Zápisky z deníku Gran Turisma 4/2012
Přehled zpráv věnovaných závodům a vozům GT.
Zápisky z deníku Gran Turisma: souhrn kratších zpráv nevydaných na tomto portálu. Připomíná odkazy závodů anebo významnější novinky zde zveřejněné. Naleznete zde také upozornění na události, jež proběhnou.
1. dubna – European Le Mans Series
Na apríla zveřejněná zpráva nebyla žertíkem, ale výsledkem dohody mezi týmy a organizacemi zúčastněnými při pořádání šampionátu ELMS. Kvůli nedostatečnému počtu zájemců (19) byl zrušen druhý podnik plánovaný na druhou polovinu května v belgickém Zolderu.
Pro další podnik v červenci v britském Donningtonu byl stanoven minimální počet účastníků na dvacet pět. Pro jeho dosažení se pořadatel rozhodl zaměřit na zvýšení zajímavosti série pro týmy s vozy třídy GTE, GTC (pohárové) a prototypy FLM.
Zdroj: ELMS
2. dubna – GT1, GT3
Těsně před zahájením sezóny MS GT1 a ME GT3 byly zveřejněny upravené kalendáře obou šampionátů. Malebné prostředí argentinského San Luis vystřídá korejský okruh v Yeongamu. V kalendáři se objevil i závod na Slovensku, byť bez doprovodu evropského mistrovství. Samostatně vystoupí GT3 v holandském Zandvoortu ve dnech 5.-7. října 2012, kde byl původně plánován i podnik světového mistrovství.
Kalendář je uveden v následující tabulce. V podnicích označených hvězdičkou se představí také GT3.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 09.04.2012 | Francie | Nogaro* |
2. | 22.04.2012 | Belgie | Zolder* |
3. | 27.05.2012 | Španělsko | Navarra* |
4. | 10.06.2012 | Slovensko | Slovakiaring |
5. | 08.07.2012 | Portugalsko | Algarve* |
6. | 25.08.2012 | Čína | Goldenport |
7. | 02.09.2012 | Čína | Ordos |
8. | 16.09.2012 | Korea | Yeongam |
9. | 30.09.2012 | Rusko | Moskva* |
10. | 02.12.2012 | Indie | Buddh |
Zdroj: GT1 World
4. dubna – GT
Na začátku úvodního víkendu se Stéphane Ratel v rozhovoru pro francouzský portál zabýval situací v šampionátech pořádaných jeho společností. První vyjádření se týkaly hlavní série GT1.
K dotazu o použití stávajícího názvu uvedl: „Nezměníte jméno kvůli změně kategorie. V 50. letech Formule 1 použila vozy třídy F2, přičemž se šampionát také nepřejmenoval. Jde čistě o technickou přeměnu, nikoliv o změny výrazu totožnosti.“ Při rozhovoru o GT1 se zmínil i o posádkách: „Chceme učinit tento šampionát profesionálním, ale pokud nebude v posádce jeden platící jezdec, kdo zaplatí rozdíl?“ V Blancpain Endurance Series se smíšené posádky osvědčily, ale ke GT1 dodává: „Musíme najít potřebné peníze.“ Také naznačil vybavení vozů karbonovými brzdami a jinou aerodynamikou v budoucnosti.
K zaplněnému startovnímu roštu (56 vozů) u BES uvedl, že se poprvé dočkal situace, kdy jsou připraveni náhradníci. Plynule přešel ke GT3, kde je situace opačná a letos neočekává více jak 18 vozů na roštu. K příštímu ročníku naznačil: „Máme nějaké představy o roce 2013, například zakládání juniorských týmů.“
Zdroj: Endurance-Info
8. dubna – GT1
Šéf společnosti SRO se vyjádřil k budoucnosti jeho hlavního šampionátu. Sdělil pro Evropany nepříliš povzbudivé vyjádření o pokračující snaze zamířit východním směrem. Naznačil smělé plány inspirované A1GP.
