Jaká má být F1 se zákaznickými vozy?
Jednotné monoposty za 15 mil. eur.
Zavedení zákaznických vozů bylo důležitým a možná vůbec nejdůležitějším tématem minulo týdenního setkání Strategické skupiny F1, do prohlášení určeného médiím se však nedostalo. Jde o několikrát přebíraný, dosud vždy zamítnutý návrh, jak rozšířit pole vozů F1 a udržet ve sportu i malé týmy s malými rozpočty. Ani tentokrát nepadla definitiva, zástupci FIA, FOM a nejsilnějších týmů se rozešli s tím, že návrh bude konzultován se šéfy a majiteli menších týmů a Red Bull, Mercedes, Ferrari a McLaren zatím vypracují odhady nákladů na výrobu zákaznických vozů. Bernie Ecclestone věří, že by se to mohlo podařit a Autosportu prozradil i detaily.
"Velmi, velmi tlačím na prodávání jednoho typu šasi a jednoho typu motoru, se kterými by týmy mohly jezdit úplně stejně jako nyní, ale nemusely by si špinit ruce s jejich výrobou," řekl Ecclestone.
"Tohle bychom udělali se čtyřmi nebo pěti týmy a konstruktéry bychom nechali na pokoji. Nechali bychom je, ať si dělají co chtějí. Vyrobili bychom hodně kusů stejných šasi a uzavřeli obchod s některým z výrobců motorů. Mělo by to fungovat."
Ecclestone a Formula One Management by obchod ochotně zprostředkovali a garantovali nízkou cenu celého balíku.
"Postarali bychom se o dodání dvou kompletních vozů k 1. lednu a chtěli za to 15 milionů dolarů. My bychom platili (výrobcům). Pokud by to stálo víc, doplatili bychom rozdíl. Pokud by to stálo méně, pro nás líp."
Se zavedením zákaznických vozů vždy souviselo několik obav včetně toho, že se pole rozdělí na dvě velmi odlišné kategorie týmů a zákazníci budou pouze dopočtu. To však Ecclestona netrápí.
"A je to snad teď jinak? Tenhle systém může fungovat, pokud se budeme opravdu snažit."
K výhodám levných zákaznických vozů má patřit odstranění nepopulárních "platících jezdců", kteří týmům pomáhají naplňovat rozpočty na konstrukci vlastních monopostů.
"Místo toho, aby hledali jezdce se spoustou peněz, budou si moci najmout talentovaného jezdce a budou mít vůz, do kterého ho posadí. Mohli bychom mít víc nových talentovaných jezdců. A velké týmy jsou hloupé, protože (si neuvědomují, že) by se mohl objevit jeden nebo dva zatraceně dobří jezdci. Mohli by si je vzít k sobě a nemuseli by jim platit tolik, kolik platí nyní (svým jezdcům)."
Největší překážkou je však odpor menších konstruktérů, které se nechtějí vzdát naděje, že jednoho dne postaví výborný vůz a začnou se usídlovat mezi nejlepšími týmy MS F1. Zároveň ale nechtějí závodit proti rychlým a levným zákaznickým vozům. Monisha Kaltenborn ze Sauberu se navíc obává, že Ecclestoneův plán nebude fungovat. Jako šéfka zákaznického týmu by potencionální sponzory těžko mohla přesvědčovat, že tým čeká velká budoucnost a v nejbližších letech možná i pár pódiových umístění. S vozem za 15 milionů dolarů by to nebylo možné.
"Samozřejmě, že by mohli zaujmout sponzora," oponuje bos F1. "Já bych naopak měl obavy, kdybych vlastnil velký tým, protože malé týmy by najednou mohly mým sponzorům nabídnout místo na monopostech mnohem levněji. A i tyto vozy budou občas vidět v televizi. Podívejte, jak se nyní závodí ve středu pole. V televizi by byly docela často. Na původu vozů přitom nezáleží."