Představení šampionátu: Blancpain Endurance Series
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Popis Blancpain Endurance Series (BES)
V roce 2011 poprvé uspořádaný šampionát navazuje na odkaz šampionátu BPR Global GT Series anebo FIA GT. V jednom společném závodě zde soupeří několik samostatně i celkově hodnocených tříd vozů. Minimální délka závodu tři hodiny řadí sérii do kategorie vytrvalostních závodů.
Mohou se jej zúčastnit jedině soukromé stáje. Pouze týmy nasazené v hlavní třídě GT3 Pro smí využít případné vymezené podpory výrobců anebo úpravců.
Šampionátu se mohou zúčastnit amatérští i profesionální piloti. Podle dosažených úspěchů jsou jezdci děleni do čtyř výkonnostních kategorií: platinové, zlaté, stříbrné a bronzové. Více informací o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.
Jedná se o mezinárodní sérii, jenž se odehrává na okruzích především v západní části Evropy. V názvu šampionátu je obsaženo jméno titulárního sponzora, švýcarského výrobce luxusních hodinek. Jeho současný šéf, Marc Alexander Hayek, patří také mezi fanoušky závodů GT a účastníky BES.
Historie
První zmínky o vozech třídy Gran Turismo pochází z 30. let minulého století.
Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v závodech sportovních vozů.
Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát (BPR Global GT Series).
Po přerodu FIA GT na MS GT1 v roce 2010, byla představením BES uspokojena poptávka po vytrvalostních závodech určených pouze vozům GT.
Další informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.
Pořadatelská organizace
Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO).
Jejím zakladatelem byl pořadatel pohárových závodů vozů Venturi a posléze spoluúčastník mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series Stéphane Ratel. Bližší informace o francouzském podnikateli a jeho aktivitách mimo SRO naleznete Zde.
V roce 1995 jeho nově založená SRO začíná s pořádáním své první série, Lamborghini Supertrophy. O dva roky později se s pomocí Bernieho Eccelestona se svou společností ujímá nástupce šampionátu BPR, série FIA GT.
Podrobnosti o bývalých mistrovstvích SRO včetně FIA GT naleznete Zde, nynější série (včetně BES) jsou zmíněny Zde.
Kalendář závodů
Po závěrečném závodě v Silverstone byla představena předběžná podoba, která byla i s termíny zveřejněna 9. prosince 2011. Úspěch úvodního ročníku si vynutil přidání dalšího víkendu, takže letos je jich šest.
Současná podoba kalendáře ze 17. února 2012 po oznámení místa a termínu závěrečného podniku je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání závodu, respektive jeho startu v případě 24 hodinového podniku.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 15.04.2012 | Itálie | Monza |
2. | 03.06.2012 | Velká Británie | Silverstone |
3. | 30.06.2012 | Francie | Paul Ricard |
4. | 28.07.2012 | Belgie | 24 hodin Spa |
5. | 23.09.2012 | Německo | Nürburgring |
6. | 14.10.2012 | Španělsko | Navarra |
Průběh závodního víkendu
Závodní víkend s dvoudenním formátem začíná v sobotu dvojicí tréninků, každý z nich trvá 90 minut (loni 60 minut).
Nedělní dopoledne je vyhrazeno kvalifikaci rozdělené na tři části. V ní má každý pilot posádky 15 minut, během nichž se může pokusit zajet své nejrychlejší kolo. Rošt je následně sestaven na základě nejlepšího času posádky.
V neděli odpoledne nastává čas pro tři hodiny trvající závod. Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start. Vozy musí během tříhodinových závodů minimálně dvakrát do boxů, v nichž probíhá výměna jezdců, pneumatik a případně doplnění paliva. Konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Při 24 hodinovém klání ve Spa lze získat až dvojnásobek, když čtvrtina bodů se uděluje podle pořadí po šesti hodinách, další čtvrtina po dvanácti hodinách a zbytek po dokončení závodu.
Při podniku ve Francii bude víkend vrcholit již v sobotu večer (jako loni). Tréninky probíhají v pátek, v sobotu je na programu kvalifikace. Start závodu proběhne před západem slunce v sobotu večer, dojezd do cíle bude za tmy.
