Jak to dělají za oceánem - část 1 - pit stop
Kdo, kde, s kým a za kolik
Vzhledem k tomu, že díky Sportu 5 budeme mít možnost sledovat po několikaleté pauze celý letošní ročník série IndCar, je možná správný okamžik pokusit se přilákat ke sledování této série nové fanoušky. A především pro ně je určeno několik následujících článků o technice a postupech používaných za oceánem, které jim snad umožní lépe pochopit a prožít to, co uvidí na televizní obrazovce.
"Pit stop je na prd," prohlásil v jeden okamžik Blesk McQueen v legendárním filmu Cars. Pak však pochopil, že skutečnost je jiná. A stejně tak je tomu i v reálném životě. Zastávka v boxech při IndyCar Series možné vypadá poněkud méně organizovaně než v případě F1, ale je nutno si především uvědomit, že vše probíhá podle zcela jiných pravidel a za jiných podmínek. Podívejme se tedy na anatomii pit stopu IndyCar Series poněkud podrobněji.
Základním rozdílem oproti uspořádání prostoru boxů tak jak jsme na něj zvyklí v Evropě je existence zdi, tzv. "pitwall", mezi vlastním pracovním prostorem, kde probíhá práce na vozu a technickým zázemím boxu. Během zastávky monopostu během závodu může v aktivním prostoru pracovat pouze šest členů týmu. Další jim však mohou pomáhat z prostoru za zdí. Všichni členové týmu pracující v aktivním prostoru musí samozřejmě povině nosit ohniodolné obleky, obuv a rukavice, nomexové spodní prádlo a bezpečnostní přilby.
Jak tedy vypadá základní rozdělení úkonů a poviností mezi členy týmu?
1 - Mechanik odpovědný za výměnu vnitřního předního kola. Nové kolo a vzduchovou pistoli si připravuje do aktivního prostoru zpravidla jedno kolo před plánovanou zastávkou vozu. V okamžiku, kdy monopost přijíždí rychlostí 60 mil za hodinu ke svému boxu, již čeká na kolenou s připravenou vzduchovou pistolí na svém místě. Provede výměnu kola a poté asistuje při případné úpravě nastavení předního křídla.
2 - Pomocník pro výměnu předních kol. Za zdí pomáhá s přenášením kol a pomáhá se vším co je třeba.
3 - Hasič. Pomocí hasicího přístroje naplněného směsí vody a přípravku ColdFire ostříkne z karosérie přiípadné zbytky paliva, které by se tam mohlo dostat při vytažení hlavice plnícího zařízení z hrdla nádrže. Má na starosti přípravu kbelíků s vodou pro případné hašení většího požáru.
4 - Mechanik odpovědný za doplnění paliva, tzv "Fueler". Po příjezdu vozu zasune plnící hlavici do hrdla nádrže a kontroluje správný průběh plnění a odtahu par z nádrže.
5 - Pomocník pro plnění paliva, tzv. "Deadman". Ovládá plnící palivový kohout na nádrži s Ethanolem, jeho anglický název vyplývá z jeho odpovědnosti za jeho uzavření, pokud by došlo při plnění paliva k jakýmkoliv problémům. Rovněž pomáhá balancovat palivovou hadici a ulehčovat tak manipulaci s ní Fuelerovi.
6 - Mechanik zasouvající a vysouvající hlavici hadice s tlakovým vzduchem sloužícím jako médium pro hydraulický zdvihák zastavěný ve voze, tzv. "Air Jack". Při přípravě Media guide se bohužel někdo příliš nevyznamenal, protože nový monopost DW 12 má vstup stlačeného vzduchu pod zadním křídlem a správná pozice tohoto mechanika je tedy pod zadním křídlem.
7 - Mechanik odpovědný za výměnu vnitřního zadního kola. Nové kolo a vzduchovou pistoli si připravuje do aktivního prostoru zpravidla jedno kolo před plánovanou zastávkou vozu. Po výměně kola pomáhá roztlačit vůz při výjezdu z boxu.
8 - Pomocník pro výměnu zadních kol. Za zdí pomáhá s přenesením zadního vnitřního kola a pomáhá se vším co je třeba. V případě zhasnutí motoru přenáší startér.
9 - Mechanik odpovědný za výměnu vnějšího zadního kola. Jako jediný z mechaniků měnících kola musí počkat se vzduchovou pistolí stranou u zdi dokud vůz nevjede do boxu. Pak jej s pistolí v ruce oběhne. Po výměně kola pomáhá roztlačit vůz při výjezdu z boxu.
