Vozy F1 ještě výrazně zrychlí, říká Allison
Týmy se zatím příliš nezaměřovaly na aerodynamiku vozu.
Technický ředitel Ferrari James Allison se nechal slyšet, že se ještě před prvním závodem letošní sezóny Formule 1 rapidně zvýší výkonnost nových monopostů.
Po prvních předsezónních testech ve španělském Jerezu několik jezdců prohlásilo, že letošní vozy Formule 1, které jsou nově poháněny motory V6 o objemu 1,6 litru s turbem, jsou až příliš pomalé. Allisonův názor však tyto obavy trochu krotí.
Allison totiž zastává názor, že vzhledem k tomu, že se týmy zatím zaměřují spíše na zlepšení výkonu motoru, jeho spolehlivosti a pracují také na vylepšení aerodynamiky, se zatím ani jeden z letošních vozu nepřiblížil svému plnému potenciálu.
Týmům se podle něj navíc daří nalézat v aerodynamických tunelech stále vyšší přítlak, což se následně pozitivně odrazí na rychlosti vozů při průjezdu zatáčkami.
"Jen se podívejte na velikost zadního křídla, vypadají víceméně jako křídla kanadského typu," řekl James Allison. "To zhruba odkazuje na velikost přítlaku letošních vozů. Kromě toho nemáme ani výfukovou podlahu.
Nová pravidla však nabízejí nové příležitosti, takže míra nalézání přítlaku docela rychle roste. Nikdy nevíte, kdy se to zlomí, zatím ale nepozorujeme žádné příznaky, že by k tomu mělo dojít."
Řada týmů navíc v Jerezu nasadila na svůj vůz pouze základní aerodynamický balíček. Pro nasazení větších aerodynamických vylepšení vyčkávají až do pozdější fáze letošních předsezónních příprav.
Jenson Button je jedním z jezdců, který nepochybuje o zlepšení rychlosti vozu před úvodním závodem sezóny, Velkou cenou Austrálie v Melbourne. Věří také, že ke zlepšením bude docházet v průběhu celé letošní sezóny.
"Když přijedeme na první závod, všichni budou mnohem rychlejší," řekl mistr světa z roku 2009.
"Na konci sezóny bychom pak nemuseli tolik zaostávat, jen o pár sekund (za výkony z roku 2013)."
Podle hlavního testovacího inženýra Williamsu Roda Nelsona se v nadcházejících testech v Bahrajnu už budou týmy více zaměřovat na hledání rychlosti vozu, ačkoliv až do prvních jízd v Austrálii by podle něj nemusela být patrná pravá výkonnost jednotlivých monopostů.
"Na svém seznamu mám asi 300 věcí, které musím udělat a myslím, že zatím jsem si z toho odškrtl tak 50," řekl.
"Je před námi spousta práce. Musíme odjet celou závodní vzdálenost, což není o kvalifikační rychlosti.
Máme různé testy, na které se podíváme, abychom například dokázali porovnat degradaci pneumatik s výkonností v prvním kole.
Pro Melbourne budeme mít spoustu nových aerodynamických dílů, které očekáváme, že dorazí ke druhému testu do Bahrajnu," dodal Nelson.