Kryté kokpity jsou pro F1 nevyhnutelné, říká Lowe
Postartovní havárie v Belgii znovu ukázala slabinu monopostů.
Ve světle nedávných událostí se zdá být stále více nevyhnutelné, že kokpity vozů Formule 1 budou v budoucnu kryté. Vývoj prvků chránících hlavu jezdce se znovu dostal na přetřes po hromadné havárii po startu Velké ceny Belgie.
Lotus Romaina Grosjeana během karambolu přeletěl přes kokpit vozu Fernanda Alonsa, Španěl měl přitom štěstí, že neutržil žádnou ránu přímo na helmu.
Znovu se však ukázala zřejmě největší slabina monopostů. Ty jsou sice díky přísným bezpečnostním regulím extrémně odolné vůči nárazům, hlava jezdce však zůstává vystavena všem letícím objektům.
Technický ředitel McLarenu Paddy Lowe se nechal slyšet, že belgická postartovní havárie připomněla, jak důležitá je práce krytých kokpitech, které by se mohly ve F1 objevit už v roce 2014.
"Rok 2014 je záměrem, jelikož jsme s tímto projektem začali před rokem," řekl Lowe, který na vývoji krytého kokpitu spolupracuje. "Osobně si myslím, že je to nevyhnutelné, protože je to jediné místo, které je z pohledu bezpečnosti takhle vystavené.
Čas od času to znovu vidíte a říkáte si, ten měl štěstí. Jednoho dne nebude. Současně je to však otevřená formule, takže to musíme zachovat, ale mělo by to být technicky možné ať už tak, či tak."
Pozornost na ochranu kokpitu byla zesílena po těžké havárii Felipeho Massy v kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska v roce 2009, která se stala necelý týden poté, co při závodě Formule 2 na Brands Hatch zahynul Henry Surtees, když jej do hlavy zasáhlo utržené kolo z vozu jeho soupeře.
Lowe sdělil, že se již nepracuje na konceptu krytí kokpitu průhlednou kupolí, testy totiž potvrdily, že je trubkový rám lepším řešením.
"Vyrobili jsme testovací kus a testovali jsme ho strukturně různými nárazy, například jsme na něj vystřelovali kola, a bylo to úspěšné.
Takže chápeme některé parametry, co se týče úhlů, které potřebujeme, a pevnosti těch dílů. Na čem se právě pracuje, je vyhodnocování výhledu a my jsme se svou interpretací již provedli nějakou práci na simulátoru.
Ideálně jezdec nechce mít v cestě nic, ale stejně jako když řídíte silniční vůz, nebo dokonce i tu starou dodávku od VW ve sloupkem uprostřed, prostě si na to zvyknete, že? Zjistili jsme, že pokud ty sloupky nejsou moc velké, je to něco, na co se dá zvyknout.
Takže máme nějaké parametry týkající se velikosti sloupků a teď se snažíme vyrobit něco, co bude mít takovou velikost a bude dostatečně pevné."
Šéf stáje Ferrari Stefano Domenicali však poznamenal, že by se práce na krytých kokpitech neměla uspěchat, neboť je potřeba vzít v potaz celou řadu bezpečnostních hledisek.
"Měli jsme štěstí, protože se Fernandovi nestalo nic s hlavou," řekl Domenicali. "Pracujeme s federací na nalezení správného systému ochrany, protože na tom, co testujeme a na čem pracujeme se také můžete setkat s určitými problémy, jako možnost hýbat s těmi ochrannými prvky v případě ohně nebo něčeho horšího. Takže musíme být ohledně těchto zařízení velice opatrní."