Časně ráno se nejvíc dařilo Rosbergovi
Velká cena Japonska - 1. trénink
Vítejte, noční tvorové, upíři, ježibaby a skalní fanoušci Formule 1! Je 3:00 a v Japonsku se v tomto nekřesťanském čase začal první trénink na velkou cenu. Vozy zavítaly na jeden z nejkrásnějších okruhů kalendáře F1, Suzuku.
Jako první na trať vyrazil nováček Max Verstappen. Syn bývalého závodníka F1, Jose Verstappena, absolvuje svůj první trénink a poprvé se posadil do letošního monopostu STR. V příštím roce nahradí Jean-Erica Vergna, ale už jeho první kolo znamenalo překonání rekordu - Holanďan se stal nejmladším jezdcem, který se kdy účastnil víkendu velké ceny. Příští rok ho na trati rozeznáme podle čísla 38. Navzdory očekáváním se tréninku nezúčastnil Will Stevens, kterého jsme měli vidět ve voze Marussie.
Tajfun je ještě daleko a v Japonsku se jeho blížící se příchod zatím projevil pouze zataženou oblohou, takže jezdci neměli kam spěchat a po instalačních kolech na chvíli zavládlo v Suzuce ticho. To přerušil až Roberto Merhi v barvách Caterhamu, kterého ale následoval Valtteri Bottas a hodnotu prvního opravdu rychlého času stanovil na 1:37.436. O rychlé kolo měl zájem i Max Verstappen, ale musel se vyhýbat Merhimu, který svůj monopost nezvládl a otočil se v Spoon Curve.
Už o dalších pár minut si boj o nejrychlejší čas přivlastnili jezdci Mercedesu. Po první půlhodině na nejtvrdší směsi pneumatik Pirelli se na vrcholu tabulky usadil Nico Rosberg, Lewis Hamilton ztrácel 3 desetiny sekundy. Obecně se očekává, že na rychlém okruhu v Suzuce nedá Mercedes svým konkurentům šanci a už v kvalifikaci obsadí suverénně první řadu. Do tohoto souboje by však rádi promluvili i jezdci Williamsu, Ferrari a Red Bullu. Po první půlhodině byl "nejlepší ze zbytku světa" Bottas. Své mechaniky nepotěšil Gutiérrez, který oral na vnějšeku zatáčky Degner 1.
První půlhodinu a tedy ani bonusovou sadu pneumatik nedokáazli využít Kevin Magnussen ani Max Chilton. Bláznivé počasí doválo do Suzuky teplý a extrémně vlhký vzduch. To si všimli nejen fanoušci na tribunách, ale i jezdci. Většina z nich po první půlhodině nejenže opustila své monoposty, ale shodili také horní část overalu a přilby vyměnili za kšiltovky. Pozornost v tu chvíli poutaly pouze dvě osobnosti. V boxech McLarenu si kameraman všímal modelku Jessicu Mičibatu, japonsko-argentinskou snoubenku Jensona Buttona. V boxech Ferrari zase přitáhl pozornost Fernando Alonso, který se svými mechaniky podělil o šťavnaté hrozny. Dlouhé ticho přerušili až téměř v polovině kvalifikace Merhi a Vettel.
Na čerstvých pneumatikách opět panovaly mercedesy a Rosberg svůj čas ještě před koncem druhé půlhodiny zlepšil až na 1:35.451, zatímco Hamilton se mu přiblížil na rozdíl jeden a půl desetiny. Před Bottase se dostal Alonso, ostatní už ztráceli víc než sekundu. Na trať se již dostal i Kevin Magnussen a čas už chyběl jen vedle jména Maxe Chiltona. Pěkné průjezdy esíčky předváděl Ricciardo, díky čemuž se držel 2 desetiny sekundy před týmovým kolegou.
Časy naznačily, že dobrý víkend by mohlo mít Toro Rosso. Kvjat se stabilně držel v první desítce a 17 letý Verstappen zaostával jen o desetiny. Rychlé zatáčky asi naopak nebudou vyhovovat vozům Force India. Pozadu jsou letos již tradiční dvojice Lotus/Sauber a Marussia/Caterham.
Po hodině se k zábavě na trati konečně přidal i Chilton a seznam byl tak zkompletován. Rozdílné výkony podali jezdci Williamsu. Zatímco Bottas se stabilně držel mezi pěti nejrychlejšími, Massu jeho soupeři nepustili do první desítky. Rychlost Ferrari kromě Alonsa opět potvrzoval i Kimi Räikkönen, který se snad už definitivně sžil s F14 T. Scuderie bude jeho body potřebovat v souboji s Williamsem o třetí místo poháru konstruktérů. Williams bojuje o suverénně nejlepší umístění za poslední léta, Ferrari potřebuje alespoň minimalizovat škody.
20 minut před koncem tréninku chtěl Sergio Pérez vědět, ve kterých zatáčkách by se mohl zlepšit. Odpověď: "Teď ti to nemůžu říct. OK? "I takhle si musí jezdci zvykat na omezení radiokomunikace.
Předčasně bohužel skončil první trénink Maxe Verstappena, který možná ukončil pouť jednoho z Vergneho motorů, nebo alespoň jeho turba. Do konce tréninku však už zbývalo pouhých 6 minut a Holanďan měl za sebou pěkných pár kol.
V posledních desítkách minut se již jezdci soustředili na delší jízdy s tvrdou sadou a nejlepší časy se už neměnily. Nejvíc pilotů se nechalo svést náročnou zatáčkou Spoon a nejeden z nich si výjezdem mimo trať pořádně ušpinil pneumatiky. Před zítřejší kvalifikací však ještě mají dostatek času na nalezení limitů nových vozů s nižší úrovní přítlaku a turbo motory.
Nejrychlejší časy Nica Rosberga a Lewise Hamiltona oddělilo pouze 151 tisícin sekundy, třetí Alonso ztratil víc než půl sekundy, ale už čtvrtý Bottas víc než sekundu.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:35.461 | 27 | |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:35.612 | 0.151 | 26 |
3 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:36.037 | 0.576 | 19 |
4 | Valtteri Bottas | Williams | 1:36.576 | 1.115 | 25 |
5 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:37.187 | 1.726 | 19 |
6 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:37.327 | 1.866 | 24 |
7 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:37.466 | 2.005 | 27 |
8 | Jenson Button | McLaren | 1:37.649 | 2.188 | 24 |
9 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:37.686 | 2.225 | 26 |
10 | Daniil Kvyat | Toro Rosso | 1:37.714 | 2.253 | 26 |
11 | Felipe Massa | Williams | 1:38.012 | 2.551 | 22 |
12 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1:38.157 | 2.696 | 22 |
13 | Sergio Perez | Force India | 1:38.324 | 2.863 | 10 |
14 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:38.582 | 3.121 | 9 |
15 | Romain Grosjean | Lotus | 1:38.851 | 3.390 | 21 |
16 | Adrian Sutil | Sauber | 1:39.046 | 3.585 | 19 |
17 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:39.097 | 3.636 | 26 |
18 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:39.318 | 3.857 | 18 |
19 | Marcus Ericsson | Caterham | 1:40.031 | 4.570 | 18 |
20 | Roberto Merhi | Caterham | 1:41.472 | 6.011 | 24 |
21 | Jules Bianchi | Marussia | 1:41.580 | 6.119 | 10 |
22 | Max Chilton | Marussia | 1:41.757 | 6.296 | 15 |