Massa chce odškodné za rok 2008
Je připraven se soudit
Kauza úmyslné nehody Nélsona Piqueta mladšího z Velké ceny Singapuru 2008 se znovu otevírá. Felipe Massa totiž cítí, že ho tehdejší nečinnost mezinárodní automobilové federace a představitelů F1 připravila o titul a po 15 letech žádá o odškodné. Se svými právníky už dokonce podal předžalobní výzvu.
„Jednoduše řečeno, pan Massa je právoplatným šampionem sezony 2008. F1 a FIA záměrně ignorovaly pochybení, které ho o titul připravilo. Pan Massa sice není v tuto chvíli schopen přesně vyčíslit své škody, podle jeho odhadu ale přesahují desítky milionů eur. Tato částka přitom nezahrnuje vážnou újmu, kterou utrpěly jeho morálka a pověst,“ stojí v dopise londýnské právní kanceláře Enyo Law, která Massu v případu zastupuje.
Rozhodnutí bývalého pilota stájí Sauber, Ferrari a Williams nepřichází ze dne na den. Už v dubnu totiž přiznal, že se svými právníky tento krok zvažuje. K tomu ho přiměla slova bývalého šéfa F1 Bernieho Ecclestona z rozhovoru pro F1-Insider. V něm přiznal, že již v roce 2008 spolu s tehdejším prezidentem FIA Maxem Mosleym o Piquetově podvodu dobře věděli. Místo toho, aby začali jednat, se ale rozhodli celou záležitost „tutlat“ a ochránit tak šampionát před skandálem. Oficiální vyšetřování aféry začalo až v roce 2009, kdy se Piquet sám přiznal poté, co byl od Renaultu vyhozen.
„Podle stanov jsme tehdy měli závod v Singapuru anulovat. To by znamenalo, že by se šampionem stal Felipe Massa a ne Lewis Hamilton. Ještě dnes mi je Massy líto. Při posledním závodě vyhrál na domácí půdě v Sao Paulu a udělal všechno správně. Zatímco on byl ale o titul okraden, Hamilton měl tehdy velké štěstí a stal se poprvé šampionem. Dnes bych se zachoval jinak,“ nechal se slyšet Ecclestone.
Hamilton porazil v roce 2008 Massu rozdílem jediného bodu. Nebýt ovšem singapurské kontroverze, mohlo být vše jinak. Do doby, než Piquet poslal svůj monopost do zdi, aby způsobil výjezd zpomalovacího vozu a pomohl tak k vítězství svému parťákovi Fernandu Alonsovi, totiž Massa vedl. Poté ho ale Ferrari po zastávce v boxech omylem vyslalo zpět na trať se zapojenou tankovací hadicí. Kvůli tomu ztratil Brazilec čas a do cíle dojel až jako třináctý, zatímco jeho konkurent Hamilton bral třetí příčku. Pokud by tedy tento závod skutečně nebyl započítáván, slavil by titul Massa.
Massa a jeho právníci dali F1 a FIA dvoutýdenní lhůtu na seriózní reakci. Pokud k ní nedojde, začne Brazilcův tým pracovat na zahájení soudního řízení.
Je otázkou, jaké jsou Massovy šance na úspěch. Podle mezinárodního sportovního řádu FIA je možné po jednotlivých závodech podávat protesty pouze do 30 minut, tedy v době, kdy jsou ještě výsledky považovány za provizorní. Po uplynutí této doby se z nich stává oficiální klasifikace a v takovém případě už protesty povoleny nejsou. Je však možné požádat o přezkoumání, a to do 14 dnů po skončení podniku a současně 4 dny před slavnostním předáváním cen na galavečeru FIA. Nejvyšším rozhodovacím orgánem je v právním systému FIA mezinárodní odvolací soud.
Massa by si teoreticky mohl vyžádat posudek od sportovního arbitrážního soudu. Ten ale může podle stanov FIA spolupracovat s mezinárodní automobilovou federací pouze na případech, které se týkají antidopingové disciplinární komise.
Mr.E bere zpátečku?
Na závěr je třeba dodat, že ačkoli Massu přiměl ke znovuotevření kauzy především Bernie Ecclestone, svými nedávnými slovy ho nejspíše moc nepotěšil. Když byl totiž dotázán agenturou Reuters, ke svým nedávným vyjádřením se neznal.
„Upřímně, nic z toho si nepamatuji. Opravdu si nevzpomínám, že bych nějaký takový rozhovor dával,“ popírá 92letý vysloužilý funkcionář.
Zdroj: Motorsport, Reuters, PlanetF1, FORMULE.cz, úvodní foto: Venturi Racing