Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

V Rakousku začal nejlépe Nico Rosberg

V Rakousku začal nejlépe Nico Rosberg

Velká cena Rakouska - 1. trénink

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Rakouska. Evropský závod byl po mnohaleté přestávce obnoven díky společnosti Red Bull. Rakouský výrobce energetických nápojů odkoupil A1 Ring a sám je také hlavním sponzorem Velké ceny. Red Bull Ring si zachoval rychlý charakter s dlouhými rovinkami, díky kterému ním loni Felipe Massa v kvalifikaci přefrčel za minutu a devět sekund.

Williams by mohl patřit k favoritům i letos, ale TOP favoritem je samozřejmě tovární Mercedes s Lewisem Hamiltonem a Nicem Rosbergem a především v dlouhých stintech by mělo být nebezpečné také Ferrari. Pozorně budeme sledovat mclaren Fernanda Alonsa, který dostal vylepšenou verzi MP4-30 s upravenou aerodynamikou a kratším nosem. Do tréninku nenastoupí Romain Grosjean z Lotusu, opět uvolnil místo náhradníkovi Jolyonu Palmerovi.

Prvními na trati byli Daniil Kvjat, Marcus Ericsson a Kimi Räikkönen, ale podle očekávání absolvovali pouze jedno kolo bez měřeného času. Obloha nad Red Bull Ringem byla od rána zamračená, ale trať zůstala dokonale suchá a skrz mraky se chvílemi prodíraly sluneční paprsky. Jezdci měli dost času a na nepogumovanou trať se jim moc nechtělo. Tak či tak však museli využít bonusovou sadu pneumatik, kterou si Pirelli bere po půl hodině prvního tréninku.

Po čtvrthodině se tedy jezdci pustili do ježdění a nejrychlejší čas si vzal Felipe Massa následován svým týmovým kolegou. Jezdci velmi rychle zjistili, že ani zde to se zahříváním pneumatik nebudou mít lehké, jedno zahřívací kolo je příliš málo. Po pár kolech se Rosberg posunul pod hranici 1:13s, stále daleko od skutečně rychlých časů, ale už dalším se přiblížil k 1:11s. Mercedesy rozdělil Räikkönen a později také jezdci Williamsu, Vettel se do akce vybral jako předposlední. 7 minut před koncem první půl hodiny už na trati chyběl pouze Fernando Alonso.

Vettelova jízda však byla extrémně krátká - po prvním měřeném kole zůstal stát mezi první a druhou zatáčkou. Alonso na trať nemohl, na konci prvního kola po výjezdu z boxové uličky přišel o výkon, k mechanikům se vrátil pouze setrvačností.

Felipe Massa v boxové uličce téměř srazil Maurizia Arrivabeneho! Šéf Scuderie by si měl dávat při přecházení mezi boxovou zídkou a garáží větší pozor. Naštěstí to nebyl on, kdo Massu vypoklonkoval z Maranella… a Brazilec včas šlápl na brzdu. Arrivabene byl pravděpodobně ponořen do úvah nad důsledky selhání Vettelova vozu, německý závodník už mezitím také mířil do garáže Ferrari.

Po vrácení bonusových pneumatik si jezdci opět udělali malou přestávku. Na vrcholu tabulky se usadil Nico Rosberg, kterému se už podařil čas 1:10.401s. Na loňský nejlepší kvalifikační čas mu už tedy nechyběly ani 2 sekundy. Ticho přerušil monopost Felipe Nasra. Jezdci Sauberu byli v první půlhodině pomalejší než všichni konkurenti, za sebou nechali pouze piloty Manoru. Rychlé okruhy letošnímu sauberu zřejmě nesedí. Naopak, nezvykle rychle opět vypadají vozy Lotusu a Force Indie.

Lewis Hamilton se vydal na honbu za časy Nica Rosberga a přiblížil se mu na rozdíl 3 desetin, pak však minul správný brzdný bod do první zatáčky a zamířil hluboko do výjezdové zóny. Naštěstí pro něj je asfaltová a bez větších problémů se vrátil na trať, přišel pouze o přilnavost pneumatik. Mimo trať se klouzali i Pastor Maldonado, oba mladíci z Toro Rosso a mimo trať se podívali i Nico Hülkenberg a Jenson Button.

