Engeho posádku vyřadila havárie týmového kolegy
„Dostal smyk a zadkem auta trefil betonovou zeď.
Tomáš Enge se potřetí v kariéře postavil na start prestižního čtyřiadvacetihodinového závodu v americké Daytoně. Za volantem prototypu BMW/Riley týmu Alegra Motorsports předváděl liberecký rodák výtečné výkony, ale po chybě dalšího člena posádky pro Engeho i jeho tým závod skončil ještě před uplynutím první poloviny časového limitu.
Za tým Alegra Motorsports rozjížděl závod Ryan Dalziel. Skot startoval s černo-červeným prototypem z dvacátého místa, ačkoliv v kvalifikaci dosáhl pátého nejrychlejšího času. Při následné technické kontrole ale komisaři zjistili, že vůz má příliš nízkou světlou výšku a odsunuli BMW/Riley posádky Tomáš Enge, Ryan Dalziel, Carlos de Quesada, Chapman Ducote a Jean-Francois Dumoulin až na konec startovního pole prototypů. Ovšem Dalziel zvládl skrumáž prvního kola výborně, jeho cílem projížděl už na patnácté pozici a neustále se dral vpřed. Po dvaceti minutách se probil dokonce do eltiní desítky. Ani tím ovšem progres vozu se startovním číslem 22 neskončil. O dalších 20 minut později figuroval Dalziel na osmém místě se ztrátou pouhých dvou sekund na soupeře na sedmé pozici.
Po hodině závodu začala většina vozů zajíždět k prvním zastávkám v boxech. Výjimkou nebyla ani sestava Alegra Motorsports. Dalziela vystřídal v kokpitu Chapman Ducote. Jenže po necelých dvaceti minutách zamířilo BMW/Riley do boxů znovu, navíc velmi pomalu. „Chapman Ducote se na trati vyhýbal jinému vozu a vyjel mimo ideální stopu, kde je trať pokrytá žmolky z pneumatik a ty se nalepily na kola našeho vozu. Obyčejně může trvat i celé jedno kolo, než se žmolky znovu odrolí. Ducote bohužel není profesionální jezdec, proto jej situace zaskočila a špatně ji vyhodnotil. Myslel si, že udělal defekt, a velmi pomalu zamířil do boxů. Tím jsme ztratili dvě kola,“ popsal první vážnější problémy týmu Tomáš Enge. Mechanici v depu pneumatiky vyměnili, místo Ducotea usedl za volant Dumoulin a vůz opět vyrazi na trať. Posádce nyní patřila šestnáctá pozice s dvoukolovou ztrátou na leadera závodu.
Jean-Francois Dumoulin jel opět naplno a po dvou hodinách se vůz BMW/Riley stáje Alegra Motorsports posounul na čtrnácté místo se ztrátou čtyř vteřin na posádku na třináctém místě. V osmnáct hodin místního času se ve voze poprvé objevuje Tomáš Enge. Český jezdec od prvních okruhů září a zajíždí časy srovnatelné s jezdci na špici. „S týmem jsme byli dohodnutí, že pojedu hodinu, ale pokud se budu cítit dobře, pojedu rovnou ještě další hodinový stint,“ vysvětluje Tomáš Enge. „Vše bylo bez problémů, já jsem se dostal do dobrého rytmu, proto tým rozhodl, že v autě ještě zůstanu, abychom umazali něco z naší ztráty.“ To se také podařilo. Po žluté fázi způsobené havárií jednoho z vozů slabší třídy GT, se posádka týmu Alegra Motorsports posunula na dvanácté místo, navíc svůj odstup na vedoucí vůz snížila na pouhé jedno kolo.
Ovšem těsně před koncem Tomášova „double-stintu“ zastávkovala technika. „Najednou jsem v autě cítil jemný kouř, ale myslel jsem si, že je to od vozu, který jel těsně přede mnou. Jenže kouře ve voze přibývalo, navíc mi přestal fungovat display, který je umístěn na volantu, takže bylo jasné, že máme problém. Než jsem zajel do boxu, nemohl jsem v autě už skoro dýchat. Nikdy jsem nic podobného při závodech nezažil, takže jsem si připsal zase další zkušenost,“ líčí s potřebným nadhledem český závodník. Zkrat na elektrice si vynutil výměnu počítače, volantu i tyče volantu, kterou vedou dráty elektroinstalace. K opravě naštěstí došlo v době další žluté fáze, takže ztráta nebyla nijak významná.
Ačkoliv podle původního plánu měl Tomáše v kokpitu vystřídat závodící šéf týmu Carlos de Quesada, který na trati rozhodně nepatří k nejpomalejším jezdcům, byť je pro něj závodění pouhým koníčkem, sám Američan rozhodl, že další stint absolvuje Ryan Dalziel. Cíl byl jasný. Pokusit se navázat na Tomášovy výkony a pokračovat v likvidaci ztráty.
Dalziel svůj úkol splnil, do boxu k plánovanému střídání ale dojel s tak opotřebovanými brzdovými destičkami, že bylo nezbytné přistoupit k jejich výměně. „To byla obrovská škoda. Destičky se totiž obyčejně mění při žluté fázi, ale na tu jsme už s ohledem na opotřebení nemohli čekat. Proto jsme ztratili dalších šest nebo sedm kol,“ odhaluje příčiny výraznější ztráty Tomáš Enge.
Ve voze se následně znovu objevil Jean-Francois Dumoulin, pak konečně také Carlos de Quesada a po něm opět na půldruhé hodiny Tomáš Enge. Ztrátu způsobenou opravou brzd se ale nedařilo zásadněji eliminovat. Českého jezdce vystřídal před polovinou závodu Chapman Ducote, jenže Američan se bohužel už příliš nesvezl. V prvním kole po výjezdu na trať havaroval a vážně poškodil vůz. „Dostal smyk a zadkem auta trefil betonovou zeď. Poměrně dost poničil zadek auta a převodovku. Škody byly tak velké, že jejich náprava by trvala třeba hodinu a tím by byla naše ztráta už nepřekonatelná. Tým vyhodnotil situaci a rozhodl se nepokračovat. V tuto chvíli nemělo cenu riskovat další poškození auta. Bylo rozumnější pošetřit prostředky na další závody,“ přibližuje smolný konec závodu Tomáš Enge, pro kterého přesto závod 24 hodin Daytony zůstává oblíbeným podnikem: „Pro mě je Daytona příjemnou atrakcí. Je to moc hezký začátek sezony. Atmosféra závodu je velice pohodová. Ale já v Americe celkově závodím hodně rád. Kdykoliv se do Daytony rád vrátím. To platí i o seriálu Grand-Am. S týmem samozřejmě zůstanu v kontaktu a uvidíme, jestli se třeba ještě letos podaří domluvit nějaký další společný start. Tohle auto je skutečně hezká hračka. Připomíná mi Aston Martin třídy GT1. Jede sice jinak, ale hračka je to stejná.“
Podrobné a aktuální zpravodajství z průběhu závodu najdete na internetových stránkách www.SPORT5.cz.
Kompletní oficiální výsledky naleznete ZDE.