SRO se po letošní sezóně vzdá pořádání MS GT1
Informace o současné a budoucí situaci GT závodů.
Vedoucí pořadatelské organizace SRO, Stéphane Ratel, oznámil v úterý 17. července Komisi pro GT Mezinárodní automobilové federace FIA svůj úmysl nepokračovat v roce 2013 v pořádání dalších ročníků světového mistrovství vozů GT1 a evropského šampionátu GT3.
Mistrovství světa, které navázalo na třináct ročníků předchůdce v podobě šampionátu FIA GT, skončí po třech sezónách. Osud průkopnické série ME GT3 se naplní po uskutečnění sedmého ročníku.
V obou případech uvádí francouzský pořadatel současnou ekonomickou situaci a s ní související problémy s naplněním startovního pole. Dalším nepříznivým jevem týkajícím se závodů sportovních vozů je velmi široká nabídka možností, odrážející se na slabším zájmu účastníků i u konkurenčních sérií.
V brzké době mají být sděleny plány pro dokončení probíhajícího třetího ročníku MS GT1. Nyní jsou ze zbývajících pěti víkendů prozatím potvrzeny pouze dva: koncem září v Moskvě a začátkem prosince v Indii.
Závod v Jižní Koreji byl již dříve bez náhrady zrušen a také dvojice čínských podniků se neuskuteční. Čínský partner podmiňoval účast minimálně 18 vozidel na roštu, přičemž splnění této podmínky se po problémech ruského týmu a chybějícím druhém voze španělské stáje stalo nereálné.
Tyto víkendy by měly být nahrazeny návštěvou evropských okruhů. Podle Ratela by mělo dojít ke zveřejnění kalendáře na druhou polovinu sezóny ještě tento týden. V dohadech je zmiňován rakouský Salzburgring, německý Nürburgring a není vyloučena ani druhá letošní návštěva na Slovensku.
Foto: Tomáš Krejčík
V souvislosti se zrušením čínských závodů ukončili finanční podporu investoři z projektu Exim Bank Team China. Účast belgického provozovatele, týmu Mühlner Motorsport, je tak velmi nejistá.
Další informace také o přepracovaných plánech SRO na rok 2013 by mohly být známy po tiskové konferenci příští pátek. V belgickém Spa-Francorchamps se u příležitosti 24 hodinového závodu jedná o tradiční místo odhalování novinek pro následující sezóny. Navíc překvapivě brzy Ratel slibuje i předběžné kalendáře sérií.
Otazník zatím zůstává zda a v jaké podobě bude FIA zaštiťovat nástupnické série.
Na světových kolbištích je nejčastěji uváděna možnost bodování týmů ve třídě GTE ve vytrvalostním šampionátu World Endurance Championship. Pod hlavičkou FIA je jeho pořadatelem francouzská ACO (organizátor 24 hodin Le Mans). Letos probíhá první ročník šampionátu, jenž se vyvinul z evropské vytrvalostní Le Mans Series.
Spíše v rovině dohadů se zdá být organizace pod taktovkou SRO, byť by se jednalo o notně přepracovaný projekt v porovnání se současným mistrovstvím.
Zajímavější může být situace v Evropě. Zmiňován je španělský pořadatel GT Sport, jehož International GT Open putuje starým kontinentem od roku 2006. Účastní se jej vozy třídy GT2 a GT3 pilotované smíšenými posádkami profesionálů a amatérů. Série se těší vzrůstajícímu zájmu výrobců.
Na scéně se může objevit i nynější Blancpain Endurance Series s výbornou pověstí. Tento šampionát SRO může pomoci naplnit Ratelovo přání o pokračování dlouhotrvající spolupráce s FIA.
Zdroj: GT1, FIA, Formule, Speedweek, Racing World, GT Eins, Wikipedia