Muller vítězem podivné kvalifikace
FIA WTCC Rakousko - kvalifikace
Přestože výsledky na první pohled nic takového nenapovídají, byla dnešní kvalifikace pro zítřejší závod na Salzburgringu zřejmě tou nejpodivnější, jaká se odehrála od samotného založení série FIA WTCC v roce 2005. Hlavním důvodem se zřejmě stala skutečnost, že na Salzburgringu může u vozů WTCC činit rozdíl v časech na jedno kolo zajetých samostatně a nebo s pomocí "závěsu" za dalším vozem až 0,7 sekundy. Až příliš se tedy taktizovalo a kvalifikace spíš připomínala chvílemi šachovou partii než souboj o dosažení nejrychlejšího času. Situace došla tak daleko, že stewardi momentálně vyšetřují za chování na dráze celkem 14 jezdců a postavení na roštech zítřejších závodů se tedy může klidně ještě měnit.
V první části kvalifikace zajel již v úvodní části velmi rychlé kolo Tom Chilton (1:26,570), jak se později ukázalo, tento čas již nikdo nepřekonal. Druhé místo patřilo dlouho Alexu MacDowallovi, třetí držel Yvan Muller. Dramatický byl především závěr prvního kvalifikačního segmentu, protože se zdálo, že se piloti více soustředili na vyšachování svých soupeřů, než na dosažení nejlepších časů. Taktizovalo se především v posledních zatáčkách před cílem, kdy jezdci vpředu mnohdy náhle brzdili, aby se jezdci v závěsu dostali před ně. Přesně tak se Pepe Oriola srazil zatáčce č.9 s Charlesem Ng, James Thompson nedobrzdil v zatáčce č. 1, Valente a Coronel se srazili v okamžiku, kdy se snažili vyhnout Tarquinimu, který se po dráze sunul šnečím tempem a Marc Basseng havaroval ve výjezdu z poslední zatáčky svého posledního měřeného kola. Do druhé části kvalifikace tedy postoupili následující jezdci: Chilton, MacDowall, Muller, Nykjær, Monteiro, Michelisz, Nash, Huff, Coronel, Oriola, Tarquini a D’Aste.
V druhé části kvalifikace přineslo rozhodnutí v podstatě již první měřené kolo, kdy Muller časem 1:25,756 porazil Chiltona o dvě desetiny sekundy. Třetí nejlepší čas zajel Robert Huff. Čtvrté místo patřilo MacDowalllovi, následoval Nykjaer a Tarquini. Tom Coronel vyčkával v depu. K druhému pokusu vyjeli jezdci z pit lane v okamžiku, kdy do konce kvalifikace zbývalo méně, než dvě minuty. Nikomu se však nechtělo stát se "mašinkou" a pomoci ostatním k lepším časům. Tempo všech na trati bylo tak pomalé, že kvalifikace skončila dříve, než kdokoliv z jezdců stačil objet měřené kolo, takže Coronel zůstal bez měřeného času. K dovršení všeho pak ještě dokázal havarovat při návratu do boxů.
p.
|
Jezdec | Tým |
Vůz
|
Čas
|
Odstup
|
1.
|
Y. Muller | RML |
C
|
1:25.756
|
|
2.
|
T.Chilton | RML |
C
|
1:25.961
|
+ 0.205
|
3.
|
R.Huff | Münnich Motorsport |
S
|
1:26.554
|
+ 0.798
|
4.
|
A. MacDowall | Bamboo-engineering |
C
|
1:26.560
|
+ 0.804
|
5.
|
M.Nykjaer | Nika Racing |
C
|
1:26.654
|
+ 0.898
|
6.
|
G.Tarquini | Honda Racing Team JAS |
H
|
1:26.701
|
+ 0.945
|
7.
|
T.Monteiro | Honda Racing Team JAS |
H
|
1:26.746
|
+ 0.990
|
8.
|
P.Oriola | Tuenti Racing Team |
S
|
1:26.887
|
+ 1.131
|
9.
|
N.Michelisz | Zengő Motorsport |
H
|
1:26.902
|
+ 1.146
|
10.
|
J.Nash | Bamboo-engineering |
C
|
1:26.938
|
+ 1.182
|
11.
|
S.D´Aste | PB Racing |
B
|
1:27.432
|
+ 1.676
|
12.
|
T.Coronel | ROAL Motorsport |
B
|
1:27.148
|
+ 1.392
|
13.
|
M.Bennani | Proteam Racing |
B
|
1:27.323
|
+ 1.567
|
14.
|
M.Kozlovskij | LADA Sport Lukoil |
L
|
1:27.415
|
+ 1.659
|
15.
|
F.Barth | Wiechers-Sport |
B
|
1:27.564
|
+ 1.808
|
16.
|
F.Engstler | Liqui Moly Team Engstler |
B
|
1:27.647
|
+ 1.891
|
17.
|
M.Basseng | Münnich Motorsport |
S
|
1:27.860
|
+ 2.104
|
18.
|
H.Valente | Campos Racing |
S
|
1:27.912
|
+ 2.156
|
19.
|
D.O´Young | ROAL Motorsport |
B
|
1:28.017
|
+ 2.261
|
20.
|
J.Thompson | LADA Sport Lukoil |
L
|
1:28.021
|
+ 2.265
|
21.
|
Ch.Ng | Liqui Moly Team Engstler |
B
|
1:28.575
|
+ 2.819
|
22.
|
R.Münnich | Münnich Motorsport |
S
|
1:28.932
|
+ 3.176
|
23.
|
F.Monje | Campos Racing |
S
|
1:29.454
|
+ 3.698
|
Všechny časy neoficiální
C-Chevrolet, H-Honda, L-LADA, B-BMW, S-Seat