Týmy čeká při výběru pneumatik pro kvalifikaci velké dilema
Jejich drolení způsobuje extrémní propad ve výkonnosti.
Týmy čeká při výběru pneumatik pro dnešní kvalifikaci na Velkou cenu Kanady pořádné dilema. V Montrealu totiž přes noc zapršelo a z trati se smyla včerejší vrstva gumy, trať je navíc studená.
Už ve včerejším druhém volném tréninku se jezdci potýkali s velkými problémy s pneumatikami, neboť měkčí směs už po několika kolech rapidně ztratila výkonnost kvůli drolení a ani tvrdší směs nevydrží tolik, co v dosavadních závodech letošní sezóny.
Vedení Bridgestonu se proto domnívá, že výsledky dnešní kvalifikace budou velice překvapivé a na pole position se postaví vůz, od kterého by to jen málokdo očekával.
Bridgestone také říká, že je velice pravděpodobné, že přední týmy nasadí do závěrečné části kvalifikace tvrdší sadu pneumatik, aby měly pro start závodu lepší výchozí pozici a mohly absolvovat delší první stint.
"Třetí volný trénink bude velice, velice důležitý pro srovnání mezi měkčí a tvrdší směsí, aby bylo vidět, jestli je měkčí rychlá," řekl Hirohide Hamašima, ředitel vývoje Bridgestonu. "Pokud to tak bude, pak bude možná složení roštu zajímavé. Někdo může v kvalifikaci zariskovat s měkčí směsí a v takovém případě by to mohlo být trochu o něčem jiném než v minulých závodech."
Drolení pneumatik, kterému jezdci včera čelili, je prý způsobeno trháním pneumatiky.
"Není to normální drolení, protože se zdá, že pneumatika se trhá, takže se netaví," řekl Hamašima. "Drolení jako takové je trochu jiné, protože povrch trati je velice, velice hladký, hladší než před dvěma lety. Pneumatika nemá přilnavost, nedostává se jí optimální teploty a nedeformuje se, proto se trhá."
Hamašima si myslí, že týmy, které bojují o přední příčky, možná do rozhodující části kvalifikace nasadí pneumatiky s ohledem na začátek závodu, ne kvůli co možná nejrychlejšímu kolu.
"Řekl bych, že podle dostupných dat se pojede minimálně na dvě zastávky. Top týmy možná použijí superměkkou směs v první části kvalifikace a pak ve druhé a třetí části pojedou na středně tvrdé.
Za současné situace není rozdíl v času na kolo mezi tvrdší a měkčí směsí tak velký. Superměkká má lepší trakci, nicméně, hodně slabě drží laterálně, takže čas na kolo není o tolik lepší. A také když je vůz těžký, měkčí směs je pomalejší než tvrdší, asi o šest desetin sekundy."
Čísla jsou přitom velice dramatická. Podle aktuálního opotřebení by měly středně tvrdé pneumatiky do poloviny závodu ztratit sedm sekund na kolo, zatímco superměkké až šestnáct.
"Týmy možná odstartují na tvrdší sadě, pak přezují zase na tvrdší a na závěr si dají velice krátký úsek na měkčí. Tohle se zdá jako nejlepší cesta."
Na otázku, zda by někdo mohl zariskovat a i v Kanadě jet jen na jednu zastávku, Hamašima řekl: "V tuto chvíli je to nemožné. I pro velmi pomalé jezdce je to velice, velice obtížné.
V roce 2008 bylo vidět, že trať se v průběhu víkendu celkem dramaticky zlepšila a v takovém případě mohli použít superměkké gumy. Jenže aktuální teplota není příliš vysoká, takže to bude velice, velice náročné."