Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mosley: Marussii a Caterham mohou následovat další

Mosley: Marussii a Caterham mohou následovat další

Bývalý prezident FIA varuje před velkou hrozbou.

Bývalý prezident Mezinárodní automobilové federace varuje, že Marussia a Caterham nemusí být jedinými odcházejícími týmy. O prázdné kase Marussie jsme se oficiálně dozvěděli včera, Caterham své vážné problémy přiznal minulý týden. Oba týmy jsou momentálně pod dohledem správců, využívají ochranu před věřiteli a ani jeden z nich se neobjeví na startu Velké ceny USA. Obě stáje se už mohou spoléhat pouze na záchranu v podobě nového, bohatého majitele.

"Není to férové soutěžení," řekl Max Mosley pro BBC Radio 5 live. "Máme velký problém, velké týmy mají několikanásobně více peněz, než měly Caterham a Marussia. Nakonec je to přimělo skončit a nemusí být jediní."

Mosley přišel jako první s nápadem zavést týmům rozpočtový strop a nadále věří, že F1 potřebuje regulovat náklady týmů a změnit systém rozdělování příjmů celého sportu.

"Ze sportovního hlediska by bylo správné, aby se příjmy rozdělovaly rovnoměrně a týmy se lišily pouze v tom, kolik peněz dokážou vybrat od sponzorů. Tým jako Ferrari vždy dostane více sponzorských peněz než Marussia, ale pokud všichni dostanou stejný základ, budou začínat na jedné startovní čáře, zvláště pokud se zavede rozpočtový strop."

V F1 však neutrácejí jen týmy, ale také výrobci motorů. Možná není náhoda, že se Caterham i Marussia ocitly ve finančních problémech na konci sezóny, v níž byly zavedeny nové, ekologičtější hybridní turbo motory. Každá ze tří automobilek nalila do jejich vývoje množství peněz a nové motory proto prodávají dráž než staré V8, jejichž vývoj byl již několik let v podstatě zmrazený.

"Podporuji zavádění zelených technologií," řekl Mosley. "Udělala se však chyba. Velkým výrobcům se mělo říct, ať do vývoje investují kolik chtějí, ale motory se musí prodávat za 3-4 miliony liber. Pokud vím, nyní stojí 15 až 20 milionů."