Rosberg překonal neoficiální rekord
Velká cena Rakouska - 1. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování prvního tréninku na Velkou cenu Rakouska! F1 potřetí zavítala na okruh Red Bull Ring vlastněný rakouským výrobcem energetických nápojů, který vlastní i týmy Red Bull Racing a Scuderia Toro Rosso. Rekord okruhu, jehož držitelem je Michael Schumacher, ale pochází z roku 2003, kdy se ještě okruh jmenoval A1 Ring. Trať od té doby změnila majitele i jména některých zatáček, ale profil zůstal nezměněný. Trať před letošním závodem dostala nový asfaltový koberec a nové typy obrubníků, které by měly jezdcům bránit ve využívání asfaltových výjezdových zón za některými zatáčkami. Uvidíme, jak se to odrazí v časech na kolo. Okruh je dlouhý 4 326 metrů a má pouze osm zatáček a několik z nich dělí poměrně dlouhé rovinky, takže opět vynikne síla motorů. Pirelli tentokrát do Rakouska přivezlo mimo měkkých (označených žlutým pruhem) a super-měkkých (červených) pneumatik i ultra-měkké (fialové). Daniel Ricciardo dnes po práci oslaví 27. narozeniny.
Nový povrch trati, nové obrubníky a nové pneumatiky. Jezdci měli důvod spěchat na trať. Sebastian Vettel měl podle nepotvrzených informací z Ferrari dnes večer vyměnit převodovku a přijmout za to penalizaci, ale mechanici měli plné ruce práce se zádí jeho monopostu už před začátkem tréninku. První měřené kolo tréninku patřilo Maxu Verstappenovi. Překvapil časem 1:10.099s. Lewis Hamilton se loni kvalifikoval na pole position časem 1:08.455s.
Vettel nakonec o nic nepřišel, Ferrari ho pustilo na trať po čtvrthodině tréninku, když ještě mělo měřená kola na kontě jen pár jezdců. Většina čekala na pogumování trati. Nebyl mezi nimi Alfonso Celis, testovací jezdec týmu Force India, který v tomto tréninku obsadil vůz Sergia Péreze a své povinnosti si plnil od začátku tréninku. Jezdci, včetně Nica Rosberga, předváděli, jak si poradit s krátkým nepříjemným obrubníkem číhajícím na vnější straně první zatáčky. Jezdec raději zatáčku úplně vypustí a smíří se s výletem hluboko do výjezdové zóny, než by měl riskovat neúspěšný pokus o průjezd zatáčkou a poškození vozu nebo pneumatik na vysokém žlutém obrubníku. Po 20 minutách přebral první místo tabulky nejrychlejších kol Rosberg.
Jezdci si pro první část tréninku vybrali různé typy pneumatik. Většina jezdila na žlutých, ale Mercedes dal přednost červeným a například Jenson Button jel na fialových. Neuběhla ani půlhodina tréninku a Nico Rosberg zajel čas 1:08.166s a výrazně tak překonal loňský čas na pole position. Kvalifikační rekord drží Rubens Barrichello, v roce 2002 se tratí v Spielbergu prohnal za minutu a 8.038 sekundy. Hamilton možná chtěl napodobit týmového kolegu, ale nezvládl průjezd třetí zatáčky a během kroužení hodin levými koly přejel přes štěrkový kačírek. Grosjean se mu vyhnul jen za cenu ztráty kontroly nad vozem. Francouzovu vozu se nic nestalo, Brit si musel nechat zkontrolovat vůz a pneumatiky v garáži.
Verstappen si v osmé zatáčce nedal pozor, nechal se vynést přes vysoký žlutý obrubník a přišel o část předního křídla, která zůstala ležet na trati.
Po 40 minutách nadešel čas vrátit první pneumatiky Pirelli, zkontrolovat nasbíraná data a připravit druhou sadu pneumatik, takže okruh na pár minut ztichl. První se na trať vrátil Nico Rosberg, měl ultra-měkké pneumatiky a zajel čas 1:07.644s. Lepší čas než kvalifikační rekord Rubense Barrichella a lepší než dosavadní neoficiální rekord Michaela Schumachera z tréninku v roce 2003. To znamená nejrychlejší kolo od roku 1996, kdy se konala první velká cena na A1 Ringu.