Zcela odlišný formát je použit při vrcholném podniku, 24 hodin ve Spa. Ve čtvrtek jsou na programu dva 90 minutové tréninky, následuje 30 minut trvající kvalifikace a dvě noční 45 minutové kvalifikace. V sobotu 28. července se po dvacetiminutovém zahřívacím tréninku závodníci postaví na rošt 24 hodinového závodu, který bude odstartován v 16,00.
Kategorie v BES
Převažující technikou jsou vozy třídy GT3 doplněné automobily GT4.
Další členění GT3 je závislé na složení posádek. Ve třídě GT3 Pro se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny.
Další třída GT3 Pro-Am je určena smíšeným posádkám, kde jednoho držitele platinové nebo zlaté licence musí doplnit amatér z bronzové kategorie. Stříbrní piloti musí mít v posádce minimálně jednoho amatéra.
Pod GT3 patří také Gentleman Trophy, kde mohou být posádky složené ze stříbrných a bronzových závodníků. Zároveň jejich technika odpovídá starším technickým předpisům anebo sem nově patří vozy z pohárových šampionátů.
Poslední kategorií jsou takřka sériové vozy GT4, kde původní systém složení posádek odpovídal kategorii GT3 Pro-Am, nyní mohou být jezdecké sestavy libovolné. Nulový zájem o třídu supersportů v GT4 (vozy do 1 000 kg, malosériové do 300 ks ročně) se postaral o vyřazení z nabídky.
Přehled výrobců a jejich zastoupení stájemi
Protože se nejedná o šampionát pod hlavičkou FIA (byť nad ním má dohled), jsou zde volnější pravidla účasti. Uvedené týmy přihlášené na celou sezonu nebo jen na úvodní podnik mohou doplnit další účastníci v průběhu roku. Tento jev bude patrný především ve Spa, kde je očekáváno okolo sedmi desítek vozidel. V některých případech je počet nasazených vozů v závodě (1-4) u jednoho týmu závislý na sehnání (většinou platící) posádky.
V následujícím seznamu jsou vozy seřazeny podle pořadí v abecedě u názvu výrobce. U modelu může být i odkaz na článek s bližšími informacemi o vozidle, pokud byl zveřejněn před sezonou MS GT1 (letošní modely pro MS jsou mírně vylepšené vozy vycházející z GT3). V tabulce jsou uvedeny týmy v nejpočetnější kategorii GT3 Pro-Am. U dalších tříd jsou názvy stájí zmíněny v textu pod tabulkou a to i v případě hlavní kategorie GT3 Pro.
Aston Martin DBRS9 (Zde)
GPR AMR |
Foto: V-IMAGES
Audi R8 LMS (Zde)
GT3 Racing |
Německá značka je zastoupena v prestižní kategorii GT3 Pro belgickým týmem Belgian Audi Club Team WRT. Stáj z Flénu používá dvojici vozů stejného typu jako v MS GT1 (letošní novinka s dovětkem ultra).
Jeden vůz z předchozí generace a s úpravami z roku 2010 a starší je nasazen v Gentleman Trophy v zastoupení švédské stáje JB Motorsport.
Foto: Tomáš Krejčík
BMW Z4 GT3 (Zde)
DB Motorsport |
Ecurie Ecosse |
Dva mnichovské vozy v GT3 Pro bude provozovat účastník předchozích dvou ročníků MS GT1, belgický tým Marc VDS Racing.
Foto: Tomáš Krejčík
Dodge Viper Competition Coupe
Britská stáj GCR Motorsport je na seznamu zájemců o účast v úvodním podniku. Její volbou může být dosluhující GT zpoza velké louže.
Foto: Martin Ševčík
Ferrari 458 Italia GT3 (Zde)
SOFREV Auto Sport Promotion |
Insight Racing |
Mtech |
Scuderia Vittoria |
Sport Garage |
Black Bull Swiss Racing |
AF Corse |
Vita4One Team Italy |
Kessel Racing |
Foto: Tomáš Krejčík
Ferrari F430 GT3
Dosluhující model italského výrobce se může objevit v barvách švýcarského týmu Kessel Racing v kategorii Gentleman Trophy.
Foto: Tomáš Krejčík
Jaguar XKR GT3
V současné době nejsou známy podrobnější informace o týmu, který by měl tyto vozy používat. Značka je však uváděna jako součást seznamu výrobců v úvodním podniku.
