Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V zemi matrjošek začal nejlépe Nico Rosberg

V zemi matrjošek začal nejlépe Nico Rosberg

Velká cena Ruska - 1. trénink

Na druhý říjnový víkend naplánovala Formule 1 velké představení nového moderního okruhu v ruském Soči. Okruh dostal oficiální pojmenování Sochi Autodrom a jeho trať jezdce zavedla mezi budovy letošních zimních olympijských her. Do Ruska bohužel nemohl přicestovat Jules Bianchi, který po havárií v Suzuce bojuje o život v japonské nemocnici. Marussia vyjádřila svůj smutek ponecháním Bianchiho vozu v garáži a do tréninku nasadila pouze jeden vůz. Do monopostu Caterhamu namísto Kamuje Kobajašiho opět usedl Roberto Merhi a Sauber poslal na domácí trať Sergeje Sirotkina, přihlížet musel Esteban Gutiérrez.

Trať neoficiálně pokřtil Fernando Alonso v monopostu nejtradičnější stáje - Scuderie Ferrari. Všechny týmy však dodržely osvědčené postupy a jezdci se po instalačním kole vrátili do boxů bez platného času. Ten nakonec získal Nico Rosberg. První měřené kolo prvního tréninku první Velké ceny Ruska mělo hodnotu 1: 49.932. Jeho konkurent v boji o mistrovský titul, Lewis Hamilton, mu však nejrychlejší kolo ponechal pouze chvíli a rychle ho zlepšil na 1:45.120. Po čtvrthodině tréninku si však Hamilton i jeho inženýři všimli vibrace při brzdění a Hamiltonův vůz zamířil do boxů, kde začali mechanici pátrat po původu problému. Jezdci byli mezitím stále odvážnější a Rosberg se zlepšil až na 1:44.707. Nikdo se však nedopustil výraznější chyby.

8 minut před koncem mělo měřený čas na kontě pouze 19 jezdců, z boxů nevyjely vozy Caterhamu. Ve vedení se s Rosbergem střídali Alonso, Button i Bottas, zatímco Hamilton ztrácel čas v boxech. Pomalu si na novou trať zvykal Red Bull, jehož vozy se držely v druhé desítce, stejně jako Kimi Räikkönen.

Po půl hodině se trať na chvíli vyprázdnila, protože jezdci museli Pirelli vrátit bonusovou sadu středně tvrdých pneumatik určených pouze pro první půlhodinu prvního tréninku. Časy naznačily, že trať je dost rychlá, aby zvýhodnila vozy poháněné Mercedesem. Podle údajů Renaultu jedou jezdci 56 procent okruhu s plynovým pedálem stlačeným až na podlahu. Na čele se usadil Button a druhou příčku obsadil Bottas. Hamilton složil přilbu a sledoval mechaniky opravující jeho monopost. Na trati se vůbec neobjevil Caterham, čímž přišel nejen o čas, ale prakticky také o jednu sadu pneumatik, kterou vrátí zaměstnancům Pirelli nepoužitou.

Ruské diváky potěšil po 11 minutách zvuk motoru Sebastiana Vettela, který se jako jediný vybral opět na trať. Renault mezitím pokračoval v informování fanoušků pomocí Twitteru. Jezdci prý před první zatáčkou vůbec nebrzdí a na plný plyn jedou od poslední zatáčky až po brzdnou zónu před zatáčkou č. 2. Teprve po polovině tréninku se k Vettelovi opět připojili Grosjean, Sutil a postupně i ostatní jezdci. Spolu s nimi se na trati objevili i oba jezdci Caterhamu. Stanovisko týmu: "Čekali jsme než trať získá přilnavost." Je na tom Caterham až tak špatně, že nemá na pneumatiky, nebo se bál, že jezdci na kluzké trati poškodí monoposty?

V poznávání trati už mohl pokračovat také Lewis Hamilton a Jenson Button zlepšil rekord okruhu na 1:42.507. Smola si z Hamiltona přesedla na Valtteriho Bottase, který se už do tréninku nemohl vrátit. Poškozená zahřívací dečka poškodila jednu z jeho pneumatik a Fin tak neměl na čem jezdit.

Přesně půlhodinu před koncem tréninku vzali Buttonovi nejlepší čas oba jezdci Mercedesu. Rosberg posunul laťku na 1:42.311 a Hamilton zaostal pouze o necelou desetinu sekundy. Na čtvrtém místě se držel Magnussen a potvrzoval, že McLaren trefil správné nastavení vozu na první pokus. Mohl by se mu podařit podobný kousek jako v Austrálii?

Snad nejlíp držel v zatáčkách stopu vůz Red Bullu, ale jeho časy po celou dobu nestačily ani na umístění v první desítce nejrychlejších. Před druhým tréninkem nejspíš budou muset změnit nastavení a snížit úroveň aerodynamického přítlaku. Jeho místo v TOP 10 obsadila Scuderia Toro Rosso.

Suverénně nejpomalejší časy po celou dobu patřily Caterhamu. Šest sekund na špičku je opravdu masivní ztráta. Osamocený tak dlouhou dobu zůstal Chilton, před kterým jako obvykle soupeřili jezdci Lotusu a Sauberu. Švýcarská stáj má 4 závody před koncem sezóny prázdné bodové konto, což znamená pouze 4 pokusy na odpoutání se z potupné předposlední příčky Poháru konstruktérů. Pár minut před koncem tréninku se u Caterhamu přece jen odhodlali přitlačit na plyn a oba piloti zlepšili své časy o víc než sekundu.

Na vrcholu tabulky se už nic nezměnilo. Nejrychlejší čas prvního ruského tréninku patří Nicu Rosbergovi. Lewis Hamilton zaostal o 65 tisícin sekundy a velmi pěkný výkon předvedl i třetí Jenson Button.

  Jezdec Tým Čas Odstup Kola
1 Nico Rosberg Mercedes 1:42.311    29
2 Lewis Hamilton Mercedes 1:42.376 0.065  25
3 Jenson Button McLaren 1:42.507 0.196  28
4 Fernando Alonso Ferrari 1:42.720 0.409  27
5 Kevin Magnussen McLaren 1:43.026 0.715  28
6 Sergio Perez Force India 1:43.129 0.818  26
7 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:43.164 0.853  29
8 Kimi Räikkönen Ferrari 1:43.212 0.901  23
9 Jean-Eric Vergne Toro Rosso 1:43.327 1.016  24
10 Valtteri Bottas Williams 1:43.542 1.231  9
11 Felipe Massa Williams 1:43.741 1.430  22
12 Daniel Ricciardo Red Bull
1:43.821 1.510  25
13 Nico Hulkenberg Force India 1:43.976 1.665  21
14 Sebastian Vettel Red Bull
1:44.506 2.195  30
15 Adrian Sutil Sauber 1:44.625 2.314  26
16 Pastor Maldonado Lotus 1:44.876 2.565  26
17 Sergey Sirotkin Sauber 1:45.032 2.721  22
18 Romain Grosjean Lotus 1:45.190 2.879  25
19 Roberto Merhi Caterham 1:46.782 4.471  18
20 Marcus Ericsson Caterham 1:46.922 4.611  18
21 Max Chilton Marussia 1:47.284 4.973  26