Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak to vypadá s dodávkami motorů pro malé týmy?

Jak to vypadá s dodávkami motorů pro malé týmy?

Viděno očima Pala Paul Stoddarta.

Některé menší týmy se dlouhodobě potácejí na samé hranici existence. V této souvislosti padají nejčastěji jména stájí Jordan a Minardi. Jaká je vůbec současná situace ohledně možnosti dodávek zákaznických motorů za pro týmy výhodných podmínek?
 
Paul Stoddart vidí za celou záležitostí okolo motorů neochotu velkých automobilek dospět k dohodě: "Všichni si pravděpodobně pamatují situaci z loňského roku, kdy měla být zakázána kontrola trakce. 29.dubna se uskutečnila schůzka všech šéfů týmů za účasti technických ředitelů a Maxe [šéf FIA Max Mosley, pozn.redakce]. Došlo k dohodě, byla to absolutní dohoda, slibující menším týmům dodávky komerčně dostupných motorů. Zatím však nedošlo k naplnění této dohody."
 
Paul Stoddart je znám svou kritikou největších automobilek působících ve formuli 1. Momentální situace Minardi do značné míry souvisí s nedostatkem financí. Letošní rok navíc ukazuje, že dochází k prohlubování rozdílů mezi předními týmy a zbytkem pole: "Bez ohledu na to, jak se na to kdo dívá, není současná situace pro malé týmy, spoléhající na zákaznické motory, vůbec jednoduchá. Na téma levných motorů již toho bylo řečeno opravdu hodně. Jediné, o co mi jde, je uznání těchto dohod. Byl to svým způsobem smluvní závazek a jediné, co k tomu mohu říci je, že bych uvítal, kdyby automobilky dotáhly záležitost kolem motorů do konce."
 
O této dohodě se mluví již mnoho měsíců. Lze v blízké době očekávat nějaký hmatatelný výstup? "To je nejspíš otázka na automobilky. Je však férové říci, že se to netýká všech. Například lidé z Fordu nás velmi podporovali. Cosworth a lidé od Renaultu byli rovněž ve vztahu k menším týmům vstřícní. Zdá se však, že problém je na druhé straně, u týmů kteří mají všechny ty peníze."
 
Na otázku, kolik platí tým Minardi za dodávky motorů pro letošní rok, odpovídá Paul Stoddart slovy: "Cena, za kterou kupujeme motory, je podchycená smlouvou a proto ode mne těžko uslyšíte, kolik za motory platím. Jedná se o mnohamiliónovou smlouvu v dolarech a je to více, než si myslím že by to mohlo být, pokud by byly respektovány dohody."