Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Lopez chce velkou změnu v rozdělování výnosů

Lopez chce velkou změnu v rozdělování výnosů

Red Bull dostává příliš mnoho, Caterham zas příliš málo.

Šéf Lotusu si myslí, že Formule 1 by neměla přehodnotit pouze možnosti snížení nákladů, ale i způsob rozdělování příjmů. Gérard Lopez upozorňuje, že velké týmy dostávají obrovské podíly z příjmů celé Formule 1 a stávají se tak ještě většími. To nutí ostatní týmy více investovat a opět roztáčí nákladovou spirálu.

Podle Autosportu obdrží takové Ferrari nebo Red Bull ročně od majitelů komerčních práv okolo 100 milionů liber, zatímco Lotus, který skončil loni čtvrtý, pouze 40 milionů a Caterham 6 milionů. Rozdíly jsou tedy obrovské a podle Gérarda by se měl systém odměňování od základů změnit. Nejlepší týmy by měly dostat více než ostatní, ale ne několikanásobně více.

"Co bylo pravdou před dvěma lety, dnes již pravdou být nemusí", naráží Lopez na podepsané dohody s Berniem Ecclestonem. "Před dvěma lety nám například tvrdili, že nové motory vydrží déle a týmy díky tomu ušetří. Opak je ale pravdou a letos nás pohonné jednotky stojí dvojnásobek toho, co jsme platili loni."

V F1 je momentálně pouze 11 týmů a každý si je vědom, že si sport nemůže dovolit odchod několika z nich najednou, kdyby se i jednalo o ty nejmenší z nich: "Už si nemůžeme dovolit ztratit další týmy. I odchod jediného z nás by byl problémem. Dokážete si přitom představit, že by Real Madrid, Barcelona nebo Bayern Mnichov nechtěly hrát Ligu mistrů, protože by si ji nemohly dovolit hrát?

Myslím, že bychom měli mít téměř franšízingový systém s rovnoměrnějším rozdělováním výnosů. Neříkám, že každý má dostat stejný podíl, ale každý tým by měl dostat dost na to, aby si mohl udržet svou úroveň a byl součástí dobré show.

Lopez ale nadále zůstává i příznivcem kontroly nákladů.