Očekávaný vítěz v San Marinu: Michael Schumacher
Grand Prix San Marina - závod
Text: Tomáš Richtr
Michael Schumacher se stal očekáváným vítězem Grand Prix San Marina, když se suverénním náskokem proťal cílovou pásku před Jensonem Buttonem. Ten měl ještě větší náskok na třetího Juana Pabla Montoyu, v jehož závěsu do cíle dojel čtvrtý Fernando Alonso. Přes veškerou snahu se Barrichellovi nepodařilo předjet pátého Trulliho a na posledních dvou bodovaných příčkách dojeli Ralf Schumacher a letos poprvé Kimi Räikkönen!
Start samotného závou byl velmi dramatický, Montoya špatně odstartoval a navíc znemožnil Ralfovi dostat se před něj. David Coulthard nájezd do první zatáčky neustál a o renault Fernanda Alonsa si rozbil přední přítlačné křídlo, takže musel do boxů pro něj.
Hladce se ze startovního roštu odlepili jak Button tak M. Schumacher, Montoyovy pneumatiky byly v prvním kole lepší než Schumacherovy a Montoya se po vnějšku zatáčky Tosa dostal po bok Michaela Schumachera, ten si ale ve výjezdu vyjel až na kraj a vytlačil Montoyu na trávu. To umožnilo Ralfovi zaútočit na svého týmového kolegu a stejná taktika, tentokrát ze strany Montoyi, mu to znemožnila, takže se před Ralfa dostal Takuma Sato.
První série zastávek přišla velmi brzy, již v osmém kole, do boxů mj. zajel lídr závodu Jenson Button, což byla výzva Schumacherovi k zajetí nějakého toho nejrychlejšího kola. V boxech předjel Takumu Sata Rubens Barrichello a Michael Schumacher vyjel od svých mechaniků s dostatečně velkým pětivteřinovým náskokem před Jensonem Buttonem.
Napínavá podívaná přišla v době, kdy z boxů vyjel Jarno Trulli, trojice jezdců R. Schumacher, Barrichello a Alonso spolu svedla napínavý souboj, na jejich pořadí se ale nic nezměnilo. To už v závodě nepokračoval Giorgio Pantano, které mu byla šířka tratě nedostatečně velká a skončil se svým autem ve štěrku.
Schumacherovo tempo bylo v té době neuvěřitelné, na Buttona měl náskok již téměř devíti vteřin po patnácti kolech, Montoya ztrácel již dvacet vteřin. Kimi Räikkönen s mclarenem v této době kroužil na desátém místě, ale oproti ostatním ještě nebyl v boxech. Barrichello nadále dotíral na Ralfa Schumachera, jezdil v jeho těsném závěsu, ale na Imole je možností k útoku minimum.
Kimi Räikkönen zajel ve 21. kole ke své první zastávce v boxech, to už měl jeho stájový kolega Coulthard na svém kontě zastávky dvě. To bylo však po napínavém úvodu to nejzajímavější, co se v této době dělo. Nudu rozřízl Gianmaria Bruni, který přijel ke své zastávce v boxech, ale nikdo jej tam nečekal, což Ital ocenil ironickým potleskem a zůstal tam. Ke svým druhým zastávkám zajeli da Matta a Montoya, ale také Jenson Button. S výraznými změnami se ale na prvních třech místech nedalo počítat, Michael Schumacher se po své druhé zastávce vrátil na prvním místě.
Naopak k zajímavému momentu mělo dojít v situaci, kdy do boxů zajeli R. Schumacher, Barrichello a Alonso, kteří stále kroužili v závěsu. První dva k mechanikům zajeli současně a pokud si Barrichello nechtěl o Ralfův williams rozbít přední přítlačného křídlo při výjezdů od mechaniků, musel zvolnit, takže se na jejich pořadí nic nezměnilo. To platí i v případě Fernanda Alonsa, kterému delší setrvání na trati nebylo nijak platné a vrátil se těsně za Barrichellem.
