Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Zamotaný závod přinesl historický double BMW

Zamotaný závod přinesl historický double BMW

Grand Prix Kanady - závod

Sen BMW se konečně splnil, když Polák Robert Kubica získal pro sebe i pro tým historicky první vítězství v kariéře. Skvělý výsledek BMW ještě druhým místem podtrhl Nick Heidfeld. Senzací bylo také třetí místo Davida Coultharda. Lewis Hamilton s Kimim Räikkönenem po vzájemné kolizi v boxové uličce závod nedojeli.

Start se povedl Hamiltonovi, druhé místo před dotírajícím Räikkönenem udržel Kubica. Na čtvrtou pozici se před Fernanda Alonsa dostal Rosberg. Šestý zůstal Massa, před Kovalainena se nenápadně prosmýkl Barrichello. Brzy si však Fin vzal své sedmé místo zpět.

První série zatáček se obešla bez jakýchkoliv problémů. Velký otazník samozřejmě visel nad povrchem okruhu, jestli i po nočních úpravách vydrží sedmdesátikolový nápor vozů Formule 1.

Heidfeld si dělal zálusk na Barrichellovo osmé místo hodnocené jedním bodem. Ve třetím kole pouze naznačil útok, měl ale co dělat, aby situaci ustál a nepřišel o přední křídlo. O kolo později si počínal o něco ostřeji, duchapřítomný Barrichello mu udělal dostatek prostoru pro jeho celkem optimistický manévr. Sám se pak dostal pod tlak Kazukiho Nakajimy.

V hloubi pole sváděl zajímavé souboje Nelson Piquet s oběma toyotami. Nejprve v desátém kole předjel Tima Glocka po jeho chybě, poté se začal tlačit na jeho kolegu Trulliho. Ten se však ukázal o poznání tvrdším oříškem. Ve třináctém kole zřejmě jeho pohár trpělivosti přetekl, když z velké dálky poslal svůj monopost pod něj a za cenu kontaktu jej nevybíravě předjel.

Souboje slibovaly také dvojice Alonso - Massa a Kovalainen - Heidfeld. Kimi Räikkönen začal výrazně stahovat náskok Roberta Kubici.

V patnáctém kole zhasly naděje Adriana Sutila, který odstoupil pro technické potíže. Poté, co Sutil unikl do bezpečí, maršálové vyvěsili zelené vlajky, což zřejmě nebyl zrovna dobrý nápad. Vůz Force India totiž stál zčásti na trati a jeho levá přední brza dokonce po chvíli vzplála. Až dvě kola po samotném incidentu se na trať vydal Safety Car a traťoví komisaři tak mohli v klidu odtáhnout Sutilův vůz. Rozdíly mezi piloty se tak smazaly.

Zpomalení závodu využil k zastávce v boxech Jenson Button, ještě ale v době, kdy to nebylo povoleno. Poté, co se tak stalo, zajela do boxů první sedmička pilotů. Na konci boxové uličky svítilo červené světlo, Kimi Räikkönen bok po boku s Kubicou zastavili, za nimi jedoucí Hamilton ale nestihl zareagovat a do Räikkönena narazil. Do něj pak ještě šťouchl Rosberg. Räikkönen s Hamiltonem museli okamžitě odstoupit, Rosberg si musel dojet pro nové křídlo.

Do čela se dostal Heidfeld, za ním jel Barrichello a Nakajima, pak oba Red Bully, obě Toyoty, Fisichella a Vettel. Nikdo z nich však ještě nebyl v boxech. Do nich musel nečekaně znovu Felipe Massa a propadl se až na chvost pole. Až desátý Kubica byl vlastně vedoucím pilotem, protože už v boxech byl. Za sebou měl Alonsa a Piqueta, za ním pak jel Kovalainen.

Z prvních devíti pilotů se však k mechanikům nikomu nechtělo. Heidfeld si díky Barrichellově účinné defenzivě vybudoval značný náskok v čele závodu. V nájezdu do třetí zatáčky chyboval ve dvacátém devátém kole Piquet, když dostal smyk a měl štěstí, že netrefil žádnou zeď. Z místa incidentu musel vycouvat a málem při tom kolidoval s Massou, ten ale situaci zhodnotil správně a svému krajanovi se včas vyhnul.

Až ve třicátém kole zajel do boxů Heidfeld a díky náskoku vybudovanému za vydatné pomoci jezdců, kteří ještě v boxech nebyli, se vrátil před svého kolegu Kubicu. Ten jej ale na brzdy do první zatáčky následujícího kola velmi snadno překonal. Heidfeld pak s plnou nádrží začal hrát důležitou roli v týmové hře, když brzdil Alonsa. Za touto dvojicí číhal Kovalainen.

Felipe Massa se pokusil předjet Marka Webbera v desáté zatáčce, byl ale příliš rychlý a navštívil asfaltovou únikovou zónu na vnějšku. V následujícím kole už byl ale o dvě zatáčky dřív úspěšný.

