Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V Monaku začal nejlépe Hamilton, druhý Verstappen

V Monaku začal nejlépe Hamilton, druhý Verstappen

Velká cena Monaka - 1. trénink

Vítejte na formule.cz a při sledování 1. tréninku na Velkou cenou Monaka! Dnes a během víkendu se bude asi nejčastěji skloňovat slovo výjimečný. Monte Carlo je diamantem v korunce F1 a dlouhá historie tratě spolu s množstvím celebrit, kasiny a luxusními jachtami v přístavu mu dodávají výjimečnou atmosféru. Trať v monackých uličkách je dlouhá pouze 3 340 metrů a musela jí být udělena výjimka od FIA, všechny ostatní okruhy mají minimálně 4 kilometry. Trať je zároveň velmi úzká a klikatá a úspěšné předjížděcí manévry jsou také spíše výjimkou z pravidla. To komplikuje i průběh tréninků a porovnávání časů. Problémem tady totiž je i předjíždění vozů, které právě vyjely z boxové uličky nebo se do ní pomaličku vracejí.

Výjimečný je také časový rozvrh podniku, neboť první i druhý trénink budeme sledovat výjimečně ve čtvrtek a v pátek budou cesty otevřeny pro běžný provoz. Teplota v malém knížectví ležícím na pobřeží středozemního moře vystoupila na 14°C.

V prvních minutách se na trať vydalo několik nedočkavých jezdců, k měřeným kolům se však dostali pouze Lewis Hamilton a Nico Rosberg. V prvním tréninku se zpravidla používá pouze tvrdší ze dvou směsí pneumatik do sucha a měkčí si jezdci šetří na druhý trénink. Monackou vozovku však skropil ranním déšť a někteří piloti začínali na pneumatikách na mírně mokrou trať označených zeleným pruhem.

Většina tratě však již byla suchá a zbytek rychle osychal a Marcus Ericsson se jako první odvážil zajezdit rychlé kolo na měkkých pneumatikách, které v Monaku probraly roli "tvrdší směsi". Ve druhém tréninku bude použita super-měkká směs. To na trať vrátilo i vozy Mercedesu, ale Rosberg spěchal až příliš a svůj monopost opřel o bariéru na vnějšku zatáčky Tabac. Nebylo však vidět žádné poškození.

Během prvních 20 minut tréninku se na trať dostalo 17 vozů, všichni piloti však byli velmi opatrní a Hamiltonovo nejrychlejší kolo mělo hodnotu 1:22.130. Nebyl mezi nimi Jenson Button, mechanici usilovně pracovali na jeho rozebraném voze. Oblíbenou výjezdovou zónu vedle zatáčky Sainte Devote již navštívili Carlos Sainz i Fernando Alonso.

Hamilton své nejrychlejší kolo zlepšil ještě před vrácením bonusové sady pneumatik, druhým nejrychlejším byl Kimi Räikkönen a třetím Daniel Ricciardo. Nico Rosberg kontroloval stav svého monopostu a patřilo mu pouze 18. nejrychlejší kolo. Na trati se neobjevili Jenson Button ani Will Stevens.

Když byl Rosberg s vozem konečně spokojen, začal postupně zrychlovat své časy, až se dostal do čela tabulky. Oba piloti Mercedesu opět využívali prázdnější trať a tentokrát své časy dostali až pod 1:20. Na trati se už objevil i Stevens a přípravy finišovaly i na voze Jensona Buttona.

L. Hamilton: První zatáčka je v pořádku?

inženýr: To ti nesmím říct. (platí zákaz takového typu komunikace když je jezdec na trati)

L. Hamilton: A co počasí?

inženýr: Počasí je fajn.

Rosberg před Mirabeau zablokoval kola, tentokrát však zatáčku zvládl. Loni to znamenalo přerušení kvalifikace a pro Rosberga pole position. Závod v Monte Carlu je jeden z nejnepředvídatelnějších v kalendáři MS F1. V polovině tréninku byl za mercedesy Sebastian Vettel, ale za ním se seřadili Verstappen, Kvjat, Hülkenberg a Sainz. Piloti Williamsu se zatím drželi v druhé desítce, stejně jako jezdci Sauberu a Lotusu.

Vettel začal jezdit časy stále blíž TOP kolu Lewise Hamiltona, v Casino Square se však dostal do velkých problémů. S přetáčivým smykem si však poradil excelentně a jeho ferrari zůstalo centimetry od bariéry.

Mohl by McLaren získat první body sezony právě v prestižním Monaku? Fernandu Alonsovi se podařilo zajet kolo, které bylo pouze o sekundu pomalejší než aktuálně nejrychlejší kolo Lewise Hamiltona. Rosberg se soustředil na delší stint a už se nesnažil překonat čas týmového kolegy. Zůstali před ním i oba jezdci Ferrari, Räikkönen však nebyl zcela spokojen s nastavením.

Rameno při rameni se dnes dopoledne držely sesterské týmy Red Bull a Toro Rosso. Jejich jezdci předvedli před koncem tréninku rychlé časy a dostali se před Rosberga i Räikkönena.

Kromě Manoru se nejhůř uvedl Sauber spolu s Lotusem a Force Indií. Má se za to, že nejsilnější zbraní Force Indie a Lotusu je spolehlivá a výkonná pohonná jednotka od Mercedesu, ta však v klikatých uličkách nehraje důležitou roli. Zvědaví budeme také na sobotní a nedělní rychlost Williamsu, ten však v pátek často jezdí s plnějšími nádržemi než konkurence.

V posledních minutách tréninku se na pogumovanou trať vrátili všichni piloti včetně Buttona. Více přilnavosti využil k jednomu rychlému kolu Pastor Maldonado. Nejrychlejší kolo zůstalo Lewisu Hamiltonovi, na druhém místě tabulky nejrychlejších časů najdeme 17letého mladíka Maxe Verstappena.

  Jezdec Tým Čas Odstup Kola
1 Hamilton Mercedes 1:18.750
49
2 Verstappen Toro Rosso 1:18.899 0.149 42
3 Ricciardo Red Bull 1:19.086 0.336 27
4 Vettel Ferrari 1:19.134 0.384 31
5 Sainz Toro Rosso 1:19.245 0.495 40
6 Maldonado Lotus 1:19.454 0.704 35
7 Kvjat Red Bull 1:19.520 0.770 33
8 Raikkonen Ferrari 1:19.679 0.929 31
9 Rosberg Mercedes 1:19.762 1.012 47
10 Massa Williams 1:19.766 1.016 32
11 Alonso McLaren 1:19.791 1.041 28
12 Button McLaren 1:20.202 1.452 15
13 Grosjean Lotus 1:20.274 1.524 34
14 Perez Force India 1:20.619 1.869 35
15 Hulkenberg Force India 1:20.784 2.034 34
16 Nasr Sauber 1:20.857 2.107 24
17 Bottas Williams 1:20.917 2.167 36
18 Ericsson Sauber 1:21.219 2.469 25
19 Stevens Manor 1:23.234 4.484 28
20 Merhi Manor 1:23.404 4.654 31