Změnu v pořadí přinesla zastávka Jarna Trulliho, který do boxů zajel po Alonsovi a na trať se vrátil až za Ralfem Schumacherem, takže na čtvrtém až sedmém místě jezdili Ralf, Trulli, Barrichello a Alonso. Závod skončil pro Cristiana da Mattu, který vyjel mimo trať a zůstal tam. Mark Webber se potýkal s problémy na motoru a propadal se pořadím dolů, Barrichello v sevření obou renaultů nadále marně hledal recept na Jarna Trulliho a nezbylu mu, než čekat do třetích zastávek v boxech.
Ty přišly na konci 43. kola, kdy do boxů zajeli Barrichello a Montoya, následovali Jenson Button a Ralf Schumacher. Na konci 45. kola to byl Michael Schumacher a o kolo později Jarno Trulli, který se na trať vrátil opět před Rubensem Barrichellem. Otázkou bylo, zda se to povede i Alonsovi, který do boxů zajel dvě kola po Trullim. Mechanici odveli precizní práci a Alonso se vrátil nejen před Barrichellem, ale také před Trullim. Alonso si s čerstvými pneumatikami vyšlápl i na před ním jedoucího Ralfa Schumachera, jenomže při tvrdém souboji došlo ke kontaktu a Ralf Schumacher dostal hodiny! Alonso mohl pokračovat, nicméně Ralf se propadl až na sedmé místo za Trulliho a Barrichella. Incident je v těchto chvílích šetřen sportovními komisaři.
Ve stejnou chvíli ze závodu odstoupil Nick Heidfeld s kouřícím jordanem. Alonso měl na konci 55. kola ztrátu na Montoyu jen 3,5 vteřiny a taktéž Barrichello jezdil nadále přilepen na zadním křídle renaultu Jarna Trulliho. Z neprůhledným sloupem dýmu ze závodu odstoupil Takuma Sato, když nevydržela jeho Honda a Kimi Räikkönen se díky tomu posunul na bodovanou osmou příčku.
Alonso se dotáhl na dostřel Montoyi, dvě kola před cílem na něj ztrácel půl vteřiny, ale byl ve stejné situaci co Barrichello vůči Trullimu, a tak pořadí zůstalo nezměněno.
Výsledky závodu
p. |
Jezdec | Tým | Čas/Kolo | |
1. |
M.Schumacher | Ferrari |
B |
1h26:19.670 |
2. |
J.Button | BAR |
M |
+ 9.702 |
3. |
J.P.Montoya | Williams |
M |
+ 21.617 |
4. |
F.Alonso | Renault |
M |
+ 23.654 |
5. |
J.Trulli | Renault |
M |
+ 36.216 |
6. |
R.Barrichello | Ferrari |
B |
+ 36.683 |
7. |
R.Schumacher | Williams |
M |
+ 55.730 |
8. |
K.Räikkönen | McLaren |
M |
+ 1 kolo |
9. |
G.Fisichella | Sauber |
B |
+ 1 kolo |
10. |
F.Massa | Sauber |
B |
+ 1 kolo |
11. |
O.Panis | Toyota |
M |
+ 1 kolo |
12. |
D.Coulthard | McLaren |
M |
+ 1 kolo |
13. |
M.Webber | Jaguar |
M |
+ 1 kolo |
14. |
C.Klien | Jaguar |
M |
+ 2 kola |
15. |
Z.Baumgartner | Minardi |
B |
+ 4 kola |
16. |
T.Sato | BAR |
M |
+ 6 kol |
NC |
N.Heidfeld | Jordan |
B |
kolo 51 |
NC |
C.da Matta | Toyota |
M |
kolo 32 |
NC |
G.Bruni | Minardi |
B |
kolo 22 |
NC |
G.Pantano | Jordan |
M |
kolo 6 |
NC - neklasifikování
Nejrychlejší kolo: Michael Schumacher, 1:20.411, 10.kolo (220.850 km/h)
Časy neoficiální