10 - Pozici mechanika odpovědného za výměnu vnějšího předního kola zpravidla obsazuje šéfmechanik týmu. Navádí přijíždějící vůz do boxu, provede výměnu kola, je odpovědný za provedení případných úprav nastavení předního křídla podle požadavků pilota a poté dává pilotovi signál pro opuštění boxu.
11 - Mechanik signalizující tabulí na tyči (lízátkem) pokyn pilotovi k zastavení. Těsně před zajetím vozu do boxu zpravidla pokládá tabulku spodní stranou na povrch a tak signalizuje místo, kde by měla zůstat stát špička vozu. Po výměně předního vnějšího kola zpravidla asistuje šéfmechanikovi stáhnutím hadice se stlačeným vzduchem s vzduchovou pistolí na konci stranou tak, aby ji odjíždějící vůz nepřejel.
Oproti předcházejícím rokům tedy došlo z hlediska práce mechaniků při zastávkách k těmto hlavním změnám: především se změnila pozice vstupu stlačeného vzduchu a tzv. "Air Jack" teď musí s hadicí se stlačeným vzduchem přistupovat zezadu. Ztížila se rovněž práce mechaniků odpovědných za výměnu zadních kol, protože ti teď mají ke kolům díky vysokým bočnicím i zadním nárazníkům výrazně horší přístup. A konečně vysoké bočnice zhoršily přístup k plnícímu hrdlu i "Fuelerovi". Není tedy divu, že všechny týmy věnovaly nácviku zastávek během zimní přestávky zvýšenou pozornost a nacvičovaly při každé vhodné příležitosti. Tam, kde se na nový monopost čekalo déle, jako třeba v týmu Sarah Fisherové, sáhli i k tak originálním řešením, jako úpravě zadních částí starších propagačních monopostů, aby se pro nácvik co nejvíce podobaly zadním partiím DW 12.
A jak vypadá typický časový průběh pit stopu? V minulých letech trval v optimálním případě mezi osmi až deseti sekundami, zpravidla v závislosti na prováděných úpravách na voze. Letos je možné čekat o něco kratší časy, neboť nové monoposty mají palivové nádrže o menším objemu a doplnění paliva by tak mělo trvat kratší dobu. Čas uváděný v levém horním rohu následujících obrázků je v sekundách.
Vůz zastavuje v boxu, kromě šéf mechanika všichni ostatní u zdi. Mechanik pro výměnu zadního vnějšího kola vyráží kolem zadního křídla na svou pozici.
Tankovací hadice i hadice se stlačeným vzduchem jsou zasunuty, vůz se zvedá do vzduchu, přední pomocník stahuje "lízátko" a chápe se hadice se stlačeným vzduchem pro šéfmechanika
Mechanici začínají stahovat původní kola
Všechna čtyři původní kola jsou dole. Jedna z kritických fází - stará kola musí být dobře položena na povrch boxu, nesmí se odkutálet z dosahu.
Nová kola jsou nasazena, mechanici dotahují matice, "lízátkář" je připraven stáhnout hadici
"Air Jack" vytahuje hadici se stlačeným vzduchem (letos bude klečet za vozem), vůz dopadá zpět na kola. "Lízátkář" stahuje hadici, šéfmechanik kontroluje průběh dokončování prací, popřípadě provádí změnu nastavení předního křídla.
V tento okamžik by měla být palivová nádrž o objemu 19 gallonů být naplněna. "Fueler" vytahuje hadici, další kritický okamžik. Šéfmechanik vedle vnějšího předního kola signalizuje pilotovi průběh ukončování prací, kontroluje prostor boxové uličky a hodnotí, zda může vydat pokyn k odjezdu vozu z boxů vzhledem k dalším vozům pohybujícím se boxovou uličkou. Ostatní ustupují ke zdi.
Šéfmechanik posílá pilota z boxu. Mechanici provádějící výměnu zadních kol pomáhají roztlačit vůz z boxu, což šetří spojku a pomáhá zabránit zhasnutí motoru.
Pokud vše proběhlo bez problémů, vůz se teď již zařadil do proudu vozů směřujících zpátky na trať, mechanici uklízí prostor boxu, smotávají hadice a připravují se na další kolo. Zásadou je, že tým by měl být připraven na nový příjezd vozu ihned v následujícím kole, což na krátkých oválech může otázka desítek sekund.