BMW-Sauber ozřejmil příčinu elektrické závady KERSu
Tým musel v továrně celou situaci zrekonstruovat.
Tým BMW-Sauber ústy Marcuse Duesmanna, technického ředitele oddělení motorů, veřenosti objasnil, co stojí za elektrockým šokem zařízení KERS (kinetic energy recovery system), kterým byl minulý měsíc při testech ve španělském Jerezu zasažen jeden z mechaniků.
"Mechanik byl zasažen elektrickým proudem, když se dotknul bočnice vozu a volantu, čímž nevědomky spojil obvod a prošel jím tak střídavý proud vysokého napětí. Mezi těmito dvěma místy vzniklo vysoké napětí střídavého proudu, což je příčinou, kvůli které bylo napětí směrováno zpět do KERSu a mimoděk také došlo k propojení sítí vysokého a 12voltového napětí. Napětí 12 V vedlo do volantu a přes karbonový kryt vozu zpět do KERSu."
Na otázku, zda hrozilo mechanikovi nějaké vážné nebezpečí Duesmann řekl:
"Ne, protože systémem, který uvolňuje a shromažďuje energii, prochází jenom malé množství. Je to ovšem dost energie nato, aby způsobila silné bolesti. Jezdec (v daný okamžik seděl v monopostu F1.08 Christian Klien - pozn. redakce) byl oproti vozu izolovaný svým oblekem a rukavicemi, takže byl mimo nebezpečí."
"U vozu nebylo nejdříve možné provést tentýž jev znovu, protože se jednalo o výjimečnou chybu systému. Kvůli velmi vysokému napětí ve volantu, bezpečnostní zařízení včetně nahrávání dat nezaznamenala žádnou chybu. Tím, že chyběla potřebná data, musely být vyšetřovány a otestovány všechny varianty. Chyba, při které prostředky uvolňují a shromažďují energii, se může stát pouza za určitých okolností. Bez možnosti stejné testovací jízdy s KERS, jako tomu bylo v Jerezu, jsme museli tyto podmínky simulovat. Dále jsme museli vyrobit model, který představoval lidské tělo a který byl umístěn mezi volant a bočnici vozu."
Tolik odpověděl Duesmann na otázku, proč trvalo vyšetřování tak dlouho. Jaká opatření budou učiněna, aby byl problém vyřešen, dále řekl:
"Kromě opatření nezbytných k rychlému vyřešení jsme zahájili velmi rozsáhlý rozbor, který nám již přinesl nová doporučení, která zohledníme v dalším vývoji KERSu. Mezi opatřeními, ke kterým jsme dospěli, jsou změny v návrhu řídící jednotky, díky kterým se vyhneme stejné chybě, dále navýšíme monitorovací funkce u vysokých napětí a vodivých spojení s díly vozu, abychom se vyhnuli jakémukoliv riziku zásahu proudem."
Následujícími větami Deusmann odpovděl na otázky, co bude BMW-Sauber dělat se získanými informacemi a kdy bude opět KERS testován přímo na trati:
"Naši ucelenou analýzu bezpečnosti jsme již předali Mezinárodní automobilové federaci včetně opatření a doporučení a naše zjištění poskytneme ostatním týmům při nebližším zasedání Technické pracovní skupiny (TWG)."
"V našem testovacím programu budeme pokračovat tehdy, až zavedeme veškeré nutné úpravy. Očekáváme, že tomu tak bude na podzim."