Rosberg o pár minut později předvedl ideální průjezd štěrkovou zónou vedle třetí zatáčky. Pomocí udržení směru a rychlosti se dostal až na úzkou cestičku u bariéry a po ní se vrátil na trať. Verstappen o pár minut později předvedl, jak mu nevyhovuje, když musí respektovat hranice trati. Tentokrát byl příliš široký ve čtvrté zatáčce a na vysokých žlutých obrubnících tentokrát poškodil křídlo i zavěšení. Do následující zatáčky už nemohl zatočit a zůstal uvězněn ve štěrkovém kačírku. Pro vůz si přijel mobilní jeřáb a jeho trénink skončil. Existence takových obrubníků se mu samozřejmě vůbec nelíbila. Zajímavý konflikt mezi jezdcem Red Bullu a Red Bull Ring?
V dobrém světle se nepředvedl ani Rio Haryanto, po chybě se na trať vrátil těsně před, naštěstí pozorného, Daniela Ricciarda. Haryanta čekalo vyšetřování za nebezpečný návrat na trať, Pascala Wehrleina za nedodržení rychlosti během fáze virtuálního safety caru způsobené Verstappenem.
Jezdci Mercedesu i Ferrari odjeli druhou polovinu tréninku na fialových pneumatikách. Rosberg svůj čas ještě vylepšil, Hamilton už po chybě nepředvedl podobně rychlé kolo. S uctivým odstupem následovali Vettel a Räikkönen a více než sekundu ztrácející Ricciardo. Australan ale zkoušel pomalejší červené pneumatiky. Na dně tabulky se usadil opatrně jezdící Celis a Manor poháněný motory Mercedes opět hrozil konkurovat Sauberu, o který se údajně zajímá skupina zatím tajných investorů. Jezdci McLarenu se snažili některé zatáčky projíždět co nejširší stopou přes obrubníky, aby udrželi co nejvíce rychlosti a zmenšili tak ztrátu na rovinkách.
Ještě před koncem tréninku si udělal výlet do štěrkového kačírku také Ricciardo, Kvjat nezvládl druhou zatáčku a Ericsson nechal na trati kousky předního křídla. V tabulce se už nic neměnilo, nejrychlejší kolo prvního tréninku patří Rosbergovi.
Jezdec | Tým | Čas | Ztráta | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:07.373 | 37 |
|
2 | Hamilton | Mercedes | 1:07.730 | 0.357 | 34 |
3 | Vettel | Ferrari | 1:08.022 | 0.649 | 28 |
4 | Räikkonen | Ferrari | 1:08.222 | 0.849 | 31 |
5 | Ricciardo | Red Bull | 1:08.528 | 1.155 | 34 |
6 | Sainz | Toro Rosso | 1:08.803 | 1.430 | 34 |
7 | Massa | Williams | 1:08.824 | 1.451 | 39 |
8 | Verstappen | Red Bull | 1:08.962 | 1.589 | 21 |
9 | Kvjat | Toro Rosso | 1:08.990 | 1.617 | 32 |
10 | Bottas | Williams | 1:08.998 | 1.625 | 40 |
11 | Grosjean | Haas | 1:09.078 | 1.705 | 34 |
12 | Hulkenberg | Force India | 1:09.280 | 1.907 | 43 |
13 | Button | McLaren | 1:09.365 | 1.992 | 31 |
14 | Alonso | McLaren | 1:09.567 | 2.194 | 30 |
15 | Magnussen | Renault | 1:09.707 | 2.334 | 24 |
16 | Wehrlein | Manor | 1:09.775 | 2.402 | 34 |
17 | Palmer | Renault | 1:09.851 | 2.478 | 28 |
18 | Ericsson | Sauber | 1:09.929 | 2.556 | 35 |
19 | Gutierrez | Haas | 1:10.110 | 2.737 | 20 |
20 | Nasr | Sauber | 1:10.314 | 2.941 | 26 |
21 | Haryanto | Manor | 1:10.493 | 3.120 | 21 |
22 | Celis | Force India | 1:10.860 | 3.487 | 37 |