Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

Facebook Instagram

Pohonné jednotky General Motors od roku 2029

Pohonné jednotky General Motors od roku 2029

FIA už je schválila

Už známe odpověď na otázku, od kdy bude General Motors zásobovat svůj tým Cadillac vlastními pohonnými jednotkami. Poprvé se tak stane v roce 2029. Mezinárodní automobilová federace FIA totiž potvrdila, že právě od této sezony bude značka zaregistrována jako jeden z výrobců motorů.

„Poté, co jsme obdrželi souhlas od FIA, můžeme udělat další krok v naší snaze dostat na startovní rošt F1 americkou pohonnou jednotku,“ má radost Russ O´Blenes. Ten bude v divizi GM Performance Power Units LLC pro výrobu pohonných jednotek zastávat roli výkonného ředitele.

Zpráva o tom, že General Motors dodá Cadillacu vlastní motory, není sama o sobě novinkou. U týmu, který rozšíří startovní pole v příští sezoně, totiž s tímto modelem počítali od samého začátku. V sezonách 2026 až 2028 využije americká stáj motory Ferrari. Maranellští dodají také převodovky.

Oficiální potvrzení General Motors jakožto výrobce motorů znamená, že od sezony 2029 bude součástí F1 hned šest dodavatelů pohonných jednotek. Americký koncern doplní na seznamu již zmíněné Ferrari, dále Mercedes, spojení Red Bull – Ford, Hondu a Audi. Naopak pohonné jednotky od Renaultu v příštím roce zmizí. Alpine, který je továrním týmem francouzské automobilky, se totiž stane zákazníkem Mercedesu.

Příští rok přinese v oblasti technických pravidel a motorů změny. Monoposty sice budou i nadále poháněny současnými šestiválcovými hybridními turboagregáty o objemu 1,6 litru, dojde ale k jejich zjednodušení. Rovněž se zvýší důležitost elektřiny. Ta nově dodá okolo 50 % celkového výkonu. Aktuálně činí tento podíl pouze 20 %.

F1 bude mít od roku 2029 šest výrobců motorů. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool

Nová pravidla mají platit od roku 2026 až do sezony 2030. Po nedávných jednáních ale není vyloučeno, že by se ještě před rokem 2031 mohlo přejít na jiné motory. Mohammed ben Sulajem nedávno navrhl, že by se do F1 mohly vrátit atmosférické desetiválce, v tomto případě ale za použití syntetických paliv. Na ty se však v dohledné době přecházet nebude. Na posledním jednání mezi FIA a výrobci došlo ke shodě, že i v budoucnu budou součástí šampionátu elektrifikace, hybridní motory a syntetická paliva.

Centrum pro vývoj nových pohonných jednotek otevře General Motors příští rok. Bude se nacházet v blízkosti technologického centra skupiny, které najdeme ve městě Charlotte a státě Severní Karolína.

„Vítáme GM Performance Power Units LLC jakožto schváleného dodavatele pohonných jednotek od roku 2029,“ říká prezident FIA Mohammed ben Sulajem. „Jde o další krok globálního rozrůstání F1, který podtrhuje zájem světových automobilových výrobců. Mezi ně General Motors patří. Jejich oddanost inovacím, udržitelnosti a soutěžení je zcela v souladu s vizí FIA o budoucnosti našeho sportu. Také se tím posiluje náš závazek udělat motorsport celosvětově dostupnějším a otevřenějším,“ dodává.

Přijetí stáje Cadillac do F1, které bylo definitivně zpečetěno před necelými dvěma měsíci, se neobešlo bez překážek. Původně se totiž tým hlásil do královny motorsportu pod názvem Andretti, kdežto General Motors se staral o finanční podporu. Ačkoli FIA Andrettiho příchod schválila, představitelé šampionátu se ho rozhodli nepřijmout. Změna nastala, až když se tým přihlásil jako Cadillac bez Michaela Andrettiho v roli šéfa.

Je ale třeba dodat, že se stále jedná o více méně převlečený tým Andretti. Za účastí Cadillacu totiž stojí General Motors a společnost TWG Motorsports, jejímž zakladatelem je Dan Towriss. Ten loni převzal většinový podíl od Michaela Andrettiho ve společnosti Andretti Global. Šéfem stáje Cadillac je Graeme Lowdon, v roli nevýkonného ředitele působí Michaelův otec Mario Andretti.

Zdroj: Motorsport, BBC, SkySports, úvodní foto: Cadillac