavit rychleji než Ojua u TGM. Nodžiri se tak opět ujal vedení, které už poté nepustil z rukou.

Aby toho nebylo málo, Tošiki Oju nejenže nezvítězil, ale nakonec ani nebodoval. Po restartu se sice pokusil v první zatáčce zaútočit na Nodžiriho a vrátit se do vedení, útok mu ale nevyšel a probrzdil. Toho později pořádně litoval. Začaly mu totiž odcházet pneumatiky a propadal se pořadím. Nakonec musel zajet pro nové a v cíli byl klasifikován až na posledním 20. místě.

"S probrzděnou plochou to zas tak zlé nebylo, jak ale závod plynul, začínal jsem mít pocit, že je to s přilnavostí předních kol složitější. Mohlo za to nastavení, kvůli probrzdění se to ale jenom zhoršilo a já ztrácel tempo," byl naštvaný.

Na druhém místě nakonec dorazil do cíle Šo Cuboj. Liam Lawson sice projel cílem jako třetí, poté byl ale penalizován pěti sekundami za to, že během fáze zpomalovacího vozu schválně zdržoval vozy za sebou, aby rozestup mezi ním a týmovým kolegou Nodžirim narostl a tým tak mohl oba jezdce během jednoho kola odbavit v boxech bez ztráty času. Kvůli tomuto trestu spadl Lawson na pátou příčku a "bronz" po něm zdědil Kenta Jamašita.

Tomoki Nodžiri získal v neděli už deváté vítězství v Super Formuli. Foto: Super Formula


Na sportovní komisaře se Lawson zlobil. Ze vzniklé situace vinil Tošikiho Ojua, který v té době závod vedl.

"Jel rychle, pak zase pomalu, pak zase rychle a pak zase pomalu. Byl opravdu agresivní. Já zkrátka dělal, co on. Uvědomoval jsem si, že je mezi mnou a vozem vpředu mezera. Choval se příliš nevyzpytatelně. Polovina té mezery proto nebyla z tohoto důvodu záměrná. Nechápu, proč jsem byl penalizován já a ne on. Ale pravidla jsou pravidla," posteskl si.

Lawsona nedělní páté místo stálo celkové vedení. Do něj se totiž dostal Nodžiri, který má nyní před Lawsonem náskok čtrnácti bodů. Nodžiri si myslí, že letos musí získat titul mimo jiné i kvůli celému šampionátu.

"Pokud letos prohraji, lidé začnou zpochybňovat úroveň Super Formule. Myslím si tedy, že si nemohu dovolit prohrát, i když to je docela velké břemeno," domnívá se.

Třetí muž loňské sezony a úvodního závodu Rjó Hirakawa bude chtít na neděli co nejdříve zapomenout. Dostal totiž penalizaci deseti sekund stop & go za to, že se jeho tým snažil na roštu vyřešit potíže se spojkou. Nakonec mu dvě kola před koncem upadlo kolo a nedojel.


Pět bodů pro bývalého pilota F1



I v letošním roce bude součástí startovního pole Super Formule jeden bývalý pilot F1. Je jím Kamuj Kobajaši. Toho jsme mohli ve F1 vídat v období 2009-2012 a poté také v sezoně 2014. Závodil za týmy Toyota, Sauber a Caterham. Nejvíce na sebe upozornil při Velké ceně Japonska 2012 v Suzuce, kdy si za volantem Sauberu dojel pro třetí místo.

Kamuji Kobajašimu přinesl úvodní podnik odstoupení i body. Foto: KCMG


Letošní sezona Super Formule pro něj nezačala nejlépe. V sobotu se totiž po startu připletl do incidentu mezi Juhim Sekigučim a Kentou Jamašitou, po kterém odstoupil. Neděle pro něj ale byla lepší. Dojel šestý a připsal si tak pět bodů.

Druhý podnik Super Formule se uskuteční za dva týdny. Bude ho hostit Suzuka.

Výsledky prvního závodu: 1. Liam Lawson (Nový Zéland, Team Mugen) 41 kol, 2. Tomoki Nodžiri (Japonsko, Team Mugen) +2,058, 3. Rjó Hirakawa (Japonsko, Itochu Enex Team Impul) +3,771, 4. Naoki Jamamoto (Japonsko, TCS Nakajima Racing) +5,213, 5. Ritomo Mijata (Japonsko, Vantelin Team TOM´S) +6,639, 6. Ren Sato (Japonsko, TCS Nakajima Racing) +7,306, 7. Tošiki Oju (Japonsko, TGM Grand Prix) +7,461, 8. Cem Bölükbasi (Turecko, TGM Grand Prix) +8,550, 9. Kazuja Ošima (docomo business ROOKIE) +10,297, 10. Kazuto Kotaka (Japonsko, Kondo Racing) +11,131.

Výsledky druhého závodu: 1. Tomoki Nodžiri (Japonsko, Team Mugen) 41 kol, 2. Šo Cuboj (Japonsko, JMS P.mu/cerumo-INGING) +1,643, 3. Kenta Jamašita (Japonsko, Kondo Racing) +3,103, 4. Ritomo Mijata (Japonsko, Vantelin Team TOM´S) +3,693, 5. Liam Lawson (Nový Zéland, Team Mugen) +6,926, 6. Kamuj Kobajaši (Japonsko, Team KCMG) +9,175, 7. Nirej Fukuzumi (Japonsko, ThreeBond Racing) +15,386, 8. Tadasuke Makino (Japonsko, Dandelion Racing) +20,089, 9. Ren Sato (Japonsko, TCS Nakajima Racing) +20,236, 10. Sena Sakaguči (Japonsko, JMS P.mu/cerumo-INGING) +22,154.

Průběžné pořadí: 1. Nodžiri 41, 2. Lawson 27, 3. Mijata 18, 4. Cuboj 15, 5. Hirakawa 11, 6. Jamašita 11, 7. Jamamoto 8, 8. Sato 7, 9. Kobajaši 5, 10. Oju 5, 11. Fukuzumi 4, 12. Makino 3, 13. Bölükbasi 3, 14. Ošima 2, 15. Kotaka 1, 16. Sakaguči 1.

Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Super Formula