Úžasný pocit vedení závodu si po dlouhé době mohl užívat Rubens Barrichello, samozřejmě to ale nebylo nic směrodatného, neboť Brazilec ve službách Hondy ještě nebyl v boxech, podobně jako někteří další piloti za ním. V polovině závodu tak ale učinil a spadl na osmé místo. O kolo později jej napodobil David Coulthard a do čela se dostaly obě toyoty Jarna Trulliho a Tima Glocka, který si zde v roce 2004 odbyl svojí premiéru a hned získal dva body.

Fisichella přetáhl výjezd ze čtvrté zatáčky a lehce orazítkoval vnější zeď.

I jezdci Toyoty nakonec chtě nechtě museli ke svým mechanikům a Robert Kubica se tak dostal do vedení závodu. Fernando Alonso měl co dělat, aby zezadu nesestřelil Nicka Heidfelda, když špatně dobrzdil do desáté zatáčky. Alonsův kolega Piquet musel odstoupit kvůli technickým potížím. Tentokrát měl ovšem závod rozjetý celkem dobře a vypadalo to i na body.

Fernando Alonso dvacet šest kol před cílem neúspěšně zaútočil na Nicka Heidfelda ve vlásence Casino. V následujícím kole ale dostal smyk v sedmé zatáčce a havaroval. Pro Renault tak skončil velmi dobře rozjetý závod, Španěl měl totiž reálnou šanci na stupně vítězů.

Dvacet tři kol před cílem chyboval Nakajima, když ve vlásence Casino poškodil křídlo o Jensona Buttona. Při nájezdu do boxů se mu ale křídlo uvolnilo, zapříčilo pod levé přední kolo a Japonec s neovladatelným williamsem skončil ve zdi. Do boxů zajel z vedoucí pozice Robert Kubica a na vedoucí pozici se také v klidu vrátil.

Dvacet kol před cílem zaútočil Kovalainen na Barrichella, byl ale dlouhý a díky tomu se před oba dostal Felipe Massa. Oba ale ještě museli ke svým mechanikům, takže se pilot Hondy na své místo vrátil.

V padesátém třetím kole havaroval Giancarlo Fisichella, když neustál akcelerační smyk na výjezdu ze čtvrté zatáčky a skončil v protější zdi. Jeho vůz se podařilo rychle odklidit, takže nebylo nutné povolat Safety Car.

Deset kol před cílem se do soubojů dostali Rosberg s Kovalainenem. Fin sice vyjel mimo trať v šesté zatáčce, pak ale využil toho, že Rosberg špatně projel poslední šikanu po souboji s Vettelem. Problémy měl Rubens Barrichello, který se ze čtvrtého místa propadl na sedmé a šest kol před cílem musel čelit náporu Vettela a Kovalainena.

Bylo třeba rozluštit ještě některé tajenky. Felipe Massa dorážel na pátého Jarna Trulliho, který se v závěru závodu potýkal s problémem s brzdami. Tři kola před cílem se mu to povedlo, když Trulliho zbrzdil chybující Glock. Na něho se také Massa ihned začal tlačit, do konce závodu už jej ale nepřekonal. Bojovalo se také o sedmé místo mezi Barrichellem, Vettelem a Kovalainenem.

Historický kousek se nakonec BMW podařil, když Polák Kubica poprvé v kariéře vyhrál závod Formule 1, druhý Nick Heidfeld navíc dotvořil double týmu. Pro třetí místo si dojel Coulthard, na vyhlášení vítězů ale musel doběhnout, protože mu v dojezdovém kole vůz vypověděl službu. Kubica se svým vítězstvím navíc dostal do čela průběžné klasifikace jezdců.

p.
JezdecTým
Čas
1.
 R.Kubica BMW
1h36:24.447
2.
 N.Heidfeld BMW
+ 16.495
3.
 D.Coulthard Red Bull
+ 23.352
4.
 T.Glock Toyota
+ 42.627
5.
 F.Massa Ferrari
+ 43.934
6.
 J.Trulli Toyota
+ 47.775
7.
 R.Barrichello Honda
+ 53.597
8.
 S.Vettel Toro Rosso
+ 54.120
9.
 H.Kovalainen McLaren
+ 54.433
10.
 N.Rosberg Williams
+ 54.749
11.
 J.Button Honda
+ 1:07.540
12.
 M.Webber Red Bull
+ 1:11.299
13.
 S.Bourdais Toro Rosso
+ 1 kolo

Neklasifikováni:

JezdecTým
NC
 G.Fisichella Force India
kolo 5
NC
 K.Nakajima Williams
kolo 4
NC
 F.Alonso Renault
kolo 4
NC
 N.Piquet Renault
kolo 4
NC
 K.Räikkönen Ferrari
kolo 2
NC
 L.Hamilton McLaren
kolo 2
NC
 A.Sutil Force India
kolo 1