Ratel věří, že účast ruské stáje na roštu prolomí smůlu při předchozích neúspěšných pokusech v Domoděvu anebo Smolensku. Podobné problémy musel řešit v Číně, kde došlo k obratu po loňské premiéře čínské stáje. K ruskému týmu uvedl následující skutečnosti: „Původně měl vozy provozovat Young Driver AMR. Spolupracovali jsme s Leo Machitskim (loňský pilot ruské národnosti v týmu Gravity-Charouz, pozn. autora), který zařizoval záležitosti v Rusku. Dohoda se stájí young Driver byla ústní. Pak zpanikařili! Jediným týmem, který se mohl připojit s dvojicí DBRS9 byl LMP Motorsport. Souhlasili, posléze Prodrive (úpravce závodních vozů Aston Martin, pozn. autora) navýšil podporu.“ Francouzský podnikatel dále uvedl, že věří v získání titulárního sponzora, stejně jako u čínského projektu.
Podobný postup by měl být použit u týmu Sunred, tentokrát s indickými zájemci a jezdci.
Ratel velmi rychle opustil myšlenku reprezentace jednotlivých výrobců a zmiňuje se o jiných záměrech: „Chceme zavést deset stájí zastupujících deset zemí. Každý se posmíval A1 GP a národnostem. Takže dalším krokem je deset různých vlajek. Při bližším pohledu nejsme daleko. Německý tým najde partnera, další vyjede pod jinou národností."
Zdroj: Endurance-Info
Foto: Martin Straka
8. - 9. dubna – GT1, GT3
Ve francouzském Nogaru se odehrál úvodní podnik světového mistrovství. Kvalifikační závod se odehrál netradičně v neděli, hlavní v pondělí během prodlouženého velikonočního víkendu. I přes rozdílné podmínky byla dvakrát nejúspěšnější dvojice stáje Belgian Audi Club WRT Stéphane Ortelli/Laurens Vanthoor. Další informace a úplné výsledky o kvalifikačním klání naleznete Zde, o hlavním závodě Zde
Doprovodem světové série se stalo evropské mistrovství GT3. V prvním závodě byla nejrychlejší také posádka vozu Audi ve složení Sourd/Guilvert. Druhý závod dopadl nejlépe pro sestavu Buhk/Baumann ze stáje s českou vlajkou Heico Gravity Charouz. Ve voze týmu Rhino´s Leipert se objevil slovenský pilot Filip Sládečka. V neděli nebyl se svým německým kolegou Gerhardem Tweaserem klasifikován, v pondělí skončili osmí.
Zdroj: GT1, GT3, Formule
15. dubna – GT3
Na britském okruhu Brands Hatch se připravoval na svůj vstup do evropského mistrovství Nigeria Eagle Racing Team. O vůz Audi R8 LMS by se staral tým United Autosports. Vedoucím stáje je Ribi Adeshokan, jezdci Sam Collins a Ovie Iroro, všichni původem z Nigérie.
Zdroj: Endurance-Info
15. dubna – Blancpain Endurance Series
Ani nepříznivé počasí nedokázalo odradit 55 účastníků úvodního závodu druhého ročníku Blancpain Endurance Series. Na okruhu v italské Monze se před tifosi představil i motocyklový mág Valentino Rossi. Sedminásobný šampión Moto GP se v náročných podmínkách neztratil a nebýt slabšího výkonu jeho kolegy, mohl skončit i lépe než na celkovém 18. místě (9. ve třídě GT3 smíšených posádek).
Belgická stáj to myslí s útokem na titul v tomto seriálu velmi vážně, protože se posádce Palttala/Leinders/Martin (Marc VDS, BMW Z4) podařilo vyhrát po startu z 18. pozice. Nejlepší smíšenou sestavou byla celkově sedmá trojice Amos/Petrobelli/Bonacini (Vita4One Italy, Ferrari 458). V této třídě se na roštu objevil i Porsche 997 slovenské stáje ARC Bratislava, v němž posádka Konopka/Crotti/Mikuláško skončila celkově čtyřicátá (28. ve třídě).
