Rozhovor: Hlavní inženýrka aerodynamického designu
Force India představuje jednoho z důležitých členů svého týmu.
Force India nastartovala projekt, během kterého představuje svým fanouškům lidi, kteří v týmu zastávají důležitá, ale často přehlížená povolání. Tušíte, čím se asi zabývá Samantha Groombridge, hlavní inženýrka aerodynamického designu?
Jak jste se dostali do Formule 1?
Když jsem byla malá, ráda jsem spolu s otcem sledovala F1 v TV. Byla to součást našeho nedělního odpoledne. Skutečnou vášeň pro motorsport jsem v sobě objevila v 16 letech. Měla jsem obrovské štěstí a ve Spa se mi naskytla příležitost posadit se do závodního vozu Lister Storm. To mě motivovalo přihlásit se na Univerzitu v Hertfordshire, kde jsem vystudovala obor automobilové inženýrství. Hned po škole jsem se jako datový inženýr zúčastnila závodu Le Mans. Můj sen o F1 se splnil v roce 2006 a do Force India jsem se dostala v roce 2010.
Co je vaším hlavním úkolem a čím přispíváte k úspěchům týmu?
Pracovní náplň inženýra aerodynamického designu je poměrně různorodá. Každý den je trochu jiný a každá nová výzva přinese něco jiného než ta předchozí. Používáme velice výkonný počítač, v kterým jsou všechny tvary našeho vozu a pracujeme na jeho aerodynamických vlastnostech. Je jedno, které části vozu se dotknete, každý kousíček prošel rukama některého z našich inženýrů.
Nejnáročnější součást vaší práce?
Jsme mezičlánkem mezi aerodynamiky počítačem. Aerodynamici mívají hlavy plné zajímavých nápadů a my jim jejich pomáháme dostat ven. Musíme být připraveni pracovat s různými formami vstupů. Někdy je to tabulka dat, jindy výkres či verbální komunikace. Všechno by to samozřejmě mělo probíhat rychle a efektivně, ale kluci od aerodynamiky občas nevědí říct víc než: "Ano, něco takového… ale jiné!“
Zažijete občas i momenty, které se vám vryjí do paměti?
My inženýři zažíváme vlastní malé vítězství pokaždé, když se naše řešení osvědčí na trati. Ať už se jedná o malé vylepšení nebo vyřešení závažného problému, vždy je to pro nás motivující a takové chvíle mám nejraději. Jako člen týmu samozřejmě nemohu zapomenout na Brazílii 2012 (Hülkenberg 30 kol vedl závod) a Bahrajn 2014.