Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

F1 se vrátila do Monte Carla

F1 se vrátila do Monte Carla

VC Monaka - 1. trénink.

Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Monaka! Pokud je nějaký závod výjimečný i v prestižním kalendáři F1, tak právě ten v ulicích Monte Carla. Trať byla zařazena do šampionátu už v první rok jeho existence a od té doby se téměř nezměnila, nebo alespoň mnohem méně než ostatní okruhy. Už Juan Manuel Fangio ve voze Alfa Romeo, vítěz VC Monaka 1950, zdolával zatáčky Sainte Dévote, Casino, Mirabeau, Vlásenku i známý tunel. První, ještě nemistrovský závod, se konal v roce 1929 a Monako chybělo v šampionátu pouze v letech 1951, 1953 a 1954.

Víkend v evropském centru hazardu je výjimečný průměrným počtem celebrit na metr čtvereční, nejkratší tratí v kalendáři F1 i tím, že tréninky se jezdí ve čtvrtek. Mnozí jezdci jsou nadšeni, že celý týden mohou spát ve vlastní posteli a do padoku dojít pěšky, protože bydlí v tomto malém daňovém ráji ležícím na svazích u pobřeží Středozemního moře. A ještě v jednom je závod v Monte Carlu výjimečný. Nikde jinde se nepředjíždí tak špatně jako v úzkých ulicích tohoto města. Letos jsou monoposty širší než byli jezdci zvyklí, takže místa na trati bude ještě méně a sobotní kvalifikace bude ještě důležitější.

Fernando Alonso se letos rozhodl dát přednost závodu Indianapolis 500 a do  McLarenu se díky tomu jednorázově vrátí Jenson Button, který trénoval pouze na simulátoru a za pár minut absolvuje první kilometry v reálném MCL32. Pirelli do Monaka přivezlo žluté (měkké), červené (super-měkké) a fialové (ultra-měkké) pneumatiky. Jezdci se shodují v názoru, že žluté jim budou na nic a většina z nich by neměla zájem ani o červené, jenže jednu sadu budou muset povinně použít v závodě. Klikatá trať favorizuje nejměkčí směsi italského výrobce.

Když se na konci boxové uličky rozsvítilo zelené světlo, z garáží se okamžitě vynořilo několik jezdců následovaných dalšími a dalšími kolegy. Trať je dlouhá pouze pouze 3337 metrů a dostatek místa ke klidnému tréninku a hledání limitů vozů je luxus, který je si třeba zasloužit dobrým načasováním. První měřené kolo si připsal Max Verstappen. I díky fialovým pneumatikám zůstal na špici tabulky nejrychlejších časů i poté, co cílovou čáru poprvé protnuli Valtteri Bottas a Lewis Hamilton. Mercedes dal svým jezdcům na první část tohoto tréninku červené pneumatiky. Jezdec Red Bullu se ale vrátil do boxové uličky, stejně jako většina soupeřů. Mercedes nechal své jezdce zametat ještě špinavou a nepogumovanou trať, ale odměnou jim byl dostatek prostoru a oba se posunuli před Verstappena.

Po čtvrthodině začal trénovat také Jenson Button. Jako jediný z dvaceti jezdců si u Pirelli objednal více než jednu sadu žlutých pneumatik a rozhodl se jí zbavit hned v prvním tréninku. Kvůli tomuto handicapu se jeho časy nedaly srovnávat s ostatními jezdci a usadil se na dně tabulky. Na její vrchol se na fialových dostal Ricciardo a Verstappen oddělil Bottase od Hamiltona. Ferrari své jezdce poslalo na trať na fialových, přičemž Sebastian Vettel sesadil Ricciarda z první příčky. Räikkönen uvízl na osmé příčce, před ním zůstali Daniil Kvjat i Esteban Ocon.

