Polovina šéfů šéfuje déle než rok
Kdo povede do boje 10 týmů?
V krátké době jsme zde měli dva články o výměnách šéfů týmů a v posledních letech jich celkově věru nebylo málo, tak si pojďme před sezonou připomenout, kdo šéfuje týmům F1, odkud přišli a jak dlouho to už dělají.
Začněme Graemem Lowdonem (59), jenž je šéfem týmu Cadillac, který ještě oficiálně nemá místenku ve F1, ačkoli jeho přípravy jsou již v plném proudu. Americký investor si vybral zkušeného Graeme Lowdona. Brit má úspěchy v technologickém byznysu mimo F1, největším je asi společnost Nomad Digital specializovaná na poskytování WiFi ve vlacích. Vedle toho se vždy angažoval v motorsportu, v IndyCar i ve Formuli Renault, až dostal možnost propojit zkušenou stáj Manor a bohatou Virgin Group a zasadit se o vznik týmu F1 nesoucího jméno Virgin. Ten, pod více jmény, závodil od roku 2010, ale jelikož tehdy nebyly naplněny sliby o rozpočtovém stropu, moc toho nepředvedl a Lowdon byl odvolán novým majitelem v roce 2015 a tým zbankrotoval před sezonou 2017. Lowdon je tak již při vzniku druhého týmu F1.
Dalším na řadě bude Brit Jonathan Wheatley (57), který také ještě nešéfuje. Red Bull prokáže dobrou vůli, když jej ze smlouvy uvolní tři měsíce před dohodnutým termínem a k Sauberu se tak bude moci připojit v květnu. Je jasné, že se už těší na budoucnost stáje po přerodu na tovární tým Audi. Wheatley udělal kariéru v týmu Benetton/Renault, stoupal pěkně od roku 1991 z pozice junior mechanika až na pozice šéfmechanika, ze které v roce 2006 odešel do Red Bullu. Byl tedy u všech čtyř mistrovských titulů týmu z Enstone a následně byl jako sportovní ředitel u všech titulů Sebastiana Vettela a (zatím) i Maxe Verstappena s týmem z Milton Keynes. Místo šéfa týmu je tedy přirozeným dalším krokem jeho úspěšné kariéry.
Andy Cowell (55) nastoupil na místo šéfa týmu Aston Martin tento měsíc. Jeho jméno se často skloňovalo po začátku roku 2014, v době dominance motorů Mercedes, jelikož šéfoval továrně na výrobu těchto motorů. Brit je zároveň generálním ředitelem týmu. Nestává se často, aby post šéfa týmu obsadil člověk od motorů, který se nikdy nepohyboval v padoku velkých cen, avšak z Astonu se příští rok stane tovární tým Hondy a Cowellův vhled do její práce se bude hodit.
Uprostřed loňského roku opět proběhly velké personální změny v týmu Alpine a zavál zcela nový vítr. Šéf koncernu Renault stáj svěřil Flaviovi Briatoremu a ten vybral šéfa týmu z prostředí mimo koncern i mimo F1. Brit Oliver Oakes to jako závodník dotáhl až do GP3, za motokárový tým nesoucí jeho jméno závodili Callum Ilott i Nikita Mazepin a stál v čele úspěšné stáje Hitech GP. A je mu teprve 37 let, přičemž najetí mladého šéfa týmu i symbolicky poukazuje na nový začátek stáje, která od příštího roku už nebude tovární.
Laurent Mekies (47) je Francouz, jenž se do F1 dostal přes tým Arrows, ale po jednom roce přešel do Minardi, kde to po odkoupení týmu Red Bullem a přejmenování na Toro Rosso dotáhl na šéfinženýra. Potom se nechal zlákat do FIA, která sídlí v Paříži a po třech letech, v roce 2017, přijal místo sportovního ředitele Ferrari. Pak postoupil ještě o půlschod výše, když ho Mattia Binotto, který byl šéfem týmu i koordinátorem technických oddělení, učinil zástupcem šéfa týmu a závodním ředitelem. Avšak Binottův nástupce zástupce nepotřeboval a Mekies se na začátku loňského roku vrátil do stáje z Faenzy jako její nový šéf týmu, náhrada za dlouholetého šéfa Franze Tosta. Spolu s jeho nástupem začala éra opětovného sbližování dvou týmů Red Bullu.
