Jak je to vlastně s novou Concordskou dohodou?
Něco více o dohodách ohledně zákaznických šasi.
Loni vypršela tzv. Concordská dohoda mezi FIA, držiteli marketingových práv a týmy formule 1. To mnohé stáje viděly jako příležitost vylepšit si pozici, jenomže pak dění kolem nové Concordské dohody utichlo a vystřídaly jej divoké diskuze nad tím, zda je možné využít zákaznických šasi nebo ne.
Nedávno se pak objevila informace, že zákaznická šasi budou definitivně zakázána od roku 2010, což nekoresponduje se začátkem žádných dohod. Pro fanoušky formule 1 pak byla tato informace matoucí s ohledem na nejistotu, že když budou zákaznická šasi zakázána od roku 2010, kdy tedy byla povolena, když je nedovolovala ani stará Concordská dohoda, podle které si každý tým musel postavit vlastní auto.
Našemu magazínu se podařilo zjistit, jak to nakonec vše ve skutečnosti je:
Nová Concordská dohoda na pět let (2008 – 2012) nakonec předložena byla. Týmům formule 1 byly vytvořeny lepší podmínky z pohledu příjmů a umožňovala tzv. zákaznická šasi, tedy trend, který prosazoval Max Mosley coby šéf FIA.
Ten ale nečekal, že silně narazí na odpor týmů, zejména pak Williamsu a Spykeru (dnešní Force India), které se statutem zákaznických šasi zásadně nesouhlasily. Tento bod nakonec z Concordské dohody vypadl a podpis přiložily téměř všechny týmy.
Současně pak všichni zúčastnění dosáhli neformální dohody pro roky 2008 a 2009, že budou pokračující povinnost týmů postavit si vlastní šasi ignorovat. Odtud vyplývá ona diskutovaná povinnost postavit si vlastní auto počínaje rokem 2010 – ve skutečnosti ale tato povinnost nikdy platiti nepřestala.
Po odchodu Super Aguri je už pak jen Toro Rosso jediným týmem, který si kupuje šasi od společnosti Red Bull Racing. To je ale na prodej tak, aby jej ještě před začátkem roku 2010 měl na svědomí už jiný majitel.