GT1: Pohádka tisíce a jedné noci
Úvodní podnik MS GT1 v Abú Zabí. Odkaz ke sledování.
Stejně jako před rokem odehrají se první souboje vozů GT1 v zemi ležící na březích Perského zálivu. Zdejší sdružení sedmi nezávislých emirátů vystupuje pod společným názvem Spojené arabské emiráty. Byly založeny v roce 1971 po odchodu britských vojáků. Ačkoliv je větší část země pokryta neúrodnou pouští, jedná se o jednu z nejbohatších zemí na světě. Pod nehostinnými písčitými pláněmi se ukrývají bohatá ložiska ropy a zemního plynu. Jejich bezmála padesát let trvající těžba stojí za výraznou přeměnou tohoto státu. Největší z jeho emirátů nese název Abú Zabí, stejně se jmenuje také hlavní město. V minulosti se jednalo o útočiště pirátů, nyní naleznete již jen moderní metropoli s mnoha výškovými budovami. A v jeho blízkosti také nedávno postavený okruh.
Na umělém ostrově Yas Island byl v říjnu 2009 otevřen moderní autodrom. Protože přáním investorů bylo pořádání závodů F1, nebylo divu, že je pod návrhem podepsán německý architekt Hermann Tilke. Myšlenkou při tvorbě návrhu bylo vytvořit arabskou verzi slavného monackého okruhu. Výstavba započala v květnu 2007 a za 28 měsíců bylo dílo dokončeno.
Základní verze okruhu měří 5,55 kilometru, má 12 levých a 9 pravých zatáček. Nejdelší rovinka měří 1 173 metrů. Loni se zde vozy GT1 dokázaly přiblížit k hranici 270 km/h. K dispozici je i kratší podoba okruhu s délkou 4,73 kilometrů s 19 zatáčkami. Další z možností je rozdělení okruhu na severní (3,15 km) a jižní část (2,36 km), kde lze pořádat závody nezávisle na sobě. Šířka dráhy se pohybuje v rozmezí 12-16 metrů a jak je u moderních okruhů zvykem, je lemována rozsáhlými asfaltovanými únikovými zónami. Materiál na povrch dráhy byl dovezen z Anglie z okolí Bayston Hill. Tamní nerost, Graywacke, má vliv na vysokou úroveň přilnavosti závodního obutí. Směr jízdy je proti směru hodinových ručiček. Okruh leží v nadmořské výšce pouhý metr nad hladinou moře. V profilu okruhu se nevyskytují stoupání a klesání, pokud nepočítáme výjezd z boxů. Celkový roční úhrn srážek v oblasti se pohybuje okolo 100 mm, takže by se jednalo o velkou náhodou, pokud by došlo k dešti.
Pro představu o charakteru okruhu můžete shlédnout následující video. Průvodcem je jeden z nejpovolanějších mužů český pilot, Tomáš Enge. Pro televizi Sport 5 popisuje delší verzi, na níž se jelo v roce 2010.
Video: Zde (délka 2:37)
Ze slov pilotů není pochyb o zaujetí areálem okruhu, pokud jde o samotnou dráhu už není vše tak jednoznačné. Nejpříznivější reakcí jsou slova Maxime Martina: „Jedná se o zajímavý okruh, protože je zde hodně pomalých zatáček. Okruh je velmi technický“, dodal belgický pilot stáje Marc VDS. Právě jejich fordům by měl okruh svědčit, naopak vysoké těžiště nissanů nadělá v technických částech vrásky pilotům. Také piloti vozů Aston Martin nepovažují tento okruh za příznivý pro jejich automobil. Zatímco v minulém roce se jelo na nejdelší verzi GP, letos byla zvolena 4,73 km dlouhá varianta. Loňské časy pohybující se okolo hodnoty 2:08 se tak dostaly pod hranici dvou minut. Podle posledních zpráv má nejrychlejší kolo hodnotu 1:52,479.
Mezi ojedinělé části okruhu patří výjezd z boxů, kdy vozy projíždí pod drahou. Mezi zatáčkami č.18 a 19 automobily projíždí pod hotelem Yas Marina, jehož hosté si mohou zpestřit pobyt pohledem na závodní vozy. Piloti a diváci mohou naopak při kvalifikaci a hlavním závodě sledovat měnící se barvu LED nasvícení hotelu. Ačkoliv gétéčka nepotřebují osvětlení při jízdě po západu slunce, okruh je vybaven stálým umělým osvětlením. Návštěvníci okruhu si mohou zkrátit dlouhou chvíli v loni otevřeném zábavním parku Ferrari World. Leží na konci nejdelší rovinky před vracečkou č.7. Netradiční je rovněž vlastnictví okruhu vládou emirátu.
Číňané s belgickými kořeny.
Účastníci jsou již na místě, proto jsou k dispozici další informace. Vyjasněn je původ jednoho z nováčků, Exim Bank Team China. Stojí na základech stáje Selleslagh Racing Team, která působila v belgickém a francouzském mistrovství vozů GT. Ve FIA GT se objevila v roce 2007, kde do roku 2009 nasazovala jeden vůz. Minulý rok byla součástí týmu Mad Croc Racing, kde se starala o vůz Corvette č.12. Šlo projekt dvou přátel, Patricka Selleslaghe a Kendy Janclaese z týmu DKR Engineering. Sídlo týmu je v městě Merchtern na severozápadním okraji Bruselu.
Nyní narychlo došlo ke vzniku nového týmu s podporou čínských investorů. Prozatím má stáj pouze jeden vůz, jde o loňský automobil stáje Phoenix Racing. Bohužel jeho motor se během zimní přestávky nedočkal generální opravy, která byla běžná u konkurence. Na získání druhého automobilu se pracuje, pravděpodobně bude nasazen až do čtvrtého podniku na německém Sachsenringu. Díky této skutečnosti bylo vozu č.11 přiděleno 40 kilogramů váhové penalizace. Přestože před týmem Patricka Selleslagha je hodně práce a obtíží, belgický vedoucí stáje věří v účast i v následující sezóně.
Za volant usedne zkušený Mike Hezemans, který se bude střídat s Nickym Catsburgem. Bližší informace o pilotech budou uvedeny v sobotu v článku s výsledky kvalifikačního závodu. Budou zde rovněž profily dalších nově oznámených jezdců mj. Vaniny Ickx (Belgian Racing, kolegyně Leclerca), Miloše Pavloviće (Belgian Racing, pojede s Matzkem), Jean-Claude Police a Laurenta Cazenave (pojedou spolu ve voze č.47 stáje DKR Engineering).
Časový plán přenosů GT1.
Událost | Den | GT1 TV | Sport 5 |
Kvalifikace | Pátek | 16,30-18,00 | 16,35-18,00 |
Kvalifikační závod | Sobota | 10,00-11,30 | 10,10-11,30 |
Hlavní závod | Sobota | 16,30-18,00 | 16,00-18,00 |
Vzhledem k časové tísni budou výsledky kvalifikačního závodu a profily jezdců vydány v pozdním odpoledni.
Užitečné odkazy.
GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů. Archiv nabízí kromě rozhovorů záznamy všech loňských hlavních závodů a sestřihy kvalifikačních závodů (ve Spa pouze hlavní závod). Celé kvalifikační závody jsou k dispozici cca jeden týden po závodě, poté zůstane pouze sestřih. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník Johnny Herbert. Příležitostně se uvádění účastní komentátor David Croft a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a účastník GT3 v roce 2009, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.