Pomalá trať je na pneumatiky evidentně hodná. Räikkönen svůj čas zlepšil, když už z doby vyhrazené pro první trénink vozů F1 ubyla celá půlhodina. Povyskočil na třetí místo, na němž ho ale rychle vystřídal Carlos Sainz a Daniil Kvjat se dokonce dostal na druhé místo. Přitom oba jezdci Toro Rosso jeli na červených pneumatikách.

Zatímco Sergio Pérez na fialových překonal každého kromě Sebastiana Vettela, mechanici Red Bullu rozebírali Verstappenův vůz. O vzácný čas přicházeli i Nico Hülkenberg a Marcus Ericsson, kteří první polovinu tréninku nevyužili ani k jednomu měřenému kolu. Když většina jezdců měnila pneumatiky a kontrolovala data z první poloviny tréninku, Mercedes opět využil prázdnější trať a Bottas s Hamiltonem se dostali na první a druhou příčku.

Krátce po polovině tréninku Sauber oznámil, že Ericssona porucha převodovky nadobro vyřadila z celého tréninku. Vettel požádal Ferrari o kontrolu vozu poté, co ho otřel o jednu z bariér.

Pro jezdce byl nebezpečný i nový masivní obrubník uvnitř poslední části šikany za výjezdem z tunelu. Někteří jezdci před tréninkem řekli, že v případě jezdecké chyby bude fungovat jako vzletová rampa, což může skončit velkou nehodou. Jeho instalace má ale dobrý důvod, protože jezdci si tu rádi zkracovali trať a zlepšovali výjezd na následující rovinku.

Prvního incidentu jsme si všimli až v poslední půlhodině tréninku. Romain Grosjean se nevešel do Sainte Dévote, ale vůz VF-17 zůstal nepoškozený. Jenson Button se po přezutí na fialové pneumatiky dostal před Palmera, Wehrleina i Strolla, ale nepřekonal Vandoorna.

Verstappen se vrátil na trať a Vettel se dostal mezi Hamiltona a Bottase. Sainz i Kvjat v tomto tréninku zničili dvě ze svých tří červených sad. I oni se po zbytek víkendu soustředí na co nejlepší využití fialových. Přesto se Kvjat dostal před Räikkönena.

Verstappen necelých deset minut před koncem tréninku potvrdil, že městská trať nabízí čím dál více přilnavosti a zároveň téměř neničí pneumatiky. Nizozemec se nečekaně dostal mezi Vettela a Bottase. Časomíra ukázala, že rychlé kolo si kromě Ericssona už určitě nepřipíše ani Hülkenberg. Mechanici Renaultu hledali důvod poruchy baterie.

Nejrychlejší kolo tréninku zůstalo ve vlastnictví Lewise Hamiltona. Rychlejší než Valtteri Bottas byli i Sebastian Vettel a Max Verstappen.

  Jezdec Tým Čas Ztráta Kola
1 Hamilton Mercedes 1:13.425
 39
2 Vettel Ferrari 1:13.621 0.196  33
3 Verstappen Red Bull 1:13.771 0.346  31
4 Bottas Mercedes 1:13.791 0.366  39
5 Ricciardo Red Bull 1:13.854 0.429  44
6 Kvjat Toro Rosso 1:14.111 0.686  41
7 Raikkonen Ferrari 1:14.164 0.739  36
8 Perez Force India 1:14.201 0.776  31
9 Sainz Toro Rosso 1:14.333 0.908  38
10 Ocon Force India 1:14.425 1.000  38
11 Massa Williams 1:14.617 1.192  36
12 Vandoorne McLaren 1:14.813 1.388  37
13 Magnussen Haas 1:14.870 1.445  33
14 Button McLaren 1:14.954 1.529  34
15 Grosjean Haas 1:15.321 1.896  32
16 Stroll Williams 1:15.595 2.170  43
17 Palmer Renault 1:15.949 2.524  41
18 Wehrlein Sauber 1:16.258 2.833  32
19 Hulkenberg Renault bez času
    3
20 Ericsson Sauber bez času
      3