Paffett: Na správném místě v nesprávný čas
Kdyby Hamilton nebyl tak skvělý…
Gary Paffett po zisku titulu šampiona DTM v roce 2005 oznámil, že nebude bojovat o jeho obhajobu a raději se v roce 2006 naplno soustředí na svou novou roli testovacího jezdce McLarenu. V DTM byl pilotem Mercedesu a ten tehdy McLarenu nejen dodával motory, ale vlastnil i podíl v týmu. Se stále přesvědčivějšími zprávami o odchodu Kimiho Räikkönena do Ferrari se před britským jezdcem otvírala velká příležitost vstoupit do Formule 1 rovnou v barvách jednoho z nejsilnějších týmů. Vrásky na čele mu však jistě dělal další Brit, Lewis Hamilton, který po vítězství v Euro sérii F3 okamžitě zaútočil i na nejvyšší příčku GP2.
"Byl jsem velmi blízko," vzpomíná po letech Paffett. "Na konci sezóny 2006 jsem měl za sebou rok plný testování a vedle Fernanda Alonsa zbývalo jedno volné místo. Měl jsem však smůlu, protože Lewis, který byl s McLarenem od jeho osmi let, právě vyhrál sérii GP2 a dostal příležitost otestovat vůz (F1). Velmi rychle si v něm zvykl, byl rychlý a naplnil veškerá očekávání. Sice jsem byl na správném místě ale v nesprávný čas."
Paffett ale zůstal testovacím jezdcem McLarenu a odejít ho donutil až rozchod McLarenu s Mercedesem a příchod Hondy a Fernanda Alonsa, který do role testovacího jezdce odsunul Kevina Magnussena. Skvěle tedy rozumí technice monopostů F1. Které technické změny a nápady měly největší vliv na vozy McLarenu?
"Obrovskou změnou byl rok 2009, kdy jsme kvůli změnám pravidel přišli o velkou část přítlaku. Velmi zajímavé bylo podílet se na přípravě F-Duct a systému KERS, avšak největší vliv měl foukaný difuzor. Jezdec musel kvůli němu změnit způsob, jakým řídil vůz. Dalo se tím získat hodně času."
V roce 2015 se bude McLaren spoléhat na nové pohonné jednotky Hondy a 33 letý Brit je přesvědčen, že stáj z Wokingu čeká ještě alespoň jedna nepříliš úspěšná sezóna.
"Naposledy když se McLaren spojil s Hondou, do padlo to velmi dobře. Ale těžko říct (jak se jim bude dařit letos). Honda má co dohánět, potřebuje se vyrovnat Mercedesu a to nebude jednoduché. McLaren zase potřebuje zlepšit šasi, to loňské nebylo velmi konkurenceschopné."
Ve svém věku se mu už nejspíš nepodaří dostat na start velké ceny, ale mohl by se stát vývojovým pilotem některé jiné stáje a pokračovat v DTM, kam se vrátil již v roce 2007. Také pro svou oddanost této sérii se mu nelíbí nový bodový systém udělování super licencí.
"Teoreticky je to dobrý systém, ale byly z něj vynechány některé důležité série, především DTM. Když jsem se v roce 2005 stal mistrem DTM, byl to můj třetí rok v této sérii a měl jsem velkou šanci stát se jezdcem F1. Tento systém by mi to znemožnil, protože za 3 roky v DTM bych nedostal ani bod. DTM je přitom skvělá příprava na F1. Naučíte se zde reprezentovat automobilku, závodit s vozy s vysokým výkonem, přítlakem i rychlostí a úroveň jezdců je také velmi vysoko. Celkově je tedy DTM na velmi vysoké úrovni a myslím, že systém (udělování super licencí) potřebuje pár úprav."