Pneumatiky 2009: Hladké ale studené
Jezdci mají stále větší obavy ze zákazu předehřívání pneumatik.
Od příští sezony vozy formule 1 opět obují pneumatiky bez drážek. Výhody plynoucí z jejich používání však nebudou tak velké zejména díky celkovému snížení aerodynamického přítlaku vozů a zákazu předehřívacích deček. Z nemožnosti používat předehřáté obutí však někteří jezdci mají právem obavy.
Týmy si tzv. slicky mohly osahat už na konci loňského roku v Jerezu. Jednalo se však o experimentální směs, ze které teprve v průběhu letošní sezony vzejde základ nové generace hladkých pneumatik pro formuli 1.
Že měla první várka slicků k dokonalosti daleko, daly Bridgestonu týmy patřičně najevo. Jízda na nezahřátých pneu byla malou katastrofou a velkým skokem do neznáma.
Po čtyřech měsících přišel japonský výrobce na základě získané zpětné vazby s novou směsí, kterou týmům předložil tento týden v Barceloně.
„Bridgestone se snaží, aby pneumatiky fungovaly už při nižších teplotách, protože už je nebude možné předem zahřívat. V Jerezu jsme měli velké problémy s tím, aby gumy fungovaly i bez předehřátí,“ potvrdil testman McLarenu Pedro de La Rosa.
Podle něj je u nové směsi použité v Katalánsku patrné zlepšení. Teplotu, při které začíná pneumatika fungovat optimálně, se Bridgestonu podařilo přeci jen snížit.
Dostat z pneumatiky co nejrychleji optimální výkon je však stále složité. Zahřát řádně současnou verzi hladkých pneumatik trvá jezdci podle de la Rosy dvě kola.
„První kolo je velmi pomalé a to je nebezpečné. Na trati už vozy jezdí v závodním tempu a vy vyjedete z boxů a jste velmi pomalí. Jste jako mobilní šikana,“ pokračuje nový prezident GPDA.