Švýcaři si v Taupu připsali další vítězství sezóny
A1GP, Nový Zéland - hlavní závod
Tým Švýcarska si v hlavním závodě v novozélandském Taupu připsal další, v letošní sezóně již druhé vítězství. Neel Jani dokázal porazit vého velkého rivala Adama Carrolla, i když se tak stalo jen díky problémům týmu Irska během druhého kola povinných zastávek v boxech. Portugalec Filipe Albuquerque dojel na třetím místě.
Drama začalo už na startu. Zatímco Carroll se od svého místa na startu odlepil perfektně, poněkud horší rozjezd předvedl Robert Doornbos, z čehož profitoval Albuquerque. Do první zatáčky najížděl těsně za vozem Irska, ale byl až příliš rychlý a po lehkém kontaktu se zádí Carrollova vozu musel zpomalit. Toho využil Jani a protáhnul se na druhou pozici za irského pilota. Skvělý start předvedl opět Australan Martin, který se dostal na čtvrtou příčku před Doornbose.
Zklamání však zažili hned po startu domácí fanouškové, neboť po nepříliš povedeném startu kolidoval van der Drift navíc s Libanoncem Moradem a musel s defektem pneumatiky zamířit na konci prvního okruhu do boxů a na trať se vydal až s kolem ztráty. Tým Libanonu však z tohoto incidentu vyšel ještě hůře, neboť Morad již boxy neopustil.
Carroll si v první části závodu dokázal bezchybnou jízdou budovat mírný náskok a vypadalo to, že spíše druhý Jani bude muset tvrdě bojovat o svou pozici s vozem Portugalska. Pořadím na prvních pozicích nezamíchaly ani první zastávky v boxech, přestože se řada týmů pokusila využít rozdílných strategií. V desátém kole došlo k havárii mezi Clivio Piccionem a Brazilcem Guimaraesem, který svého konkurenta z monackého týmu nepochopitelně přivřel v nájezdu do zatáčky. Piccione přišel o přední křídlo a dobře rozjetý závod tak pro něj v podstatě skončil.
Po skončení první části zastávek tak vedlo Irsko s pohodlným náskokem 3,773 sekundy před vozy Švýcarska, Portugalska, Austrálie, Francie a Holandska. Více se bojovalo ve středu pole, což přineslo i řadu smyků. Své vozy nezvládli například Číňan Congfu Cheng nebo Brit Clarke.
Druhé kolo zastávek v boxech zahájil Australan Martin. Carroll a Jani zabočili do boxů ve stejném kole a vše nasvědčovalo tomu, že si tým Irska své vedení udrží. Jenomže v okamžiku, kdy se Carroll již vzdaloval od svého stání, zapracovala nepochopitelně elektronika jeho vozu a než Carroll uvedl vůz znovu do pohybu, měl již záď vozu Neela Janiho ve svém zorném poli.
Pořadí na prvních třech místech závodu tedy po zastávkách bylo Švýcarsko, Irsko a Portugalsko. Drama v boxech však ještě nekončilo, neboť o chvíli později odjel vůz Číny ze svého boxového stání i se zvedákem, což týmu vyneslo penalizaci průjezdem boxy o několik kol později.
Ve 37. kole pak ještě opustil trať Piccione a vzhledem k tomu, že jeho monopost zůstal viset ve zpomalovací zóně na nebezpečném místě, na trať musel vyrazit safety car. Ale Jani při restartu nezaváhal a dokázal už závod dotáhnout až do vítězného konce.
Na čele průběžného hodnocení série tak zůstává po závodě v Taupu tým Irska s náskokem třinácti bodů na druhé Švýcarsko. Třetí Portugalsko pak ztrácí na Švýcary pouhé tři body.
Dalším podnikem sezóny by měl být závod v jihoafrickém Gautengu, 22. února.
Opravené výsledky závodu po udělení penalizací:
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
Neel Jani | Švýcarsko |
1:06:19.574
|
2.
|
Adam Carroll | Irsko |
1.047
|
3.
|
Filipe Albuquerque | Portugalsko |
2.379
|
4.
|
John Martin | Austrálie |
10.593
|
5.
|
Robert Doornbos | Holandsko |
14.402
|
6.
|
Loic Duval | Francie |
17.423
|
7.
|
Narain Karthikeyan | Indie |
20.215
|
8.
|
Edoardo Piscopo | Itálie |
23.156
|
9.
|
Adrian Zaugg | JAR |
23.347
|
10.
|
Fairuz Fauzy | Malajsie |
26.832
|
11.
|
Marco Andretti* | USA |
45.799
|
12.
|
Dan Clarke | Velká Británie |
1 kolo
|
13.
|
Chris van der Drift | Nový Zéland |
1 kolo
|
14.
|
Cheng Cong Fu | Čína |
1 kolo
|
15.
|
Felipe Guimaraes** | Brazílie |
1 kolo
|
16.
|
Salvador Duran | Mexiko |
7 kol
|
17.
|
Satrio Hermanto | Indonésie |
8 kol
|
18.
|
Clivio Piccione | Monako |
havárie
|
19.
|
Daniel Morad | Libanon |
havárie
|
* -trest 25 sekund za přejetí bílé čáry na výjezdu z boxů
**-trest 25 sekund za způsobení kolize, které se dalo zabránit
Všechny časy neoficiální