Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Räikkönen nejrychlejším jezdcem závěrečné série testů

Räikkönen nejrychlejším jezdcem závěrečné série testů

Španělsko, Circuit de Catalunya - shrnutí

Předsezónní testy skončily. Namísto toho, aby nabídla jasnější obrázek o rozložení sil, však závěrečná série na Katalánském okruhu nedaleko Barcelony spíše zadělala fanouškům Formule 1 na nejedno překvapení.

Nejrychlejší čas si v závěrečný den připsal navracející se šampion z roku 2007 Kimi Räikkönen, který na čele tabulky také předsezónní testování otevíral na okruhu v Jerezu. Na opačném konci se však nachází obhájce titulu Sebastian Vettel z Red Bullu, což značí, že tabulka nejrychlejších časů rozhodně není klíčem k poznání současného rozložení sil.

Na čem se však odborníci shodují, to je názor, že letošní sezóna by měla nabídnout velice vyrovnané závodění, nová pravidla totiž zřejmě zamezí jednomu týmu uniknout před ostatními, zatímco už tak zamíchaný střed pole by měl být nyní ještě nabitější.

Hned první den všem menší či větší překvapení připravil Romain Grosjean, který za volantem Lotusu E20 zajel nejrychlejší čas dne. Lotus byl sice rychlý už v Jerezu, minulý týden ale přišel o čtyři dny testů kvůli problémů s konstrukčním řešením předního zavěšení.

Francouz sice své nejlepší kolo zajel s menším množstvím paliva a měkkými pneumatikami, přesto dokázal, že se tým z Enstone s nepřízní osudu popasoval dobře.

Následovali Jenson Button z McLarenu, Sergio Perez v barvách Sauberu a Mark Webber za volantem vozu týmu Red Bull. Favorité se však zaměřovali spíše na dlouhé jízdy s větším množstvím paliva.

Po zjevném pokroku během druhé série testů se tentokrát trápilo Ferrari, Felipe Massa během svých 105 najetých kol značně bojoval se svým F2012.

Změna nastala u týmu Caterham. Namísto Heikkiho Kovalainena totiž vyrazil na trať Vitalij Petrov, Fina totiž zastavila nevolnost z jídla na návštěvě sponzorů ve Finsku den předtím. Petrov pak nebyl spokojený s pohodlím v letošním Caterhamu CT01, neměl totiž ještě k dispozici svou vlastní sedačku.

Pirelli dodalo týmům 20 sad neoznačených pneumatik, které jsou vyráběny jako záložní kusy pro případy, že by z jakéhokoliv důvodu musela být přerušena produkce v hlavní továrně značky v Turecku. Pirelli chtělo vyzkoušet, že náhradní pneumatiky jsou kvalitativně srovnatelné s normálně používanými kusy.

Navzdory tomu, že figuroval na soupisce, nevyjel na trať tým HRT, který kvůli prodlení se splněním povinných crashtestů nestihlo včas připravit svůj letošní monopost. Podobná situace potkala tým Marussia, který se do startovní listiny dokonce ani nedostal.

Druhý den závěrečné série měl znovu pod taktovkou Grosjean. Francouzský závodník byl přitom prvním, kdo během letošních předsezónních příprav zajel nejrychlejší čas dne už podruhé.

Pilot Lotusu však přiznal, že ke svému výkonu 1:22.614 plně využil systémů DRS a KERS a také dostatečného množství paliva. Z první pozice přitom odsunul krajana Jeana-Erica Vergneho v barvách Toro Rosso, více však zaujal svou jízdou na 60 kol, ve které dokázal být výkonnostně silnější než Fernando Alonso z Ferrari.

Michael Schumacher převzal letošní Mercedes W03 od týmového kolegy Nica Rosberga, během delších jízd se však potýkal s výrazným výkonnostním propadem. Sedminásobný šampion totiž od začátku do konce stintu ztratil 2,8 sekundy.

Favorité znovu nechtěli ukázat své karty, když Sebastian Vettel z Red Bullu a Lewis Hamilton z McLarenu absolvovali spíše dlouhé jízdy s plnými nádržemi.

Vzhledem k trápení Ferrari však začalo být jasné, že to budou právě především Red Bull a McLaren, kdo budou v Austrálii bojovat o vítězství.

Sobota začala menším rozruchem kolem Felipeho Massy, o němž se předchozí večer objevila zpráva tvrdící, že Brazilec byl vyhozen od Ferrari. Tato informace však byla zcela mylná.

