Rexall Edmonton Indy – Před závodem
Svou kanadskou štaci ukončí IndyCar v neděli na letištním okruhu v Edmontonu. Právě závod na letištním okruhu byl jediným podnikem, na kterém se loni sjednocení představilo kompletní jezdecké pole IndyCar a ChampCar, okořeněné o velkou místní hvězdu Paula Tracyho, pro kterého to byl jediný závod v Dallaře v loňském ročníku. Letos usedne Tracy do Dallary už popáté a pokusí se přinejmenším navázat na loňské čtvrté místo. Dalším velkým lákadlem pro fanoušky jistě bude i rodák z Montrealu Alex Tagliani. Oba si skvěle vedli při minulém závodě v ulicích Toronta, když dokonce v jednu chvíli vedli závod a to navzdory tomu, že ani jeden nemá zajištěnou závodní sedačku na celou sezónu a pro oba může být Edmonton letos posledním závodem. I díky jejich výkonu v Torontu se očekává, že se letos podaří zastavit úbytek diváků v ochozech. První závod v roce 2005 sledovalo 78 tisíc diváků, v průběhu závodního víkendu navštívilo závodiště rovných 200 tisíc diváků. Ani znovusjednocení americké formulové scény nedokázalo zabránit pozvolnému úpadku návštěvnosti a loni se na tribunách v průběhu víkendu vystřídalo už jen 160 tisíc diváků.
28920
S Paulem Tracym po Edmontonu, rok 2005...
Vraťme se nyní trochu do historie, protože závod ChampCar v roce 2005 nebyl prvním závodem v oblasti Edmontonu a současná trať na letišti není prvním závodištěm v tomto městě v provincii Alberta. První závodní trať v Edmontonu byla otevřena v polovině minulého století. Na místě nesoucím název Speedway Park nebo později Edmonton International Speedway vzrost na konci 40. let prašný ovál. V roce 1952 byl ovál vyasfaltován a zkrácen na čtvrt míle. Tribuny mohly pojmout 8 000 diváků.
Areál se dočkal největšího rozšíření v šedesátých letech. Přibyla čtvrtmílová trať pro závody dragsterů a o rok později, v roce 1968, i čtyřkilometrový okruh se čtrnácti zatáčkami. Nejvýznamnější sérií, která na tuto trať zavítala, byly bezpochyby závody sportovních vozů Cam-Am, které do Edmontonu přilákaly mimo jiné jména jako Bruce McLaren či Jackie Stewart. Dvakrát se z vítězství radoval Mark Donahue s vozem Rogera Penskeho.
28917
...2006, poslední rok s Lolou
Krom Can-Am závodily na Edmonton International Speedway i série Trans-Am, Formula Atlantic, Formula 1600 či Formula 5000. Ve dvou závodech Formule Atlantic se v roce 1976 a 1977 radoval z vítězství mladý Kanaďan Gilles Villeneuve. Bobby Rahal a Keke Rosberg byli dalšími budoucími šampiony, kteří byli u toho, když Formule Atlantic zavítala do Edmontonu.
V roce 1982 uzavřela developerská společnost Qualico Developments trať a na místě závodiště vyrostly domky. Až do roku 1991 zůstal Edmonton bez profesionálního závodiště.
28914
2007, Nový Panoz DP-01, to byly časy!
Změnu přineslo až otevření Capital City Raceway Parku, který vznikl na pozemcích pronajatých od edmontonského mezinárodního letiště. V roce 1991 byl otevřen nezpevněný ovál dlouhý 0.6 km a o rok později čtvrtmílová trať pro závody dragsterů. Na konci devadesátých let trať změnila vlastníka a celý komplex byl rekonstruován. V současné době pokračují práce na 2,7 kilometru dlouhém závodním okruhu. Podle hlavního sponzora nese nyní závodiště název Castrol Raceway.
Dostáváme se ale do let nedávno minulých. V roce 2004 bylo evidentní, že Vancouver nechce v dalších letech hostit závody ChampCar, oficiálně proto, že se město připravuje na olympijské hry. Calgary a Edmonton svedly o závod boj, ze kterého vyšel vítězně Edmonton. Závod v roce 2005 byl, jak jsme již zmínili, obrovský úspěch. Přestože sledovanost v následujících letech upadala, stále si Edmonton drží slušná čísla.
Okruh je vytyčen na městském letišti přímo v srdci města. Jelikož Blatchford Field není hlavní městské letiště, nemá omezení provozu na tři dny v roce na město takový dopad. Vozy v Edmontonu využívají přistávací dráhy 12/30 a široké pojížděcí dráhy Delta, kde mohou závodit i tři vozy vedle sebe. Ani užší pojížděcí dráhy nemají menší šířku než 15 metrů. Okruh je velmi hrbolatý, což vznáší velké nároky na fyzickou přípravu jezdců.
Ze současného startovního pole dokázali v Edmontonu zvítězit Justin Wilson v roce 2006 a Scott Dixon v roce 2008. Raphael Matos ovládl oba závody Formule Atlantic v roce 2007. Loni zde v kanadské odnože série NASCAR zvítězil Alex Tagliani. Ročníky 2005 a 2007 série ChampCar ovládl Sébastien Bourdais. Společně s Iowou je Edmonton jedinou tratí, kde nikdy nedokázal zvítězit vůz stáje Penske!
28911
2008, Poprvé v Dallaře a hned čtvrté místo!
Můžeme se těšit na pole čítající 23 jezdců. Edmonton může být letos posledním závodem pro Paula Tracyho, Alexe Taglianiho a Richarda Antinucciho. Jistě dobrou zprávou je start Willa Powera ve voze Penske Racing. Australan se v Torontu prezentoval ve výtečné formě a jistě bude chtít zužitkovat zkušenosti s místní tratí. Zajímavé bude sledovat dvojce, které spolu v Torontu kolidovali, jmenovitě Tracyho a Castronevese, Taglianiho a Schecktera a Visa a Moraese. Ti si jistě na trati nedarují ani centimetr. Marco Andretti nastoupí s novým sponzorem, kterým bude nápoj Clamato společnosti Mott. Modrý vůz Mika Conwaye bude sponzorovat společnost Charter Communications, jejíž jméno jsme mohli vidět na voze Darrena Manninga či v Milwaukee na voze Thomase Schecktera. Ed Carpenter nastoupí ve stejném voze, se kterým závodil v Torontu. A to nejlepší na konec. Tmavě modrý vůz sponzorovaný kosmetickou firmou Vaseline bude řídit Dario Franchitti, do jeho sbírky kombinéz přibude další nový kousek.
Edmonton – Rexall Speedway Circuit
Délka tratě: 1,96 míle (3,154 kilometru), 14 zatáček
Loňský vítěz: Scott Dixon (Target Chip Ganassi Racing)
Loňské pole position: Ryan Briscoe (Team Penske), 1:00.731
Nejrychlejší kolo: Will Power (Walker Racing), 58.403, 2007 Champ Car World Series
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 24. 7.
19:45 – 21:15 1. trénink
23:45 – 00:45 2. trénink
Sobota 25. 7.
17:45 – 18:45 3. trénink
23:20 – 0:50 kvalifikace
Neděle 26. 7.
18:45 – 19:15 Warm-up
Pondělí 27. 7.
0:00 – Start závodu Rexall Edmonton Indy