Audi prodalo Kataru podíl v týmu
Tým McLaren se oddělí od výroby automobilů.
Automobilka Audi nebude stoprocentním vlastníkem týmu Sauber, i když bude příští rok nést její jméno. Menšinový podíl prodalo Katarskému investičnímu fondu (QIA), přičemž peníze budou investovány do konkurenceschopnosti týmu. Emirát není ve F1 nováčkem, státem vlastněné Qatar Airways jsou velkým sponzorem seriálu a samozřejmě nemůžeme zapomínat na Velkou cenu Kataru. Katar ale kromě toho vlastní i 17 procent koncernu Volkswagen, do kterého Audi patří, přičemž většími akcionáři jsou pouze Porsche a Dolní Sasko.
Zde je potřeba dát věci do souvislostí. Nejedná se o prodej nechtěných akcií náhodnému zájemci. Na Volkswagen těžce dopadla krize evropského automobilového průmyslu, hrozí zavírání továren v Německu a propuštění 30.000 lidí. V takové atmosféře se těžko obhajují investice do týmu F1. Sauber však letos skončil v Poháru konstruktérů poslední a investice jednoznačně potřebuje.
Když je koncern nechce dát z vlastních zdrojů, dává smysl, že příležitost investovat dostane jeho akcionář. Katar má peněz dost a investiční fond má sloužit k tomu, aby měl peněz dost i poté, co se začne jeho nerostné bohatství ztenčovat. Do týmu je Katar údajně ochoten investovat až miliardu dolarů. Akce přitom, z pohledu Volkswagenu, zůstanou v rodině. Připomeňme, že takový Daimler vlastní pouze třetinu týmu Mercedes, další dvě třetiny mají INEOS a Toto Wolff, přičemž Daimler se sám soustřeďuje na vývoj pohonné jednotky.
Ve Wokingu nyní sídlí dvě samostatné společnosti McLaren. Foto: McLaren
Při jiném obchodu došlo k téměř úplnému oddělení závodních aktivit McLarenu od McLaren Automotive. Velké finanční problémy, do kterých se McLaren Group dostala po vypuknutí pandemie Covidu, měly za následek několik změn ve vlastnícké struktuře a nyní vyústily až do odprodeje 100 procent McLaren Automotive investičnímu fondu Abú Zabí. CYVN Holdings však zároveň kupuje pouze minoritní podíl ve společnosti McLaren Racing, která má týmy ve F1, Formuli E, Extreme E a IndyCar.
Má se za to, že přesun pod CYVN malému výrobci luxusních sportovních automobilů prospěje, jelikož fond již investoval 2.2 miliardy do Nio, čínského výrobce elektrických automobilů. V dohledné době se očekává oznámení, že McLaren Automotive pracuje na svém prvním elektrickém SUV. Bahrajnský fond Mumtalakat si prostřednictvím McLaren Group ponechává kontrolu nad McLaren Racing, kde už dva roky patří 33procentní podíl americké investiční společnosti MSP Sports Capital a nevíme, zda CYVN kupuje menšinový podíl od MSP nebo od McLaren Group. Alespoň společnosti nadále sídlí ve společném areálu ve Wokingu. Zde můžeme zmínit tým Aston Martin, který je s automobilkou Aston Martin spojen pouze skrze osobu Lawrence Strolla, vlastníka majoritního podílu v týmu a největšího podílu v automobilce. Z automobilek tedy svůj tým stoprocentně vlastní pouze Ferrari, Alpine vlastní 76 procent své stáje, jelikož zbytek prodala investorům vedeným Ryanem Reynoldsem.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Audi