Druhý trénink poznamenal déšť
Velká cena Rakouska - 2. trénink
Vítejte na Formule.cz a při sledování druhého tréninku na Velkou cenu Rakouska! Vozy F1 se v Rakousku poprvé ukázaly v roce 1963, kdy se na letišti v Zeltwegu uskutečnil nemistrovský závod. Na stejném okruhu se o rok později jela velká cena zařazena do šampionátu, ale F1 se pak s našimi sousedy na pár let rozloučila. Teprve v roce 1970 se F1 vrátila do stejného regionu, ale na téměř 6 kilometrů dlouhý okruh pojmenovaný Österreichring, který pak velkou cenu hostil až do roku 1987 a oslavoval vítěze jako Jacky Ickx, Emerson Fittipaldi, Ronie Peterson nebo Nigel Mansell. Po tragických nehodách byl okruh zkrácen do současné podoby, v letech 1997 až 2003 byl součástí kalendáře F1 jako A1 Ring a v roce 2014 ho nový majitel dostal zpět pod jménem Red Bull Ring.
Celkově je v Rakousku nejúspěšnějším jezdcem Alain Prost se třemi vítězstvími, ze současných má dvě vítězství pouze Nico Rosberg, který vyhrál v letech 2014 a 2015 a pozítří bude jistě chtít přidat další. Dostatek dlouhých rovinek by měl opět hrát do karet vozům s motory Mercedes, ačkoli Ferrari nás hodlá přesvědčit, že jeho motory jsou už na stejné úrovni.
V Spielbergu bylo na začátku tréninku 24°C, ale meteorologové strašili vysokou pravděpodobností deště a vzhledem na dešťové mraky v blízkosti okruhu nebyl důvod nevěřit jim. To byl zřejmě i důvod vláčku v boxové uličce čekajícího pouze na zelené světlo. Jakmile se vláček dal do pohybu, na fanoušky dopadly první drobné dešťové kapky.
Ještě než se pořádně rozpršelo, Kimi Räikkönen předvedl divoké proskákání štěrkovým kačírkem. S velkou snahou a štěstím se mu podařilo vůz zastavit na úzké cestičce těsně před bariérou, ale vůz zůstal otočen nesprávným směrem, takže Fin musel nejprve jet na začátek kačírku, tam se otočit a jet zase zpátky. Nakonec ale našel cestu zpátky na trať, přestože jeho kokpit byl jistě těžší o pár kamínků. Po Pérezově výjezdu mimo trať se už spustil hustý déšť, část fanoušků začala utíkat z tribuny jen pár minut po začátku tréninku a jezdci se pomalým tempem vrátili do garáží. Jensonu Buttonovi to trvalo trochu déle, protože na první pokus minul vjezd do boxové uličky.
Týmy přirozeně nerady riskují své vozy na mokré trati, takže se čekalo, zda déšť ustane, nebo alespoň poleví. Počasí se naštěstí pomalu umoudřilo a téměř přesně v polovině času vyhrazeného pro druhý trénink jezdců F1 se na trati ukázal Daniel Ricciardo následovaný Maxem Verstappenem. Mechanici oba vybavili pneumatikami do přechodných podmínek, protože některé části trati rychle oschly, ale jinde stála voda.
Trať se pomalu zaplnila jezdci. Časy na kolo se nemohly ani srovnávat s těmi, které dosáhli v prvních minutách tréninku, ale aspoň si vyzkoušeli jízdu na mokré trati. Riziko deště platí pro celý víkend. Prvním chybujícím jezdcem byl Max Verstappen, v poslední zatáčce po smyku zůstal stát na trati a o chvíli později se nevešel do první zatáčky.
Alonsův inženýr: "Můžeš zůstat na trati, ale pokud se už nemáš co naučit, můžeš se vrátit do boxů."
Alonso: "Už nejméně půlhodinu jsem se nic nenaučil."
Alonsa kroužení na přechodných pneumatikách zjevně nebavilo a ostatní také ne. Na trati zůstal pouze Hülkenberg později vystřídán Pérezem.
V posledních 20 minutách jsme se dočkali i návratu slicků. Na trať postupně vyjeli Vettel, Räikkönen, Ricciardo a Sainz. Když se jim podařilo udržet na trati, osmělili se další.
Räikkönen se 15 minut před koncem tréninku dostal pod hranici 1:10s, což stačilo na průnik do horní poloviny tabulky. Verstappen byl ještě rychlejší a vyhoupl se nad Räikkönena. Hamilton téměř kolidoval s Gutiérrezem, kterého jeho inženýr důrazně požádal o zpomalení, aby Hamilton mohl bezpečně projet kolem. Výsledek byl opačný, Hamilton musel vyjet z ideální stopy, zablokoval kola a ke kolizi moc nechybělo.
V posledních minutách už byla trať dokonale suchá a Rosbergovi moc nechybělo k zajetí nového nejrychlejšího kola tohoto tréninku, ale po dvou výborných sektorech zabočil k mechanikům. Dvě minuty před vypršením limitu se musel s tréninkem rozloučit Vettel. Podle vlastních slov hned po zatlačení na brzdový pedál přišel o kontrolu nad vozem. Červený monopost uvízl v kačírku vedle druhé zatáčky.
Na vrcholu tabulky zůstal Nico Rosberg, pod ním se umístili Lewis Hamilton, Nico Hülkenberg a Sebastian Vettel.
Jezdec | Tým | Čas | Odstup | Kola | |
1 | Rosberg | Mercedes | 1:07.967 | 25 | |
2 | Hamilton | Mercedes | 1:07.986 | 0.019 | 19 |
3 | Hulkenberg | Force India | 1:08.580 | 0.613 | 28 |
4 | Vettel | Ferrari | 1:08.589 | 0.622 | 25 |
5 | Ricciardo | Red Bull | 1:08.649 | 0.682 | 30 |
6 | Sainz | Toro Rosso | 1:08.713 | 0.746 | 32 |
7 | Verstappen | Red Bull | 1:08.761 | 0.794 | 20 |
8 | Räikkonen | Ferrari | 1:08.820 | 0.853 | 23 |
9 | Bottas | Williams | 1:08.941 | 0.974 | 24 |
10 | Button | McLaren | 1:08.994 | 1.027 | 30 |
11 | Alonso | McLaren | 1:09.075 | 1.108 | 26 |
12 | Massa | Williams | 1:09.184 | 1.217 | 17 |
13 | Kvjat | Toro Rosso | 1:09.207 | 1.240 | 26 |
14 | Perez | Force India | 1:09.226 | 1.259 | 32 |
15 | Magnussen | Renault | 1:09.525 | 1.558 | 19 |
16 | Palmer | Renault | 1:10.020 | 2.053 | 23 |
17 | Wehrlein | Manor | 1:10.034 | 2.067 | 20 |
18 | Gutierrez | Haas | 1:10.138 | 2.171 | 16 |
19 | Ericsson | Sauber | 1:10.140 | 2.173 | 19 |
20 | Grosjean | Haas | 1:10.400 | 2.433 | 31 |
21 | Nasr | Sauber | 1:10.444 | 2.477 | 22 |
22 | Haryanto | Manor | 1:11.328 | 3.361 | 25 |