Zdroj: BES
21. dubna – European Le Mans Series, GT3
Pořadatel série ELMS učinil vstřícný krok, který by měl naplnit startovní pole dalšími účastníky. V rámci třídy GTC vozů z pohárových sérií se mohou zúčastnit týmy s automobily dle pravidel pro třídu GT3. V plánu je výkonnostní srovnání těchto automobilů, aby nebyla rychlejší než vozy vyšší kategorie GTE Pro-Am. Zároveň byl zveřejněn seznam povolených vozů včetně letošní novinky z britského Gaydonu.
Kromě modelů zastoupených v kategorii GTE mj. Ferrari 458, Porsche 997, případě Aston Martin Vantage se na roštu může objevit Audi R8, BMW Z4, Lamborghini Gallardo, McLaren MP4-12C anebo Mercedes-Benz SLS.
Zdroj: ELMS
21. – 22. dubna – GT1, GT3
Dva týdny po úvodním víkendu pokračoval šampionát v belgickém Zolderu. V sobotu se nejrychlejší dvojicí stali Bartels s Buurmanem ve voze BMW Z4 týmu Vita4One. Další informace a úplné výsledky z kvalifikačního závodu naleznete Zde, fotogalerii Zde.
V neděli zvítězila dvojice Halliday/Parisy s vozem Porsche 997 stáje Exim Bank. Výsledky hlavního závodu s obrazovou galerií naleznete Zde
Také v Belgii byla na pořadu dvojice závodů evropského mistrovství. Nejrychlejší posádka obou závodů Perez/Cirò sedlala Ferrari 458 týmu AF Corse. Obohacením slabě obsazené série se stal Chevrolet Camaro týmu Reiter. Můžete si jej prohlédnout s dalšími fotografiemi ze Zolderu Zde
Zdroj: GT1, GT3, Formule
Foto: Tomáš Krejčík
27. dubna – GT3, Maserati, Bentley
Italský výrobce s Neptunovým trojzubcem ve znaku se letos objeví v úpravě podle pravidel GT3. Účastník pohárových závodů a italské série GT Swiss Team plánuje nejprve účast ve španělském šampionátu, později i v International GT Open. Základem je pohárový model Maserati GranTurismo MC Trofeo.
Dalším zajímavým vozem, zatím pouze v plánech britského výrobce, by se mohl stát Bentley Continental. Britové se chtěli vrátit do Le Mans, kde v roce 2003 narušili nadvládu Audi v hlavní kategorii, ale odrazují je plánované změny předpisů. Další možností může být úprava zmíněného modelu podle pravidel GT3.
Zdroj: Racing World, Maserati
Stane se
26. – 27. května - MS GT1, ME GT3, Navarra
Ve Španělsku se odehraje třetí dějství mistrovství světa před červnovou návštěvou na Slovensku. V evropském šampionátu budou mít po tomto víkendu účastníci za sebou polovinu sezóny.
Zdroj: GT1 World, GT3, Formule
2. června - Blancpain Endurance Series, Silverstone
Druhý podnik vytrvalostního šampionátu se odehraje po přesunu na britské ostrovy.
Zdroj: BES, Formule
Další přehled vyjde v týdnu na přelomu května a června (29. května – 3. června).
Předchozí vydání Zápisků z období 27. února – 31. března naleznete Zde. Jeho obsah je v následující tabulce:
Datum | Série | Popis |
29.02. | MS GT | Oznámení stáje AF Corse o angažování Filipa Salaquardy |
01.03. | MS GT | Stáj W-Racing Team zveřejnila sestavení jezdeckých dvojic |
01.03. | MS GT | Německý tým Reiter Engineering se stal šestým účastníkem MS |
03.03. | GT3 | Audi Sport předalo prvních dvacet vozů nového modelu týmům |
12.03. | MS GT | Zveřejnění startovní listiny světového mistrovství |
16.03. | MS GT | Ratel sdělil Autosportu představy vývoje techniky pro MS |
Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz
GT1 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.
GT3 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.
Blancpain Endurance Series Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o Blancpain Endurance Series. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a seznam úspěšných jezdců. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody BES.