Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Hamilton pokračuje v dominantních výkonech

Hamilton pokračuje v dominantních výkonech

Velká cena Maďarska - kvalifikace

Vítejte na Formule.cz a při sledování kvalifikace na Velkou cenu Maďarska! Na klikatém okruhu Hungaroring může být kvalifikace mimořádně důležitá a zároveň nepředvídatelná, jelikož velmi pomalý okruh mění rozložení sil a favorizuje vozy schopné vygenerovat co největší přítlak. Loni patřila pole position Nicu Rosbergovi a v letech 2013 a 2012 zase Lewisu Hamiltonovi. Tréninky naznačily, že jezdci Mercedesu by měli být favority i dnes. Ještě před boje o nejlepší místa na startu nás však čekají dvě vyřazovací části. V Q1 se rozloučíme s pěti nejpomalejšími piloty, přičemž favority na vypadnutí jsou jezdci Manoru Will Stevens a Roberto Merhi a Felipe Nasr s Marcusem Ericssonem ze Sauberu. Teplota v okolí Budapešti stoupla na 32°C a trať měla nepříjemných 54°C.

Nico Rosberg zakončil dopolední trénink selháním motoru při pokusu o nácvik startovní procedury, ale zdálo se, že tým si se závadou pohodlně poradil a Rosberg byl prvním jezdcem na trati. Svou garáž však opustil na středně-tvrdých pneumatikách, které jsou na Hungaroringu o jeden a půl až dvě sekundy pomalejší než měkká směs. Mohl by na nich postoupit do Q2 a ušetřit cennou měkkou sadu?

Rosbergovi se jeho kolo nakonec moc nepovedlo a za ním jedoucí Hamilton předvedl o sekundu rychlejší čas. Na tvrdších pneumatikách vyjeli i Bottas, Hülkenberg, Verstappen, Grosjean a další, z jejich strany však šlo spíše o obhlídku terénu, respektive asfaltu.

Rosbergovi se v jednom z dalších kol podařilo svůj čas zlepšit, ale tým dostal nepříjemnou zprávu o velké nedotáčivosti jeho monopostu. Němce na tvrdých pneumatikách překonali Vettel i Grosjean.

O poslední postupová místa však soupeřili jiní hráči. Sauberu se podařilo dostat oba vozy mimo sestupovou pětku, v níž se tak spolu s piloty Manoru ocitli Romain Grosjean s Pastorem Maldonadem a Sergiem Pérezem. Sauber však už jezdil na měkkých pneumatikách. Tu měli nasazenou také piloti McLarenu a Jensonu Buttonovi se díky ní dokonce dočasně podařilo obsadit třetí příčku.

V závěru Q1 se na trať vrátil každý jeden jezdec včetně Lewise Hamiltona. Ani jeho čas nebyl dost dobrý na to, aby mohl závěr kvalifikace pohodlně sledovat z boxů. Jezdci Lotusu se na rychlejších pneumatikách dostali bezpečně mimo sestupové pozice, Pérez se však zařadil až na 13. místo. Nakonec to však stačilo, protože Nasr ani Ericsson se už zlepšit nedokázali a zítra odstartují z předposlední řady. Černý petr zůstal v rukách Jensona Buttona. Byl o desetinu sekundy pomalejší než Carlos Sainz a o dvě desetiny pomalejší než jeho týmový kolega a obsadil 16. místo.

Podle radiokomunikace Brita zřejmě zradil systém rekuperace energie a chyběl mu na hlavní rovince. Ricciardo zariskoval a podařilo se mu postoupit bez použití měkké sady pneumatik. O 3 desetiny pomalejší čas by ho vyřadil z postupových pozic.

V Q2 muselo vypadnout dalších 5 jezdců, aby si v Q3 mohlo změřit síly pouze 10 nejlepších. Tady už nemělo smysl experimentovat s tvrdšími pneumatikami a všichni jezdili na měkčí směsi.

Ferrari a Williams zvolily odlišnou taktiku. Vettel a Räikkönen absolvovali již první pokus na nové sadě, zatímco Bottas a Massa to ještě zkusili na pneumatikách z Q1. Odrazilo se to na časech, Williams zaostal o více než sekundu a začali se před něj dostávat další jezdci.

