Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Mosley: Ferrari by nemělo být tak krátkozraké

Mosley: Ferrari by nemělo být tak krátkozraké

Čím lepší Formule 1, tím lépe pro Ferrari.

Max Mosley, bývalý prezident FIA, považuje postup Ferrari v otázce zlevňování motorů za krátkozraký, narážejíc tak na nečekané použití práva veta. Samo je závislé na úspěchu a oblíbenosti F1 a případný kolaps kvůli ztrátě nezávislých týmů by uštědřil tvrdou ránu jeho vlastnímu marketingu.

"Vedení Ferrari by se mělo na tyto věci dívat v širších souvislostech," řekl Mosley. "Nefunkční Formule 1 by Ferrari ublížila, protože pro něj je to fantastický marketingový nástroj. Myslím, že by jistě mohli být velkorysejší. Nyní ukázali jistou krátkozrakost. Kdybych já byl v pozici Ferrari, říkal bych, že potřebuji úspěšnou F1 a udělal bych všechno pro to, aby byla úspěšná. Pokud bych nevyhrál, byla by to chyba mých inženýrů, protože zdroje Ferrari má."

Mosley se také ve vzpomínkách vrátil k tomu, jak se Ferrari na začátku 80. let k tomuto právu dostalo. Mosley se vyjednávání o první Concordské dohodě zúčastnil jako zástupce FOCA.

"Stalo se to, protože (Enzo) Ferrari seděl mezi námi - britskými týmy a FIA (FISA). Ferrari bylo důležité pro rovnováhu sil, a kdyby se posunulo trochu k jedné nebo druhé straně, mělo by to velké následky. Vyústilo to v právo veta, které si udrželi až dodnes."

Ferrari po vetování návrhu prezidenta FIA mluvilo o ochraně vlastních obchodních zájmů a rychle bylo v médiích podpořeno Totem Wolffem, šéfem Mercedesu. Podle Mosleyho ale není spravedlivé, že nezávislé týmy mají doplácet na cenu pohonných jednotek, když automobilky mohou výsledky vývoje využít i u silničních automobilů.

"Tyto motory jsou zcela relevantní tomu, co se dostává na cesty. Vývoj se soustředil na to, co se využije na silnicích, a to je velmi výhodné pro společnosti vyrábějící automobily. Kromě toho je F1 cestou, jak dělat reklamu a zvýšit povědomí o značce, takže nemohou očekávat, že to bude zdarma. Jsou (automobilky) vítané, ale týmy by neměly mít problém dostat se k tímto motorům za rozumnou cenu."