Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Whitmarsh: "Zelenější motory jsou pro budoucnost F1 důležité."

Whitmarsh: "Zelenější motory jsou pro budoucnost F1 důležité."

Přeplňované šestiválce jsou krokem vpřed i přes vyšší náklady.

Šéf týmu McLaren Martin Whitmarsh se postavil na nové ekologičtější motory, které se mají ve Formuli 1 začít používat od roku 2014, přestože jejich vývoj bude znamenat nárůst nákladů.

Výrobci pohonných jednotek nyní pilně pracují na nových přeplňovaných vidlicových šestiválcích o objemu 1,6 litru. Jejich cena se přitom zatím odhaduje na 20 milionů eur na sezónu, což by si ne všechny týmy mohly být schopné dovolit.

Whitmarsh je však přesvědčen, že přechod k menším motorům přeplňovaným turbem je pro sport správným krokem, neboť se zlepší jeho image coby odvětví ohleduplného k životnímu prostředí.

"Musíme respektovat skutečnost, že sport na jednu stranu výrobcům motorů říká, chceme nové technologie a chceme zcela nový motor, což nepochybně znamená, že budou muset utratit spoustu peněz, aby tak učinili," řekl Whitmarsh v rozhovoru pro Autosport. "Ale taková je výzva.

Když zavedete změny pravidel, všechny z dobrého důvodu, abyste učinili sport sociálně relevantním a technologie vhodnými, nevyhnutelně s tím budou spojené náklady. A to je něco, co musíme vyvážit a být ohledně toho velice opatrní.

Kdybych byl jedním z týmů směrem ke konci boxové uličky, chtěl bych své motory zadarmo a chtěl bych své pneumatiky zadarmo, ale zároveň snad sportu evoluce prospívá. Žádný sport, a zejména žádný technický sport jako ten náš, se nemůže změnit a nereflektovat to, co lidé vnímají."

Whitmarsh je přesvědčen o tom, že kdyby se F1 držela současných osmiválců, vystavila by se do budoucna kritice pro ekologickou lhostejnost.

"Pokud bude F1 vnímána jako palivožrout, který se neohlíží na technologie, které jsou velice relevantní pro automobilové společnosti, pak budeme skutečně propagovat špatný obrázek. Formule 1 by měla být o efektivitě.

Jednou ze skvělých věcí na RRA (Resource Restriction Agreement = Dohoda o snížení nákladů - pozn. redakce) je, že vytváří velké výzvy. A spíše než jen říct, že chceme více prostředků, abychom vůz zrychlili, si teď musíme pokládat otázky o tom, jak za ty peníze pořídit víc a jak pracovat efektivněji.

Lidé mluví o efektivním využití prostředků. Žádný sport by neměl volně utrácet neomezené množství peněz a prostředků a nezajímat se o efektivitu."