Pollock zmatený přechodem na šestiválce
"Čtyřválce byly odsouhlaseny, jak to můžou změnit?"
Craig Pollock je zmatený rozhodnutím FIA změnit plány ohledně nových motorů, které se ve Formuli 1 začnou používat od roku 2014.
Původním rozhodnutím, které odsouhlasila Světová rada motorsportu, bylo přejít od roku 2013 na přeplňované řadové čtyřválce o objemu 1,6 litrů, většina současných dodavatelů motorů ale vyjádřila svůj nesouhlas a prosadila si změnu plánů na přeplňované vidlicové šestiválce o stejném objemu, jejich nasazení se přitom posunulo na rok 2014.
Pollock, který chce se změnou regulí ohledně motorů vstoupit do Formule 1 s vlastní společností PURE, je však tímto rozhodnutím překvapený a přiznává, že plány jeho společnosti se tak mění.
"Když se změnily regule ohledně čtyřválcových motorů, bylo to jako kdybych dostal kopanec do spodních partií," řekl Pollock.
"Pomyslel jsem si, když máme jednomyslný souhlas Světové rady motorsportu, jak to můžou změnit? Nikdy jsem si nemyslel, že se to může stát. Jak je ale vidět, jsme ve Formuli 1 a stát se to může.
Už je to podruhé, co se mi něco takového stalo. Poprvé to bylo, když jsme měli loga dvou značek patřících pod British Amercian Tobacco, což byly Lucky Strike a 555. V pravidlech nebylo nic a kvůli tlaku BAT jsem byl přinucen, abych s nimi (FIA) šel k soudu.
Udělali jsme to a prohráli jsme, ačkoliv v pravidlech nebylo nic. Říkalo se tomu uvedení do exkluzivního klubu, takže touhle cestou už bychom za žádnou cenu znovu nešli. Zkrátka se s tím srovnáme a zjistíme, co je pro nás do budoucna nejlepší."
Pollock také vyjádřil svůj názor na téma zvýšení nákladů na výrobu šestiválců oproti čtyřválcovým motorům.
"Co nedovedu pochopit, je, že spousta lidí v tomto sportu tvrdí, že šestiválec je skvělý, fantastický, budeme schopni udržet stejné náklady.
Jenže, náklady nezůstanou stejné. Máte čtyři válce a zvýšíte to na šest, takže máte automaticky šest pístů, více ventilů a bude to stát víc.
Zásadně to mění náš plán. Když jdete za investory a jdete za nimi s business plánem, jdete tam s takovým, který byl vypracován podle vašeho projektu a technici mohou začít dělat na čtyřválcovém motoru, který je řadový, přeplňovaný, má KERS, takže stojí X.
A teď, co musíme udělat, je jít zpátky za těmi lidmi a říct, sorry, ten plán byl špatný, teď je to X plus něco navíc. Museli jsme tedy úplně přepracovat svůj business plán. Je to ten samý projekt, ale jiné hodnoty."
Navzdory změně konfigurace motoru a nárůstu nákladů však PURE nadále na svém projektu pracuje a chce vstoupit do Formule 1.
"Je to jak na houpačce. Nejprve jsme byli velice, velice nadšení a navrhovali jsme čtyřválcový motor, s čímž už jsme skončili a byli připraveni zmáčknout čudlík a začít s výrobou.
Pak byl jednomyslný souhlas změněn a Formule 1 přešla na vidlicové šestiválce. I do toho jsme se ale docela pustili. Najali jsme všechni lidi potřebné pro návrh a vývoj, pracujeme na tom a jdeme podle plánu."
Pollock dodal, že své první zákazníky oznámí v průběhu roku 2012, zatím však s jejich sháněním nespěchá. Nemá přitom obavy, že by se nikdo nenašel.
"Jde o to, že to stačí podepsat až v roce 2013. Teď jsme v roce 2011, takže bych řekl kdykoliv v příštím roce.
Pokud bychom na začátku roku 2013 neměli žádné zákazníky, pak bychom nad náš projekt museli pověsit veliký otazník. Jinak mě to ale moc nestresuje, záleží to na strategii a tom, jak dokážete po technické stránce přesvědčit týmy, že ten motor bude dobrý, a také, zda to bude finančně zajímavé v porovnání s ostatními."