IndyCar Series uvolnila aerodynamická pravidla
Pomůže to zajímavosti závodů?
Vedení série IndyCar se rozhodlo uvolnit znova pravidla pro používání aerodynamických prvků na monopostech Dallara. Důvod je jediný, a to stoupající nespokojenost diváků a nyní už i samotných jezdců se současným stavem, kdy je předjíždění na oválech téměř nemožné.
Pro závody na Kentucky Speedway, Chicagoland Speedway a Homestead-Miami Speedway bylo týmům umožňěno opět použít aerodynamické rampy před zadními koly, výstupky na bočnicích a aerodynamické kryty brzd. Spolu se změnami v používání klapek na zadních přítlačných křídlech by to v zásadě mělo vést ke zvýšení přítlaku.
Přestože série používá na první pohled stejné vozy již od roku 2003, vývojové skupiny závodních stájí postupně využívají těch nejmenších možností a skulin v předpisech, aby jejich piloti získali výhodu oproti konkurenci. Nikoliv náhodou tak jsou samozřejmě nejúspěšnější týmy nejbohatší, neboť získávání setin sekundy na oválech je vykoupeno hodinami v aerodynamických tunelech.
Ke stávajícímu stavu zřejmě přispělo částečnou měrou i vedení série, když na začátku letošního roku změnilo pravidlo ohledně rozvoru monopostu. Zatímco až do letoška měly týmy v oblasti rozvoru vozů v určitém intervalu volnou ruku (rozmezí bylo 118 až 122 palců), letos byla stanovena jednotná hodnota 122 palců. Toto omezení mělo podle předpokladů pomoci smazat rozdíly mezi bohatšími a chudšími týmy. Týmy jako Penske či Ganassi dokázaly utratit v aerodynamických tunelech značné částky za testování vzájemného vlivu velikosti rozvoru a umístění povolených aero dílů na rychlost vozu . Výsledky těchto měření pak pomáhaly získávat rozhodující setinky sekund na oválech.
Bohužel se zdá, že toto opatření přispělo spolu s dalšími změnami (hodně se například hovoří o možném vlivu přemístění výstupů výfuků s novými tlumiči, či změnách ve složení směsí pneumati), k přesnému opaku. Nejenže stále vítězí "Rudá brigáda" - jak někteří fanoušci překřtili vozy stájí Penske a Ganassi, ale teď už se nedokáží předjíždět ani vozy těchto stájí navzájem, jak potvrdili během posledních závodů například Franchitti a Dixon.
Najít přesnou příčinu současných potíží však není nijak jednoduché a na řešení se bohužel nedokáží v tento okamžik shodnout ani fanoušci na internetových fórech, ale co horší, ani vedení série IndyCar. Zpětné zavedení volnosti v používání aero prvků, které již kdysi používány byly a poté byly buď zakázány, nebo byly podmínky jejich použití striktně regulovány, je jen těžko možno označit za progresivní postup.