Prokop je po dvoudenní etapě jedenáctý
Rally Dakar
Pořadatel Dakaru v jeho 47. ročníku soutěžní posádky nešetří od samého začátku, když jim hned jako druhou etapu nachystal v pekelném režimu „48h Chrono“. To obnášelo celkem 1057 kilometrů, z nichž 965 bylo měřených.
Závodníci na jejich zdolání měli celou neděli a pondělí s přerušením v jednom z šesti improvizovaných stanových bivaků. Za celé dva dny byl dovolen pouze jeden vzdálený servis, kde dali organizátoři posádkám a jejich týmům tři minuty na nezbytnou údržbu závodní techniky a cokoliv navíc se již započítávalo do času stráveného na trati.
Martin Prokop s Viktorem Chytkou měli štěstí, když se při této zastávce odhalilo poškození manžety poloosy a došlo k její bleskové výměně. Byly z toho pouhé čtyři minuty navíc a posádka Orlen Jipocar Teamu tak nemusela měnit poloosu zdlouhavě sama v dunách druhé etapy.
Martin s Viktorem se v neděli dostali do předposledního pátého bivaku. Strávili tak přibližně deset hodin v autě a urazili 626 závodních kilometrů. Během pondělního dopoledne potom pokračovala druhá etapa svým kratším zbytkem, a tak se závodníci již před polednem shledali se svými týmy ve startovním bivaku v Bishe.
Etapu dokončili třináctí a v celkovém pořadí jim patřilo jedenácté místo. Unavený Prokop v bivaku v Bishe z cíle druhé etapy přiznal: „Takhle dlouho v kuse jsem závodní auto ještě neřídil, bylo to doslova od úsvitu do soumraku a celý den se závodilo na maximum. Je to ale skvělý extrém, který se organizátorům povedl. Vyzkoušeli jsme si jízdu ve vedoucí skupině včetně toho být úplně první na trati a otevírat cestu. Také jsme si několik stovek kilometrů užili brutální tempo v mlýnici několika aut a v mračnech prachu, prostě šílenost. Tam jsme ztratili bohužel celkem dost času, protože jsem nechtěl riskovat a chtěl jsem dovézt auto v pořádku zpět do bivaku.“
Navigátor Viktor Chytka k tomu dodal: „Více než obvykle to navigačně těžké nebylo, protože to je zde těžké už od prologu. Každý den tam byla asi tři zásadní místa, které jsme vychytali dobře. Výzvou pro mě byly změny rytmu a režimu navigace, kdy se střídají rychlé pasáže s velkými změnami a pomalé v dunách. Naštěstí ale máme všechny body a nikde jsme se nemotali. Co se týče auta, tak jsme měli jen klasicky olámaná zrcátka a difuzory u čelního skla. Jinak kromě měněné poloosy nebyly žádné potíže a v neděli večer jsme udělali jen základní kontrolu."
Průběžné pořadí po druhé etapě:
1. H. Lategan (ZAF) / B. Cummings (ZAF) – TOYOTA GAZOO RACING 15:40:30
2. Y. Al Rajhi (SAU) / T. Gottschalk (DEU) – OVERDRIVE RACING +4:45
3. N. Al-Attiyah (QAT) / E. Boulanger (FRA) - THE DACIA SANDRIDERS +11:14
11. M. Prokop (CZE) / V. Chytka (CZE) – ORLEN JIPOCAR TEAM +32:54
Další etapa byla na pořadu v úterý 7. ledna na trase Bisha – Al Henakiyah. Celkem 792 km – spojovací úsek 465 km, měřený úsek 327 km byl zkrácen oproti původním 495 km kvůli nepřízni počasí.
Zdroj: Martin Prokop Official Media, úvodní foto Martin Prokop Official Media