Jak McLaren ustojí nový hendikep?
Nejnovější tunel už má Aston Martin.
McLaren vyhrál Pohár konstruktérů (PK), což mu přináší nejen prestiž a větší podíl na společných příjmech sportu, ale zároveň bude muset čelit poněkud přísnějším omezením, než byl zvyklý. Důvodem jsou antidominační opatření, která byla před pár lety zavedena, aby bránila totální dlouholeté dominanci jednoho týmu. V závislosti na umístnění v PK omezují čas, který smí tým strávit ve větrném tunelu, jakož i využití CFD. Omezení jsou odstupňována od prvního po posledního, takže nikomu nedává smysl vzdát se pozice, kvůli maličké výhodě v následujícím období. Ovšem rozdíl například mezi čtvrtým místem, kde skončil McLaren loni, a prvním místem je už nezanedbatelný. Zatímco loni měl na začátku roku k dispozici 90 procent základního času, nyní je to pouhých 70 procent, zatímco desátý tým (Sauber) je na 115 procentech. Je ale třeba upozornit, že letos s tímto omezením vstupoval do sezony Red Bull a možná i proto bylo jeho tempo vývoje v první části roku trochu pomalejší.
„Máme svůj nový větrný tunel, to je velký krok vpřed z pohledu logistiky. Když jsme loni připravili něco pro tunel Toyoty, bylo to otestováno o dva dny později, jen kvůli logistice. Teď něco vyrobíme a za dvě hodiny už je to v našem tunelu,“ říká Andrea Stella o pozitivech, která McLarenu i příští rok pomohou vyvážit handicap. „A kvantita není všechno. Když má někdo třikrát více času v tunelu, nevyvine třikrát rychlejší vůz. Investujeme do kvality našeho vývoje.“
Hendikep přitom, jak je jeho účelem, vyvažuje fakt, že McLaren má po letošním roce nejlepší základ pro nový vůz. V tunelu se pak ale bude vyvíjet především první vůz nové generace pro sezonu 2026. A hendikepy budou takto rozděleny pouze pár měsíců, vícekrát ročně se upravují podle aktuálního pořadí v PK.
„Není důležité, kdo má teď trochu více času v tunelu, protože časové zisky jsou už malé,“ upozorňuje Frédéric Vasseur z Ferrari, které bylo letos druhé. „Ale příští rok to může být velmi důležité, protože některé týmy si mohou říci, že nejsou v boji o titul, tak vše vrhnou na projekt 2026. Takže někdo bude vpředu, bude pracovat na dvou projektech a mít méně času v tunelu než někdo, kdo už bude beztak pracovat pouze na jednom projektu.“
Jedním z Neweyho úkolů je rychle nastavit nový špičkový tunel, aby byl první vůz nové generace bez vad. Foto: Aston Martin
McLaren začal tento rok využívat svůj nový tunel a zároveň skočil ze čtvrtého místa PK na první. Podle bývalého designéra a aerodynamika F1, Jan-Clauda Migeota, který se po kariéře ve F1 podílel na projektování několika větrných tunelů, to není náhoda. Do podobné pozice se dostává Aston Martin, který již uvádí do provozu svůj nový tunel, zatímco tunel Red Bullu je ve výstavbě.
„Hlavním tématem v oblasti aerodynamiky se stala stabilnost vozu v rychlých zatáčkách a chytré rozkládání sil působících na zavěšení kol. Pokud vám váš tunel v tomto nedokáže pomoci, chcete jiný. Je to velká investice, ale pokud ty peníze máte, tak tohle je způsob, jak je dobře využijete. Je to o naklánění vozu v závislosti na působících silách. Každý už má nějaký elektrický systém, který je ale příliš pomalý, neboť nebyl designován za tímto účelem. Pro účely statického testování nebo sledování pomalých změn je perfektní. Ale pohne se o milimetry za sekundu. Chcete-li reálná čísla, s elektrickým systémem je nezískáte. Musíte přejít na hydrauliku, což znamená velkou úpravu vnitra tunelu.“
Postavením nového tunelu a přestřižením červené stuhy však problémy nekončí, s novým tunelem se je třeba naučit pracovat, což McLaren zvládl hodně rychle.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren