Zápisky z deníku Gran Turisma 9/2012
Přehled zpráv věnovaných závodům a vozům GT.
Zápisky z deníku Gran Turisma: souhrn kratších zpráv nevydaných na tomto portálu. Připomíná odkazy závodů anebo významnější novinky zde zveřejněné. Naleznete zde také upozornění na události, jež proběhnou.
23. září – GT1, GT3, Německo
Předposlední vystoupení GT1 a závěr GT3 se odehrál v podhradí Nürburgu opět společně. Jednalo se o vydařený víkend pro české a slovenské barvy. V sobotním závodě vyhrál Štefan Rosina s Peterem Koxem z týmu Reiter (více Zde). V neděli si pro první vítězství v hlavním klání dojel Salaquarda s Vilanderem (více Zde).
Vítězem obou závodů se stala již od soboty mistrovská posádka Baumann/Buhk. Její domovský tým s českou licencí Heico Gravity-Charouz si titul mezi týmy zajistil v neděli. V níže uvedených tabulkách je výběr trojice nejlepších a umístění českých a slovenských zástupců. Úplné pořadí naleznete Zde.
Piloti na stupních vítězů, pořadí českých jezdců
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Dominik Baumann | Heico Gravity-Charouz | 214 |
1. | Maximilian Buhk | Heico Gravity-Charouz | 214 |
2. | Michael Lyons | AF Corse | 158 |
2. | Stefano Gai | AF Corse | 158 |
3. | David Mengesdorf | Rhino´s Leipert Motorsport | 153 |
3. | Harald Proczyk | Rhino´s Leipert Motorsport | 153 |
14. | Eduard Leganov | Rhino´s Leipert Motorsport | 19 |
Hodnocení týmů
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | Heico Gravity-Charouz Team | Mercedes SLS AMG GT3 | 359 |
2. | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 | 328 |
3. | Rhino´s Leipert Motorsport | Lamborghini Gallardo LP600+ | 189 |
Zdroj: GT1, GT3, Formule
23. září - Blancpain Endurance Series, Německo
Završením víkendu plného gétéček na německém okruhu byl předposlední závod druhého ročníku vytrvalostního šampionátu BES. Poprvé zde zaváhala vedoucí posádka celkového hodnocení. Palttala z týmu Marc VDS kolidoval s Lunardiho audi a skončil s poškozeným bmw mimo dráhu v kačírku. Z vítězství se tak letos poprvé radovala trojice pilotující Porsche 997 ve složení Goossens/Maassen/Hennerici z týmu Prospeed Competition. Ve třídě smíšených posádek byla nejlepší posádka Morley/Jans/Edwards s vozem mercedes týmu Black Falcon.
Zdroj: Blancpain Endurance Series
23. září – Sprint GT, 2013, Stéphane Ratel
V průběhu závodního víkendu šampionátů SRO na německém Nürburgringu se Stéphane Ratel vyjádřil k budoucnosti svých sérií. Kromě úspěšné BES zmínil další informace týkající se nástupce MS GT1.
V nové sérii chce, prozatím s blíže neuvedenými představami, účastníkům umožnit podílet se na chodu samotného šampionátu. Upřesnil zaměření kategorie Silver, která bude otevřena spíše mladým talentovaným jezdcům než schopnějším amatérům. V případě vozů nedojde k původně zamýšlenému pozastavení vývoje. První představy o novém mistrovství byly zmíněny na zdejším portálu již Zde. Ratel naznačil pouze drobné změny v kalendáři, které se dotkly vyřazení pozdějších závodů a náhradě španělské Navarry za závod v Německu.
Francouzského pořadatele příjemně překvapil neutuchající zájem o BES i po prestižním podniku ve Spa. V následujícím ročníku tohoto závodu doufá Ratel ve větší zájem výrobců, například BMW anebo Mercedesu. Novinkou v příštím roce bude obnovení nepravidelného podniku 1000 km na Nürburgringu, který má za sebou 45 ročníků od roku 1953 převážně u závodů sportovních vozů. Zpočátku na kratším okruhu, nicméně Ratel nevyloučil v budoucnu jeho pořádání na legendární Nordschleife!
Zdroj: Endurance-Info
Foto: Martin Ševčík
26. září – GT3, Bentley
Na autosalonu v Paříži představil Bentley vůz v úpravě dle pravidel GT3. Základem prototypu, který bude v příštím roce dále vyvíjen, je nejrychlejší typ v nabídce britské značky Continental GT Speed. Čistokrevného zástupce GT vozů pohání vpředu umístěný motor, který na rozdíl od sériového pohonu všech kol přenáší svoji sílu pouze na zadní kola. Další údaje nebyly prozatím uvedeny, vůz však musel projít výraznou odtučňovací kůrou z 2 320 kilogramů u silniční verze. Účast v prvních závodech je plánována na konec roku 2013.
Vedoucím vývoje je Brian Gush, který se v minulosti podílel mj. na vzniku vítězného prototypu Speed 8. V roce 2003 narušil dvojitým vítězstvím nadvládu značky Audi v 24 hodin v Le Mans.
Zdroj: Endurance-Info, Autosport, Wikipedia
29. - 30. září – GT1, Velká Británie
Pouhý týden po víkendu v Německu se účastníci GT1 přesunuli k závěrečnému podniku do Velké Británie. Na okruhu Donnington byla v obou závodech nejrychlejší posádka Makowiecki/Dusseldorp s vozem mclaren týmu Hexis.
Pozornost poutala rozhodující bitva o titul mezi jezdci, v němž se utkala dvojice Basseng/Winkelhock s duem Bartels/Buurman. Kvalifikační závod (více Zde) dle očekávání souboj nevyřešil. V nedělním klání vypjatou atmosféru nejprve prodloužilo odstraňování následků nehody v první zatáčce. Po výměně jezdců došlo v přímém souboji obou kandidátů na titul k vzájemné kolizi a pozdějšímu předčasnému ukončení závodu. Další informace o hlavním závodě (včetně úplného pořadí týmů a umístění vybraných jezdců) naleznete Zde.
Zdroj: GT1, Formule
1. října – Sprint GT, BES, 2013
Krátce po skončení světového mistrovství GT1 byly dále upřesněny plány týkající se nástupnické série. Od prvních informací uvedených již Zde bylo rozhodnuto o zmiňovaných úpravách v kalendáři, představeni první zájemci a uvedeny zmínky o neoficiálním světovém titulu.
Současná podoba kalendáře, která bude předložena v prosinci ke schválení FIA, je v níže uvedené tabulce. Oproti původním plánům bylo rozhodnuto o vyřazení posledních dvou závodů (Indie a Portugalsko), podnik v Navaře nahradí závod na neuvedeném německém okruhu (pravděpodobně Nürburgring). Poslední změnou je možná úprava původního termínu (8. září) u ruského závodu.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 16.02.2013 | Abú Zabí | Yas Marina |
2. | 31.03.2013 | Francie | Nogaro |
3. | 28.04.2013 | Belgie | Zolder |
4. | 12.05.2013 | Německo | bude oznámeno |
5. | 14.07.2013 | Holandsko | Zandvoort |
6. | 19.08.2013 | Slovensko | Slovakia Ring |
7. | bude oznámeno | Rusko | Moskva |
Ratel očekává nasazení 24 - 28 vozů, přičemž jména prvních zájemců již byla odhalena. Pokračovat chtějí všichni účastníci nastupující v MS GT1 v druhé polovině sezóny, tým Sunred může být posílen účastí úpravce vozů Ford (Lambda Performance). Sedm stávajících týmů doplní prozatím Heico Motorsport s vozy Mercedes SLS a Prospeed Competition s vozy Porsche 997. Rozhodnutí padlo také v otázce počtu vozů, když výrobce může být zastoupen na roštu maximálně třemi týmy s dvojicí automobilů.
Soutěžící, kteří budou závodit také ve vytrvalostní BES, budou zařazeni do světového hodnocení. Nejlepší čtveřice vozů v každé sérii bude oceněna trofejí pro výrobce.
Zdroj: Speedweek, Speedmagazin
14. října – Blancpain Endurance Series, Španělsko
Rozhodující podnik druhého ročníku vytrvalostní série hostil okruh v provincii Navarra. Vítězný vůz byl v obou třídách McLaren MP4-12C, v hlavní třídě s posádkou Dusseldorp/Parente/Makowiecki (Hexis), ve smíšené kategorii s dvojicí Demoustier/Tappy (ART GP). Do závodu nastoupil i slovenský jezdec Štefan Rosina, který po startu z první řady dovezl lamborghini se svými kolegy Mentenem a Koxem na celkové 11. pozici (9. ve třídě GT3 Pro). Dojmy slovenského jezdce ze závodu naleznete Zde.
Urputný boj o titul se odehrával především ve třídě profesionálních posádek. V něm byla nakonec úspěšnější posádka belgického týmu WRT. Přehled mistrů a nejúspěšnějších týmů v jednotlivých třídách je uveden v následujících tabulkách. Úplné pořadí naleznete Zde.
Vítězové tříd v hodnocení jezdců v roce 2012
Kategorie | Pilot | Tým |
GT3 PRO | Christopher Haase | Belgian Audi Club |
GT3 PRO | Stephane Ortelli | Belgian Audi Club |
GT3 PRO | Christopher Mies | Belgian Audi Club |
GT3 PRO-AM | Louis Machiels | AF Corse |
GT3 PRO-AM | Niek Hommerson | AF Corse |
GT3 GEN | Robert Hissom | Sainteloc Racing |
GT3 GEN | Pierre Hirschi | Sainteloc Racing |
V hodnocení je zmíněn i Štefan Rosina (30. ve smíšených posádkách). Vzhledem k nejasnostem ohledně zařazení jeho posádky ve Španělsku se může jednat o chybný údaj.
Přehled vítězných stájí v sezoně 2012
Kategorie | Tým | Vůz |
GT3 PRO | Belgian Audi Club Team WRT | Audi R8 LMS ultra |
GT3 PRO-AM | AF Corse | Ferrari 458 Italia GT3 |
GT3 GEN | Sainteloc Racing | Audi R8 LMS |
Zdroj: Blancpain Endurance Series
16. října – GT, FIA, ACO
Během závodního víkendu WEC v Japonsku představili zástupci FIA, pořadatele (ACO) a šampionátu (WEC) plány změn na rok 2014. Kromě technických předpisů věnovaných prototypům byly představeny myšlenky nové kategorie GT.
Jedná se o reakci na žádost výrobců požadujících předpisy dle nynější třídy GTE (GT2) namísto oblíbenější GT3. Současná roční výroba se u GTE pohybuje mezi 10 - 15 vozy, u GT3 jde o 30 - 150 automobilů. Nově vytvořená pracovní skupina ACO, FIA a výrobců bude hledat řešení v podobě technicky vyspělejší GTE s cenami vozů GT3. Zavedením jediné třídy dojde k úspoře nákladů na vývoj. První setkání pracovní skupiny je plánováno na listopad, první změny pravděpodobně po roce 2015.
Zdroj: World Endurance Championship
17. října – Stéphane Ratel
Francouzský šéf pořadatelské organizace SRO se ohradil proti plánům na vytvoření nové a jediné třídy GT. V plánech FIA a ACO spatřuje likvidaci rychle se rozvíjející a výrazně úspěšnější GT3 v porovnání se starším pojetím GTE (respektive GT2). Zároveň je ohrožená potřebná odlišnost rozdílných tříd pro zajištění potřeb jezdců, týmů a výrobců – jenž bude zachována ve třídě prototypů.
Ratel navrhuje pokračování dosavadního modelu GT3 s širším vyvážením výkonnosti, jenž je základem pestré nabídky vozů. K uspokojení výrobců chce nabídnout novou třídu GT2 s přísnějšími technickými pravidly a pouze omezeným uplatněním vyvážení výkonnosti. V případě schválení je ochoten nasadit tyto vozy v připravovaném šampionátu krátkých závodů již v roce 2014 v kategorii profesionálních posádek.
Zdroj: Endurance-Info, Speedweek
Stane se
26. - 28. října – City Challenge, Baku
Již příští víkend se odehraje v ázerbájdžánské metropoli městský závod vozů GT3. Na roštu by se mělo objevit 24 vozů, mj. také některých účastníků letošního MS GT1. Za volanty gétéček se posadí nejen směsice amatérských a profesionálních jezdců ze závodů sportovních vozů, ale mj. také mistr světa F1 Jacques Villeneuve. V současnosti je uveden v listině také český zástupce Eduard Leganov, amatérský pilot letošního ME GT3. Vzhledem k připravovanému přenosu přes internet vyjde speciální článek k tomuto podniku během příštího týdne.
Zdroj: City Challenge
Foto: Tomáš Krejčík
Další přehled zpráv ze světa GT je plánován na třetí týden v listopadu (12. - 18. listopadu).
Předchozí vydání Zápisků z období 10. srpna – 15. září naleznete Zde. Jeho obsah je v následující tabulce:
Datum | Série | Popis |
19.09. | GT1 | šestý podnik MS GT1 na Slovakia ringu |
02.09. | GT1 | Premiéra MS GT1 a ME GT3 v Rusku na Moscow Raceway |
10.09. | GT1 | Zvěsti o nahrazení indického závodu podnikem v Evropě |
12.09. | GT3 | Porsche plánuje příští rok testovat vůz pro GT3 upravený z typu 991 |
13.09. | BES | Oznámení Valentina Rossiho o dalším vystoupení v BES |
13.09. | GT1 | Oznámení o uskutečnění závěrečného podniku v Donningtonu |
13.09. | GT3 | Zvěsti o představení vozu Bentley Continental v úpravě pro GT3 v Paříži |
Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz
GT1 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.
GT3 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.
Blancpain Endurance Series Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o Blancpain Endurance Series. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a seznam úspěšných jezdců. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody BES.
24 hodin ve Spa – 2012 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, přehled základních pravidel anebo program víkendu. Významnou část představují informace o rozdělení do tříd, týmech, jejich technice a jezdeckém obsazení včetně výčtu úspěšných závodníků. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.