Trať měla pouze 27 stupňů a navzdory vrstvě gumy v ideální stopě se jezdci s chladnějšími pneumatikami cítili jako na ledě. Ve výjezdech za obrubníky pokračovali Kvjat, Maldonado i Rosberg a Button s Verstappenem žádali své týmy o změny v nastavení. Nejrychlejší časy Mercedesu zůstaly beze změny a na třetí příčce se držel Räikkönen. Do první desítky nejrychlejších se však dostali oba vozy Force India, náhradník Lotusu Palmer a trochu nečekaně i Max Verstappen s Carlosem Sainzem.

Rosberg připsal svůj výjezd mimo trať změně v nastavení, vůbec se mu nelíbila. Na třetí místo se vyhoupl Daniil Kvjat, zůstal však 1.2 sekundy za Rosbergem. O rychlé časy nejevili zájem u Williamsu, zůstával mimo první desítku a věnoval se pouze vlastnímu programu.

Na rovinkách byl nejrychlejší Maldonado, v nejrychlejším bodě trati si užíval rychlost 323 km/h. Čtvrthodinu před koncem tréninku se z garáže opět dostal Alonso, po jednom kole se zastavil u mechaniků, ale všechno bylo v pořádku a opět se vrátil na trať. Scuderia z nějakého důvodu šetřila vůz Kimiho Räikkönena, na kontě měl pouze 9 kol, ale čas trávil sezením v monopostu odstaveném v garáži.

Fin se na trať vrátil 10 minut před koncem a vzal si zpět třetí místo, Massa s Bottasem se vrátili do první desítky. Alonso mezitím rozdělil jezdce Manoru a nadále zrychloval, dalším kolem pokořil Stevensův čas. Räikkönenovi se podařilo dotáhnout na 6 desetin od Mercedesu.

Vůz Sebastiana Vettela se už do tréninku nevrátil. Alonso se po pár nepříliš rychlých kolech vrátil do garáže, nadále ho neposlouchala převodovka, takže složil přilbu a mechanici se mohli pustit do práce. Problémy s řazením už hlásil i Button. Verstappen se držel na sedmém místě, ale vůz do rádia označil jako "neřiditelný", malý výjezd mimo trať si neodpustil ani Räikkönen.

Na vrcholu tabulky nejrychlejších časů zůstal svítit čas Nica Rosberga z první půlhodiny tréninku. Odpoledne by trať mohla být teplejší a bude se jezdit na super-měkkých pneumatikách, takže můžeme očekávat výrazné zrychlení.

  Jezdec Tým Čas Odstup Kola
1 Rosberg Mercedes 1:10.401
36
2 Hamilton Mercedes 1:10.709 0.308 28
3 Raikkonen Ferrari 1:11.028 0.627 22
4 Bottas Williams 1:11.452 1.051 26
5 Nasr Sauber 1:11.633 1.232 28
6 Kvjat Red Bull 1:11.642 1.241 31
7 Ricciardo Red Bull 1:11.724 1.323 29
8 Verstappen Toro Rosso 1:11.825 1.424 38
9 Massa Williams 1:11.890 1.489 29
10 Perez Force India 1:11.905 1.504 37
11 Sainz Toro Rosso 1:11.948 1.547 32
12 Maldonado Lotus 1:12.004 1.603 34
13 Hulkenberg Force India 1:12.031 1.630 36
14 Palmer Lotus 1:12.050 1.649 27
15 Ericsson Sauber 1:12.159 1.758 30
16 Button McLaren 1:12.920 2.519 30
17 Alonso McLaren 1:13.272 2.871 10
18 Stevens Manor 1:13.937 3.536 29
19 Merhi Manor 1:15.459 5.058 11
20 Vettel Ferrari 1:15.684 5.283 4