Brundle varuje před zavedením aktivních závěsů
Vozy by prý mohly jezdit jako autíčka na dětských autodráhach.
Nedávno jsme se dozvěděli, že Strategická skupina Formule 1 zvažuje znovuzavedení aktivních závěsů kol. Aktivní závěsy by podle původního návrhu měly být unifikované a žádnému týmu by tak neposkytovaly žádnou výhodu, naopak, usnadnily by nastavování vozů a umožnily zredukovat počet zaměstnanců, kteří musí spolu s týmem cestovat po celém světě.
Znepokojení nad tímto návrhem však vyjádřil Martin Brundle. Ten v F1 závodil v letech 1984 až 1996 a byl tak svědkem první éry užívání aktivního zavěšení, které bylo zakázáno před sezónou 1994.
"Pokud by prošly návrhy aktivního zavěšení a 18 palcových kol, musely by týmy kompletně přepracovat zavěšení i aerodynamiku svých vozů", upozorňuje Brundle. "Netuším, jak sakra chtějí něco ušetřit tím, že všichni začnou s vývojem zcela nových vozů.
Kromě toho hrozí, že vozy budou opět jezdit po trati jako přilepené: "Něco takového by vyhovovalo jedině aerodynamikům některých týmů. Obávám se ale, že bychom se tak vrátili k vozům připomínajícím autíčka z dětské autodráhy - držely by na trati jako přilepené.
Paddy Lowe (zastánce aktivních závěsů) se v těchto věcech vyzná asi milionkrát lépe než já, ale myslím, že mu nejde o šetření. Chce pouze otevřít novou oblast vývoje a nové příležitosti pro jeho tým."
Paddy Lowe, současný technický ředitel Mercedesu, pracoval do roku 1992 jako vedoucí oddělení elektroniky u týmu Williams, průkopníka aktivního zavěšení ve Formuli 1.
"Myslím, že není dobrý nápad zavádět jednotný systém aktivního zavěšení", vyjádřil se mezitím Lowe. "Smyslem F1 je vyvíjet technologie a tlačit je až na limit."
Je však otázkou, zda FIA v době velkých problémů malých týmů vůbec může nad zavedením volného vývoje aktivních závěsů vůbec uvažovat, nebo jde jen o součást vyjednávací taktiky velkých týmů sdružených v Strategické skupině.