Rozhovor: Carmen Jordá
Proč je šampionát žen dobrým nápadem?
Oficiální stránka Formule 1 vyzpovídala novou testovací jezdkyni Lotusu, 26letou Španělku Carmen Jordá.
Carmen, podařilo se ti získat místo vývojové jezdkyně Lotusu. Můžeš nám říct, jak si to dokázala? Kdy tě napadlo, že by ses mohla stát součástí týmu F1?
Myslela jsem na to už hodně dlouho, odkdy jsem začala závodit v GP3. Myslím, že ženy by měly být součástí motorsportu. Viděla jsem, že Susie (Wolff) se dokázala dostat až do F1. Dva roky byla v pozici vývojové jezdkyně a loni byla testovací jezdkyní. Říkala jsem si, že když to dokázala ona, tak to můžu dokázat i já. Byla jsem v kontaktu s dvěma týmy…
S kterým dalším týmem?
S jiným. Ale dohodla jsem se s Lotusem. Byla to dobrá volba a mám hlubokou důvěru v to, jak mě podporují. Mám z toho velkou radost!
Pomohlo ti, že se již v padoku zabydlela Susie?
Jsem z trochu mladší generace jako ona, takže jsem její kariéru bedlivě sledovala. A když se jí to podařilo, samozřejmě jsem si řekla, že když tam může být jedna, mohou tam být i dvě!
Myslíš si, že je pro ženu těžké dostat se do F1? A proč je tomu tak?
No, řekla bych, že společnost se za posledních pár dekád velmi změnila. Ženy pracují na lepších pozicích a budují si vlastní kariéry v profesích, které byly dlouho doménou mužů. Většina sportovních disciplín má vlastní šampionáty - fotbal, tenis, lyžování, všechny druhy sportů. V žádném z nich nesoutěží muži se ženami, takže otázka zní, proč tu nejsou mistrovství světa žen v F1?
Formule 1 letos slaví 65 let, ale za celý ten čas se podařilo bodovat pouze jediné ženě, Lelle Lombardiovej, která bodovala před čtyřiceti lety. Vlastně získala polovinu bodu, abych byl přesný. Jak hodnotíš šance žen na zlepšení této statistiky?
Nevím, v jaké pozici je Susie, ale já chci postupovat krok za krokem. Sezónu plánujeme kolem prvního testování E23 (letošního vozu Lotusu), na což se nejprve musím pořádně připravit. To znamená hodně práce v simulátoru. Nezapomínejte, že toto je můj první rok v F1. Uvidíme, co se stane za rok nebo za dva.
Jak se F1 liší od sérií, v nichž si už závodila? Ve kterých oblastech se potřebuješ zlepšit, abys byla připravena na jízdu ve voze F1?
Série GP3 má vysokou úroveň a já jsem tam jediná žena a klade na vás odlišné nároky než vůz F1. GP3 například nemá posilovač řízení, takže si s volantem pořádně zamakáte. V F1 tohle není. Ale na druhé straně, F1 generuje více přítlaku, takže klade větší nároky na jezdcův krk. Během jízdy čelíte většímu přetížení, takže musíte upravit trénink, abyste to fyzicky zvládli. To bude nyní středobodem mého nadšení. Budu postupovat napříč fyzickou přípravou.
Jak tvrdě trénuješ?
Denně trénuji dvě hodiny ráno a další dvě odpoledne.
Stojí tvůj sen za tu námahu? Nikdo ti negarantuje, že se jednou díky tomu opravdu dostaneš na start velké ceny…
Samozřejmě, že stojí. Nikdy jsem o tom ani na vteřinu nezapochybovala.
V poslední době vstupují do F1 mladí kluci jako Max Verstappen, který je o 9 let mladší než ty. Jak velkou roli hraje věk vedle pohlaví, když se žena dostane na dosah F1? Muži se mají problém dostat do F1 už když mají 24…
Pravda je taková, že pro ženy není přímá cesta do F1. Je zde mnoho bariér, které musí překonat. Muži mají vyšlapané chodníčky, takže to snadněji zvládnou již v mladém věku.
Která z těch bariér, které si musela překonat, byla největší?
Když jsem jako malá začala závodit v motokárách, získala jsem pódiové umístění. Chlapec, který skončil třetí, začal brečet. Plakal, protože ho porazila holka. Takto reagují všichni chlapi v motorsportu.
Mít v týmu ženu s sebou přináší spoustu mediální pozornosti, takže sponzoři musí být nadšeni. Proč nezatlačí na týmy a nežádají je o více místa pro pilotky?
Protože všichni sní o vítězstvích a nevěří, že by v F1 mohla vyhrávat žena. Proto si myslím, že by ženská verze F1 byla správnou odpovědí. A v poslední době vidíme, že tato myšlenka má pár důležitých zastánců!