Lamborghini Gallardo (Zde)
Blancpain-Reiter |
Zatímco německý tým bude používat model nasazovaný ve světovém mistrovství (LP600+), zájemce z třídy Gentleman Trophy je vybaven starším vozem. Francouzská stáj Ruffier Racing použije pravděpodobně předchozí typ LP560.
Foto: Tomáš Krejčík
McLaren MP4-12C GT3 (Zde)
Boutsen Ginion Racing |
Gulf Racing UK |
ART Grand Prix |
United Autosports |
ASM Team |
Von Ryan Racing |
Do boje v hlavní kategorii GT3 Pro nasadí americká stáj United Autosports jeden vůz.
Není vyloučen také start tohoto vozu v barvách italské stáje JAS Motorsport.
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Zde)
KRK Racing |
Black Falcon |
Preci-Spark |
Belgický tým KRK Racing nasadí také jeden vůz ve třídě GT3 Pro.
Foto: Martin Straka
Nissan GT-R Nismo GT3
GT Academy Team RJN |
Porsche 911 GT3 R (Zde)
ARC Bratislava |
Haribo Racing Team |
Ruffier Racing |
Pro GT by Almeras |
Prospeed Competition |
V hlavní kategorii GT3 Pro se do souboje se sedmi soupeři zapojí belgický tým Prospeed Competition a francouzský zástupce SMG Challenge.
Předchozí generaci závodní verze z roku 2010 použije v Gentleman Trophy francouzský Exagon Engineering. Vůz v úpravě pro pohárové závody nasadí do bojů proti čtyřem konkurentům holandský tým Race Art.
Foto: Tomáš Krejčík
V současné době nejsou známy podrobnosti o vozech ve třídě GT4, respektive o zájemcích o tuto kategorii.
Seznam vozů a týmů bude upraven po uskutečnění prvního víkendu.
Jezdci
Přestože je BES určena především amatérským pilotům, stala se oblíbenou sérií i pro profesionální piloty. V následující tabulce naleznete výčet úspěchů obou skupin pilotů v závodech sportovních vozů.
Mimo ní stojí za zmínku účast sedminásobného mistra světa Moto GP Valentina Rossiho před domácím publikem.
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Michael Bartels | mistr FIA GT 2006, 2008, 2009 (třída GT1 i celkově) |
mistr MS GT1 2010 | |
Mark Blundell | vítěz 24 hodin Le Mans 1992 (třída C1 i celkově) |
David Brabham | mistr ALMS 2009 a 2010 (třída LMP1 i celkově) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2007 a 2008 (třída GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2009 (třída LMP1 i celkově) | |
Alex Buncombe | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT4) |
Georges Cabannes | úřadující mistr BES 2011 (kategorie Gentlemen) |
Patrice Goueslard | mistr FIA GT 2000 (třída N-GT) |
mistr LMS 2008-2010 (kategorie GT1) | |
Christopher Haase | mistr ME GT3 2009 |
Niek Hommerson | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT3 Pro-Am) |
Peter Kox | vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kategorie GTS) |
Louis Machiels | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT3 Pro-Am) |
Christopher Mies | mistr ME GT3 2009 |
Henri Moser | mistr ME GT3 2007 |
Karim Ojjeh | vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kategorie LMP2) |
Stéphane Ortelli | mistr FIA GT 2002 a 2003 (kategorie N-GT) |
mistr LMS 2007 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (kategorie GT1 i celkově) | |
Xavier Pompidou | mistr LMS 2005 (kategorie GT1) |
Chris Ward | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT4) |
Karl Wendlinger | mistr FIA GT 1999 |
vítěz 24 hodin Le Mans 1999 a 2000 (kategorie GT) | |
Richard Westbrook | mistr FIA GT 2009 (kategorie GT2) |
Užitečné odkazy
Blancpain Endurance Series
Web: Zde
Oficiální stránky šampionátu světového mistrovství. Najdete zde informace z dění v šampionátu a z předchozích závodů. Měly by zde opět probíhat přenosy závodů s možností sledování přes internet.
Twitter: Zde
Wikipedia: Zde
Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek, ale i další informace o probíhající sezóně.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů BES a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
You Tube Zde
Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů.
Daily Motion Zde
Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozího roku včetně záznamu některých závodů.
Sestřih sezóny 2011: Zde
Závěr
Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.