Pozornost se tak začala soustředit především na Red Bull s McLarenem, které vyjely s výrazně upravenými monoposty. Mechanici týmu z Milton Keynesu se však zarputile snažili letošní RB8 zakrývat před všudypřítomnými novináři, ačkoliv těm se podařilo ukořistit spoustu detailních snímků.

Nejrychlejším jezdcem dne však byl Sergio Perez za volantem Sauberu C31, který na měkké směsi pneumatik zajel pozoruhodný čas 1:22.094, do té doby nejrychlejší z letošních jízd v Barceloně. Mexičan tak opět naznačil, že Sauber by letos svou rychlostí mohl překvapit, což potvrdil například i Jenson Button.

Odpolední jízdy byly ke konci přerušeny deštěm, který řadě pilotů pokazil závodní simulace. Jedním z šťastnějších byl Paul di Resta, který svou jízdu skončil těsně před začátkem přeháňky.

Výrazně pak na déšť doplatil například Button, kterého navíc už ráno pozdržel problém s hydraulikou jeho McLarenu MP4-27. Jeho týmový kolega Lewis Hamilton tak pro závěrečný den dostal o něco nabitější program.

Na okruhu se objevili jezdci HRT Pedro de la Rosa a Narajn Kartykejan, tým však také oznámil, že s letošním F112 nestihne do předsezónních testů vyjet. Namísto nich však na pondělí naplánoval filmovací den.

Kimi Räikkönen v neděli završil testy stejným stylem, jako je začal, nejrychlejším časem. Byl tak vedle týmového kolegy Romaina Grosjeana jediným, komu se první místo podařilo zopakovat. Tým Lotus by proto mohl být letos zajímavým překvapením.

Finův čas 1:22.030 byl přitom tím vůbec nejrychlejším, který byl za všech osm dní v Barceloně k vidění.

Po sobotním dešti se řada týmů snažila dohnat neprovedené závodní simulace, přičemž Räikkönen během své jízdy na 65 kol zaznamenal pozoruhodnou konzistenci, ačkoliv byl po celou dobu přibližně o 0,2 sekundy pomalejší než Hamilton s mclarenem.

Druhý čas si připsal Alonso, který však nikdy neodjel více než osm kol v kuse. Rychlý čas zajel Bruno Senna, který využil superměkké směsi pneumatik, následovali Nico Hülkenberg z Force Indie a Kamuj Kobajaši ze Sauberu.

Závěrečný den se vůbec nepodařil Sebastianu Vettelovi. Obhájce titulu nejprve vyjel mimo trať a poničil nové přední křídlo, následně strávil dlouhou dobu v boxech kvůli potížím s převodovkou. Němec přitom v závěru dne dokázal najet pouze dalších osm kol ke svým dosavadním patnácti.

p.
 Jezdec  Tým  Čas  Odstup  Kol
1.
 K.Räikkönen  Lotus
1:22.030
 
164 
2.
 S.Perez  Sauber
1:22.094
+ 0.064 
232 
3.
 J.Button  McLaren
1:22.103
+ 0.073 
108 
4.
 D.Ricciardo  Toro Rosso
1:22.155
+ 0.125 
231 
5.
 F.Alonso  Ferrari
1:22.250
+ 0.220 
240 
6.
 B.Senna  Williams
1:22.296
+ 0.266 
212 
7.
 N.Hülkenberg  Force India
1:22.312
+ 0.282 
134 
8.
 K.Kobajaši  Sauber
1:22.386
+ 0.356 
149 
9.
 F.Massa  Ferrari
1:22.413
+ 0.383 
227 
10.
 L.Hamilton  McLaren
1:22.430
+ 0.400 
180 
11.
 P.di Resta  Force India
1:22.446
+ 0.416 
206 
12.
 R.Grosjean  Lotus
1:22.614
+ 0.584 
197 
13.
 H.Kovalainen  Caterham
1:22.630
+ 0.600 
168 
14.
 M.Webber  Red Bull
1:22.662
+ 0.632 
172 
15.
 V.Petrov  Caterham
1:22.795
+ 0.765 
224 
16.
 N.Rosberg  Mercedes
1:22.932
+ 0.902 
257 
17.
 M.Schumacher  Mercedes
1:22.939
+ 0.909 
179 
18.
 J.E.Vergne  Toro Rosso
1:23.126
+ 1.096 
144 
19.
 P.Maldonado  Williams
1:23.347
+ 1.317 
126 
20.
 S.Vettel  Red Bull
1:23.361
+ 1.331 
108 

Všechny časy neoficiální.