S Rubensem Barrichellem mezi čtyřma očima
Rozhovor s pilotem Ferrari při jeho návštěvě Prahy.
Program pilota formule 1 nespočívá jen v tom, že jednou za čtrnáct dní usedne do svého monopostu, ujede pár desítek kol (někteří ani to ne) a pak má volno. Mezi velkými cenami a testováním má nespočet propagačních akcí svých komerčních a technických partnerů, které mu nedovolují vydechnout. O to cennější je, když si takový pilot najde čas na návštěvu České republiky a ještě vzácnější je získat možnost si s ním popovídat mezi čtyřma očima. A mezi takovými šťastlivci, kteří by se dali spočítat na prstech jedné ruky, byl i náš magazín.
Tím zmiňovaným jezdcem není nikdo menší než druhý pilot veleúspěšného týmu posledních let, brazilský pilot světových šampiónů z Maranella, Rubens Barrichello. Barrichello přijel do Prahy propagovat nový produkt jednoho z partnerů Ferrari, firmy Shell – stooktanový Shell V Power Racing. Jenomže to nebylo jen o tom přijet na tiskovou konferenci, odříkat pár naučených frází a zase odjet. Tentokrát se Praha stala jedním z mála měst, kde se po městských ulicích proháněl monopost formule 1! Na nově upravené Českomoravské ulici v Praze hned vedle Sazka arény byl vybudován provizorní úsek o délce čtvrt míle (něco přes 400 metrů), přes tři tisíce šťastlivců získalo lístek a mohlo si ve třicetistupňovém vedru vychutnat nefalšovaný zvuk vítězného monopostu z roku 2002 ze vzdálenosti jen několika metrů! Barrichello dosáhl maximální rychlosti 209 km/h – k tomuto vpravdě dech beroucímu výkonu měl patřičné povolení Policie České republiky.
Nicméně před tím, než uvedl fanoušky své a svého týmu do transu, měli jsme tu čest popovídat si se sympatickým Brazilcem mezi čtyřma očima. Dojem, který jsme si ze setkání odnesli, nebyl překvapením – Barrichello je velký sympaťák, nicméně kromě toho i velký gentleman. Ačkoli před námi už musel hovořit s tisícovkami nám podobných, dělal, jako by jej na světě kromě nás nic jiného nezajímalo, hned si s námi potřepal rukou a choval se k nám jako k přátelům, které neviděl jen několik týdnů. Otázkám pečlivě naslouchal a pak s přímým pohledem do očí pečlivě zodpovídal. Ačkoli by si to jezdci Ferrari mohli dovolit, skromnost Barrichellova formátu bych čekal tak od jezdců Minardi.
Bylo nám jasné, že program nedovolí Rubensovi z Prahy poznat víc, i když na oficiální tiskové konferenci tvrdil, že se o to pokusí, a tak první naše otázka padla právě na téma, zda z navštěvovaných měst vůbec něco má. "Ne, nemyslím," řekl Barrichello. "Obzvlášť se to týká měst, kde závodíme, například v Barceloně jsem jel už snad dvanáctkrát a teprve až po sedmi letech jsem dostal příležitost se na to město trochu podívat. Máme jeden cíl, přijet tam, odstartovat, zvítězit a pak odjet a tak to chodí."
Znamená to, že se povolání pilota formule 1 neslučuje s rodinným životem? "Má rodina je téměř stále se mnou, takže si užíváme společných chvil, když jsem zrovna poblíž. V Monaku jsem po skončení závodu za hodinu doma [Barrichello bydlí v Monaku – pozn. autora], odjedu ve čtvrtek a doma jsem v neděli večer a jsem s nimi. Samozřejmě, je hodně těžké věnovat spoustu času cestování, ale to už je součást mé práce."
Rubens Barrichello do závodu formule 1 poprvé startoval v roce 1993 v Jižní Africe, stejně tak letos poprvé závodí Rakušan Christian Klien z Jaguaru, který se netají tím, že se nové okruhy učí na simulátoru. Je to skutečně k něčemu dobré? "Když není moc času, pak člověk využije simulátor. Pakliže není šance si okruh projít, je to užitečné. Ale když je šance si jej projít, pak to nabídne mnohem lepší možnosti, mnohem lepší povědomí o tom, co bude. Těžko říci, když jsem byl mladší, také jsem se učil okruhy hraním her, dnes je to ale těžší, protože například v kvalifikaci se jede jen jedno kolo, v minulosti to bylo víc, takže to dříve možná bylo snazší."
Barrichellův týmový kolega Michael Schumacher vyhrál jedenáct ze dvanácti letošních závodů. Mohli jsme být svědky volby rozdílných strategií mezi oběma jezdci, ať už z pohledu počtu zastávek nebo například směsi pneumatik. Jak se ve Ferrari volí strategie? "Máme několik možností, dvě nebo tři, záleží na mnoha okolnostech. Samozřejmě na začátku tým řekne, kterou strategii by bylo dobré zvolit, ale nakonec je to na jezdci, aby s ní souhlasil nebo ne." Musí tedy skutečně jezdec s navrženou strategií souhlasit? "Ano," zněla Rubensova odpověď a stejnou odpověď jsme dostali i na dotaz, zda před závodem zná také strategii Michaela Schumachera. Přesto Rubens Barrichello nemá letos zrovna štěstí a neměl jej ani v minulých letech, kdy technické problémy postihovaly zásadně jeho vůz. Vždyť Michaela Schumachera nepotkal technický problém, kvůli kterému by musel odstoupit ze závodu, již tři roky! (Naposled právě při GP Německa na Hockenheimringu v roce 2001.) Má na takové věci vliv například styl jízdy pilota?
"Ne, nemyslím si, že má technika jízdy co do činění s poruchami motorů," řekl jednoznačně Rubens. "Například letos má Takuma Sato daleko víc problémů s motorem než Button a já si nemyslím, že to má co dočinění s jezdeckým stylem. Je tam mnoho elektroniky, takže nelze udělat chybu. Ano, dá se jezdit tak, že spotřebujete více paliva, že více opotřebujete brzdy nebo pneumatiky, ale ne motor, to si nemyslím."
Ačkoli se dostalo i na jiné otázky, náš čas vypršel a novinář nenovinář, byly to ty nejkratší minuty v životě. Kousek fanouškovského nadšení v sobě nikdo nedokáže potlačit, a tak jsme si z Prahy odvezli zážitek na mnoho let. Rubens se s námi rozloučil stylem, jako by byl stejně nadšený a hned druhý den odletěl do Německa na okruh, kde před čtyřmi lety vyhrál svou první velkou cenu. Tam ale zrovna štěstí neměl, a tak si na své první letošní vítězství musí ještě počkat.