Pak nám však kamera nabídla pohled na Fernanda Alonsa vystupujícího z monopostu stojícího pár metrů před vjezdem do boxové uličky. Kvalifikace byla přerušena červenou vlajkou a časomíra se zastavila. Alonso ani nečekal na traťové maršály a sám se pustil do tlačení monopostu směrem ke garážím McLarenu, čímž si vysloužil sympatie publika, kvalifikace pro něj však skončila.

Po vyvěšení zelených vlajek si postup zajistili Hamilton i Rosberg, ale Ferrari už nechalo své jezdce čekat v garáži. Následně předvedli velmi dobré časy také Ricciardo a Kvjat a boj o poslední postupová místa přenechali ostatním.

Úspěšně bojovali Bottas, Massa i Verstappen, Grosjean však obsadil až 10. místo a musel čekat na kola svých soupeřů. Hülkenbergův čas byl jen o setiny sekundy pomalejší a odsoudil Němce k jedenáctému místu. Sainz překvapivě zůstal na nepostupové 12. příčce, Pérez se posunul ze čtrnáctého jen na třinácté místo a Grosjean se tak mohl radovat z postupu. Jeho týmový kolega Pastor Maldonado obsadil až 14. příčku a z 15. místa bude muset startovat Alonso, pokud ho tedy nečeká výměna části pohonné jednotky a následná penalizace.

Do bojů v Q3 se tedy dostaly oba vozy Mercedesu, Ferrari, Red Bullu i Williamsu a spolu s nimi Max Verstappen a Romain Grosjean.

Prvním jezdcem na trati byl opět Nico Rosberg a Lewis Hamilton mu nechal pouze několikasekundový náskok. Rosberg předvedl čas 1:22.766s, ale Hamilton ho překonal o 3 desetiny sekundy. Oba ještě měli v zásobě sadu nepoužitých pneumatik a chystali se ji použít těsně před koncem kvalifikace.

Vettel se svým prvním pokusem zařadil 2 desetiny za Rosberga, Räikkönen někde ztratil další desetinu, díky čemuž se před něj dokázal dostat ještě i Daniel Ricciardo. Kvjat ztratil na svého týmového kolegu 6 desetin sekundy a zůstal daleko za Valtterim Bottasem. Průběžně osmou příčku držel Grosjean, na trati byl však ještě Massa. Tomu jeho kolo nevyšlo podle představ, ale na odsunutí Grosjeana na deváté místo to stačilo. Verstappen první sérii pokusů vynechal.

Druhá série pokusů a v čele pelotonu tentokrát Bottas, který však zůstal na šestém místě. A za ním jedoucí Nico Rosberg se dokázal zlepšit pouze o 2 desetiny sekundy! Zůstal proto až na druhém místě, což Hamilton ještě zvýraznil zlepšením vlastního času na 1:22.020. Pole position tedy získal s odstupem půl vteřiny na týmového kolegu. Třetí místo obhájil Sebastian Vettel, vedle kterého bude startovat Daniel Ricciardo. Kimimu Räikkönenovi patří páté místo a o třetí startovací řadu se podělí s Valtterim Bottasem.

  Jezdec Tým Čas Odstup
1 Hamilton Mercedes 1:22.020
2 Rosberg Mercedes 1:22.595 0.575
3 Vettel Ferrari 1:22.739 0.719
4 Ricciardo Red Bull 1:22.774 0.754
5 Räikkonen Ferrari 1:23.020 1.000
6 Bottas Williams 1:23.222 1.202
7 Kvjat Red Bull 1:23.332 1.312
8 Massa Williams 1:23.537 1.517
9 Verstappen Toro Rosso 1:23.679 1.659
10 Grosjean Lotus 1:24.181 2.161
11 Hulkenberg Force India 1:23.826  
12 Sainz Toro Rosso 1:23.869  
13 Perez Force India 1:24.461  
14 Maldonado Lotus 1:24.609  
15 Alonso McLaren No Time  
16 Button McLaren 1:24.739  
17 Ericsson Sauber 1:24.843  
18 Nasr Sauber 1:24.997  
19 Merhi Manor 1:27.416  
20 Stevens Manor 1:27.949