Ajao Komacu (48) vystudoval ve Spojeném království a ve F1 začínal v roce 2003 jako pneumatikový inženýr týmu BAR, který měl pneumatiky od Bridgestonu a motor od Hondy. Následně dělal kariéru v týmu z Enstonu, kde byl závodním inženýrem Romaina Grosjeana a jezdec ho vzal s sebou při přestupu do týmu Haas. Tam se usadil na místě traťového ředitele inženýrství a když byl po slabé sezoně 2023 propuštěn Günter Steiner, Japonec byl majitelem vybrán na jeho místo.
Horner vyrostl a dozrál spolu se svým týmem. Foto: Red Bull
Polovina šéfů týmů tedy není na svých místech déle než jeden rok. A v roce 2023 obsadili svá křesla tři ze zbývajících pěti. Brit James Vowles (45) býval stratégem Mercedesu. Pro tým z Brackley pracoval od svého nástupu do F1 v roce 2001 a byl s ním tedy při změně jmen z BAR na Hondu, Brawn a Mercedes. Pod současným, dlouholetým šéfem špičkového Mercedesu ale dlouho neměl kam růst, proto přijal nabídku nových majitelů Williamsu stát se šéfem tohoto tradičního britského týmu, který najednou má finance i ambice, ale předtím si hlavně musí dát do pořádku továrnu v Grove a modernizovat ve všech oblastech.
Frédéric Vasseur (56) je mezi všemi šéfy týmů profesně nejstarší. Již v roce 1996 Francouz založil vlastní tým ASM, později přejmenovaný na ART, který pod jeho vedením dlouhá léta tvrdil muziku v seriálech pod F1. Jelikož neviděl rozumnou možnost, jak se svým týmem postoupit do F1, přijal v roce 2016 místo šéfa týmu Renault. Avšak vadila mu komplikovaná síť managementu, kde šéf týmu zdaleka nešéfoval všemu. S tím, že tým má mít jednoho šéfa, dal výpověď a zanedlouho si ho za šéfa vybral Sauber, který se pak přejmenoval na Alfa Romeo. Vasseur měl dohlížet na jeho transformaci na tovární tým Audi, nicméně dostal příliš lákavou nabídku od Ferrari, které po Binottovi také potřebovalo zjednodušit strukturu managementu.
Andrea Stella (53) a Pohár konstruktérů získaný McLarenem v sezóně 2024 porušily pravidlo, že tým F1 potřebuje roky stability na nejvyšších místech, než začne získávat velké trofeje. Vystudovaný italský inženýr začínal v roce 2000 v testovacím týmu Ferrari, později byl výkonnostním inženýrem Michaela Schumachera i Kimiho Räikkönena. V roce 2015 dostal nabídku na šéfa závodních operací od konkurenčního McLarenu, kde přetrpěl těžká léta s motory Hondy i Renaultu. V týmu procházejícím personálními změnami to rychle dotáhl na závodního ředitele, takže když se předchozí šéf týmu rozhodl přijmout místo generálního ředitele Sauberu, byl Stella jeho přirozeným nástupcem.
A zbyli dva dlouholetí rivalové, které už není třeba tak moc představovat. Toto Wolff (53) šéfuje Mercedesu od roku 2013 a často se argumentuje, že mu Ross Brawn a Andy Cowell nachystali vítěznou mašinu jako na stříbrném podnosu a Niki Lauda dotáhl Lewise Hamiltona, avšak Rakušan minimálně dokázal dominanci přenést do dalších let a natáhnout na dlouhou vítěznou šňůru. Je to bývalý závodník i investor a do F1 se dostal skrze odkoupení minoritního podílu v týmu Williams. Jako jediný ze šéfů je zároveň velkým akcionářem svého týmu. Vlastní třetinu stáje z Brackley, stejně jako automobilka, která mu propůjčuje luxusní jméno a investor INEOS. Díky tomu z něj strmý růst tržní hodnoty stájí F1 učinil ještě mnohem většího boháče, než býval.
Brit Christian Horner je jediným šéfem týmu v celé dosavadní historii týmu Red Bull. Na to místo nastoupil v lednu roku 2005, když se zaměstnanci dozvěděli, že už nepracují pro Jaguar ani pro tovární tým a že šéfovat jim bude bývalý závodník a následně šéf týmu Arden ve F3000, jenž nedávno oslavil 31. narozeniny. Horner byl součástí mladického image stáje patřící výrobci energetického nápoje. Z týmu, kterému nikdo nedával šance ani dlouhou životnost, se od té doby stal majitel šesti pohárů konstruktérů, jeho jezdci získali osm mistrovských titulů a 51letý Horner teď dohlíží na vývoj prvního vlastního motoru Red Bullu i na produkci hypersporťáku RB17.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Williams